Hej
Jag funderar på att bygga ett attefallshus och hyra ut det via airB&B el liknande. Kan detta strida mot t.ex detaljplan el liknande? Det kan ju tänkas att grannar har synpunkt på t.ex ökad trafik.
 
Nej, mycket kan stat, kommun och grannar ha synpunkter på men inte att hyra ut ett rum eller hus på tomten.
 
BirgitS
Det kan ibland finnas en bestämmelse i detaljplanen att bara en bostad är tillåten per fastighet (tomt).
 
Hej,
Bygga ett attefallshus får du oavsett vad dp säger - OM INTE just det är bortreglerat och det är det ju bara i nya planer eftersom vi inte kunde fantisera ihop attefallshusen innan de fanns.
Men bedriva en hotell eller hotell-liknande verksamhet får man inte alltid inom en vanlig bostadsplan. Här blir det ju en fråga om gränsdragning. Om du kan ordna parkering inom den egna tomten och det endast är i liten skala kan det vara ok men det är inte givet att det fungerar.

Vad man kan hävda är att ett av de starkaste argumenten för attefallshusen var att de skulle lösa bostadsbristen. Dvs man skulle bygga ett attefallshus och sedan hyra ut det. Därmed skulle man ju bli hyresvärd, vilket är en typ av verksamhet. Hyresgästen i attefallshuset skulle ju troligen kunna äga en bil. Skillnaden på ett B&B och att du hyr ut till grannens bostadslösa dotter är ju endas att i ditt B&B är det olika hyresgäster (och att du nog inte skulle ha gjort frukost till grannens dotter).
Finns två sättatt angripa detta som jag ser det: antingen kolla i förväg eller bara göra. Du kan ju hävda att du hyr ut ditt attefallshus tillfälligt (de skattefria 40 000 eller vad det nu är) när du inte själv använder det. Men då hade jag inte satt upp en B&B-skylt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jjii: kan du lägga upp en DP som säger att du inte får hyra ut rum/gästhus till exempelvis olika hyresgäster typ B&B eller liknande ? Jag har aldrig hört talas om detta, men Sverige är ju den sista sovjetstaten så det kanske finns...

Jiji Jiji skrev:
Hej,
Bygga ett attefallshus får du oavsett vad dp säger - OM INTE just det är bortreglerat och det är det ju bara i nya planer eftersom vi inte kunde fantisera ihop attefallshusen innan de fanns.
Men bedriva en hotell eller hotell-liknande verksamhet får man inte alltid inom en vanlig bostadsplan. Här blir det ju en fråga om gränsdragning. Om du kan ordna parkering inom den egna tomten och det endast är i liten skala kan det vara ok men det är inte givet att det fungerar.

Vad man kan hävda är att ett av de starkaste argumenten för attefallshusen var att de skulle lösa bostadsbristen. Dvs man skulle bygga ett attefallshus och sedan hyra ut det. Därmed skulle man ju bli hyresvärd, vilket är en typ av verksamhet. Hyresgästen i attefallshuset skulle ju troligen kunna äga en bil. Skillnaden på ett B&B och att du hyr ut till grannens bostadslösa dotter är ju endas att i ditt B&B är det olika hyresgäster (och att du nog inte skulle ha gjort frukost till grannens dotter).
Finns två sättatt angripa detta som jag ser det: antingen kolla i förväg eller bara göra. Du kan ju hävda att du hyr ut ditt attefallshus tillfälligt (de skattefria 40 000 eller vad det nu är) när du inte själv använder det. Men då hade jag inte satt upp en B&B-skylt.
 
OM du bedriver BB så har du en uppsjö av regler att ta hänsyn till. En del kanske man slipper om det bara gäller ett rum. Jag känner indirekt en familj som bedriver den verksamheten, de höll på med tillstånds hantering på heltid i två år innan de kom igång. Det handlade om brandskydd, miljö o hälsa osv, arbetsmiljö.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Hemmakatten
TS skriver uthyrning via Airbnb, inte B&B
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jjii: kan du lägga upp en DP som säger att du inte får hyra ut rum/gästhus till exempelvis olika hyresgäster typ B&B eller liknande ? Jag har aldrig hört talas om detta, men Sverige är ju den sista sovjetstaten så det kanske finns...
Hotellverksamhet ryms normalt sett inte inom användningen B, bostad. Att hyra ut en lägenhet för bostadsändamål är inte samma sak som att hyra ut för tillfälliga övernattningar.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
PBL tar inte hänsyn till hur man får sina gäster, en byggnad som uppförs för tillfälliga övernattningar är inte en nödvändigtvis det samma som en bostad och vice versa. Men jag tycker att det kan vara värt att pröva, om man ändå vill ha en komplementbostadsbyggnad, vardagligt kallat attefallshus.
 
Skaffa ett attefall och hyr ut, jag hade struntat i grannarnas åsikter.
 
Om man bygger i syfte att hyra ut så får man inte avdraget för uthyrning.
 
D Daniel 109 skrev:
Om man bygger i syfte att hyra ut så får man inte avdraget för uthyrning.
Nej precis man får ju bygga för att man själv vill ha ett litet extra hus på tomten. Typ när barnen kommer på besök eller liknande. Sen visar det sig att de inte kommer så ofta och då kan man ju hyra ut det lite.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om man bygger i syfte att hyra ut så får man inte avdraget för uthyrning.
Vad för avdrag?
 
A Andy78 skrev:
Vad för avdrag?
Schablonavdraget för uthyrning av bostad, antar jag.
 
Jiji Jiji skrev:
Schablonavdraget för uthyrning av bostad, antar jag.
Och hur kontrolleras det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.