Jag har precis köpt ett gammalt hus, 1,5 plan med källare. Värme systemet består av en gammal kombipanna från 82, ved och manuell pellets samt en luft luft pump från 14.
Jag ska renovera huset när jag får det men det ligger ca 30 min från mitt nuvarande boende och jobb. Så jag kommer ha svårt att under Dec, Jan o Feb att hålla liv i pannan dygnet runt, då jag inte tänkte bo där under renoveringen.
Hur säkerställer jag att huset håller en temp där det inte tar skada?
Jag vill gärna göra något för att ha nytta av det senare, Jag kommer förmodligen byta värmesystem till sommaren. Jag lutar mot en luft vattenpanna då.

Några av mina ideér. Jag vill gärna höra vad ni tänker och om ni har andra ideér
  • Bygga en hårfön och sätta i centraldammsugaren,
    Tänker mig att man bygger en typ hårfön modell kraftig och ersätter centraldammsugaren med och sen sätter man 1-2 dm rör med skumbollar i änden i uttagen runt om i huset.
    Dammsugaren är placerad bredvid pannan dvs värmefläkten kommer dra luft genom murstocken och sen ut i huset. Problem?
  • Köpa en elpatron och installera i befintligt vatten system
  • Bygga solvärme system. Blir ju bara varmt några timmar mitt på dagen. Distribuerings system, använda central dammsugarsystemet?
 
Ställa ut några elelement eller kupévärmare med lågt ställda termostater. Typ 10grader. Så skulle jag absolut gjort. Flödet du kan på genom centraldammsugaren med en fläkt är inte i närheten av tillräckligt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
Är det något fel på luftvärmepumpen,går den att ställa på underhållsvärme är det väl mest ekonomiskt? :)
 
  • Gilla
henrik- och 1 till
  • Laddar…
Tss skrev:
Är det något fel på luftvärmepumpen,går den att ställa på underhållsvärme är det väl mest ekonomiskt? :)
Den fungerar men den sitter mitt i ena hörnet av entre plan och jag tror inte den kan komma åt hela huset. inkommande vatten sitter i källaren ex.
 
Vanliga bordsfläktar kan flytta runt mycket luft genom dörrar. Om du vill ha bättre spridning på värmen från värmepumpen.
 
Så kan man också göra. Tack för inputen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.