Hej,
Jag köpte nyss en villa i Göteborg och vill kolla över värmesystemet. Huset är byggt för att värmas med oljepanna, och värms i dagsläget av en elpatron till vår kombipanna CTC 265. Det är vattenburna radiatorer genomgående i hela huset som ventileras med självdrag. Huset är 130 kvm, med 80 kvm källare. Som jag ser det har vi följande alternativ:

Köpa en begagnad pelletsbrännare och koppla den till vår CTC. Vad jag förstått innebär det en hel del löpande jobb med att sköta om det systemet, men det vore en billig och enkel temporär lösning.

Köpa en ny pelletspanna + brännare. Verkar kosta 70-100k med installation. Rätt hög kostnad, och många verkar överge pellets för bergvärme? Det verkar dock lira bra med huset, då murstock hålls varm och ventilationen fungerar som det är tänkt.

Gå direkt till bergvärme. Verkar kosta 170-200k med installation och pump. Klart billigare löpande kostnader, men lirar inte lika bra med självdrag, och ger ingen värme till murstocken.

Borde jag överväga några andra alternativ? Hur går man tillväga för att välja värmepump/pelletspanna? Verkligen en djungel, alla rekommendationer och råd är väldigt uppskattade!
 
Bergvärme ger ju möjlighet att använda pannrummet till annat också. Går i tankarna på att flytta tvättstugan till det tidigare pannrummet hos oss. Nåväl, din elpatron värmer inte murstocken, så självdraget borde du kunna ha koll på hur det funkar. Finns alternativ till att förstärka det med.

Kan va bra att kolla hur systemet funkar idag med temperaturer. Jag har turen att ha ett riktigt gammalt system dimensionerat för att fungera utan cirkpump. Således är det närpå lågtempsystem och väldigt passande för vp. Kolla vilken temp du behöver på framledningen vid 0 grader ute för en hint. Ju lägre ju bättre, för högt och vp faller bort som alternativ.
 
Tveklöst bergvärme. Eller en luft-vatten värmepump. Att dedikera ett rum och massa underhåll åt pellets tycker inte jag är lockande.

Ventilation bör du kunna lösa med en frånluftsfläkt i rum eller på skorstenen
 
som påpekat så bör man först ta rätt på vilken vattentemp som krävs för att värma huset.

Över 55 grader är det ingen bra effektivitet på värmepumpar enligt vad jag har läst mig till och gamla oljeanläggningar kan vara diensionerade för mer än så
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Har du relativt små radiatorer som är gjorda för höga temperaturer kanske dessa behöver bytas till nya med större värmeavgivande area, så att du kan köra lägre framledningstemp.
Lägre framlesningstemp = bättre COP på en värmepump
 
Tack för alla svar!

ArWo: Du har helt rätt ang. murstocken. De som bodde här innan oss har dessutom täckt för de flesta ventiler. Äldre par som gärna snålat där de kunnat. Jag har märkt markant förbättring av luftkvalitén i huset sen vi öppnade upp det lite. Varje gång jag eldar i eldstäderna ger även det en markant skillnad. Jag tror därför att en liten konstant värme i murstocken hade varit väldigt hälsosamt för byggnad. Dock bara spekulation från min sida, det här är inte något jag är särskilt kunnig inom.

Om jag inte missminner mig så kör vi på 65 grader i dagsläget. Det är små radiatorer och helt klart gjorda för högre temperaturer. Jag hade ärligt talat ingen aning om att detta gjorde någon skillnad för vilket val man ska göra...
 
Har du pengar till bergvärme hade jag valt det. Om inte hade jag fortsatt med pellets till jag hade råd. Dock så har jag för mig att nya luft vatten är effektivare än berg ner till ett visst antal - grader. Kan dock inte styrka det för det var ett tag sedan jag hörde det.
 
A
En liten varning kring självdrag och kall murstock:


- När det inte eldas så försämras självdraget i Bostaden (ibland slutar den helt).
- Äldre generationer har en väldigt låg fuktbelastning i huset (få personer, duschar lite och sällan).
- Kall murstock betyder att kallvinden (om du har detta) blir ännu kallare. Detta kan leda till mögel på råsponten.

Så om du byter värmesystem, se samtidigt över ventilationen och ha regelbunden koll på vinden så att det inte börjar mögla.


PS. Kolla även upp pris på fjärrvärme.
 
Jag måste också slå hål på myten att det skulle vara temperaturen på själva murstocken som ger luftgenomströmning i självdragskanalerna. Detta är en oerhört marginell effekt. Det som skapar draget i självdragsventilation är skillnaden i densitet mellan luften inne och ute, vilken gör att den varma inomhusluften vill stiga uppåt. Om man därtill värmer upp genom att elda någonting skapar man undertryck i huset som också omsätter luften.

OT: Jag hade helt klart övervägt bergvärme om du har råd med den initiala kostnaden.
 
Behöver du 65 grader framledning så behöver du räkna med att byta element i kalkylen också om du kollar på värmepump som ett alternativ. Värmepumpar vill ha mellan 30-45 grader för att överhuvudtaget ge nån form av kostnadseffektiv värme.
 
ymmij12 ymmij12 skrev:
Har du pengar till bergvärme hade jag valt det. Om inte hade jag fortsatt med pellets till jag hade råd. Dock så har jag för mig att nya luft vatten är effektivare än berg ner till ett visst antal - grader. Kan dock inte styrka det för det var ett tag sedan jag hörde det.
Vill man ha en tumregel så kan man säga att så länge utetemperaturen är varmare än temperaturen på brine så är luft-vatten värmepump effektivare.

Värmepumparna brukar deklarera cop vid framledningstemperatur 35 grager (golvvärme) och 55 grader (radiator)
 
Titta på begagnad Pelletspanna på blocket, kan göras fynd.
Du får kolla hur du får in pelletsen i huset, kan bli betungande om du behöver bära ner säckar i källaren.
Alternativ få ett större magasin byggas och då få blåsas in.

Finns fördelar med en varm murstock på äldre hus. De byggdes för detta..

Kolla framledningstempen vid 0 grader ute vad den är. För att avgöra om du ha ett Högtemp/Lågtemp system för dina radiatorer.
 
T term skrev:
Jag måste också slå hål på myten att det skulle vara temperaturen på själva murstocken som ger luftgenomströmning i självdragskanalerna. Detta är en oerhört marginell effekt. Det som skapar draget i självdragsventilation är skillnaden i densitet mellan luften inne och ute, vilken gör att den varma inomhusluften vill stiga uppåt. Om man därtill värmer upp genom att elda någonting skapar man undertryck i huset som också omsätter luften.

OT: Jag hade helt klart övervägt bergvärme om du har råd med den initiala kostnaden.
Det är ingen myt. Det är temperaturskillnaden på murstocken och uteluften som driver på. Om man inte eldar får man i princip alltid ett övertryck på övervåningen som trycker ut luft på vinden. Dessutom i kombination med bristfällig ventilation.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ingen myt. Det är temperaturskillnaden på murstocken och uteluften som driver på. Om man inte eldar får man i princip alltid ett övertryck på övervåningen som trycker ut luft på vinden. Dessutom i kombination med bristfällig ventilation.
Precis, vi märker skillnaden i detta huset när vi eldar och när vi inte gör det. Är där murstock så är den tänkt att användas för att allt ska fungera korrekt.
 
mathiash77 skrev:
PS. Kolla även upp pris på fjärrvärme.
Mina stora invändningar mot fjärrvärme är dels att man är utlämnad åt en enda leverantör som kan sätta priset hursomhelst, dels att systemet är sårbart — ett fel hos leverantören påverkar väldigt många hem som inte kan göra något åt saken.
Däremot finns givetvis fördelar också; att slippa sköta systemet kan vara värt sina pengar, liksom att värmen åtminstone i min kommun kommer från miljövänlig förbränning av sopor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.