Jag behöver hjälp med att reparera sprickor i fasaden på vårt reveterade liggtimmerhus från slutet av 1700-talet. Det reveterades i samband med en totalrenovering i början av 1980-talet. Det är putsen som har spruckit under flera av fönstren. Sprickorna är hårfina men på ett ställe har även flisor av puts lossnat vid sprickan. På bilderna ser man några exempel. Kan man laga skadan lokalt, t.ex. bara området under fönstret eller måste man putsa om hela fasaden? Måste man även reparera hårfina sprickor?
Hårfina sprickor i gult reveterat puts på en husfasad, skador under fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hårfina sprickor i putsfasaden på ett äldre hus, där små flisor av puts lossnat nära sprickan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hårfina sprickor i gul putsfasad under fönstret på ett äldre hus med grå sockel och grusgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De "bleka" bilderna är från idag, den gula från 2016.
Hårfin spricka i gul puts under ett fönster på en äldre byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprickor i den gula putsade fasaden under ett fönster på ett reveterat liggtimmerhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exempel på hårfina sprickor.
Tacksam för tips eller förslag. Huset finns i norra Västmanland.
 
I mina ögon är det ganska typiska skjuvspänningssprickor som tyder på sättningar som orsak. Kanske inte helt överraskande med tanke på förutsättningarna. Jag har svårt att förstå hur man kunde komma på att revetera ett så gammalt timmerhus. De flesta reveterade hus har en stomme av stående plank, som rör sig betydligt mindre i vertikalled.

Hur du ska åtgärda sprickorna och om det överhuvudtaget är lönt besväret beror dels på hur putsen är uppfäst på stommen, dels på vad för sorts puts det är. Orsaken till sprickorna kan vara normala rörelser i timmerstommen, men också direkta sättningar i grunden. Detta bör man kontrollera.
 
Tack för tipset. Jag ska försöka få tag i muraren som gjorde detta på 80-talet. Huset har varit putsat så länge jag vet, tidigare sannolikt en vit kalkputs. Timret är enligt historien taget från ett äldre hus när det byggdes som ett brukskontor kring 1780. Området och huset är Q-märkt, hela landskapsbilden (herrgårdspark) är skyddad i detaljplanen. Så jag ska göra vad jag kan för att lösa detta.
 
Den Q märkta miljön ställer naturligtvis en del krav. Man kan skapa oreda om man använder cementbaserad puts på gammal kalkputs, men det känns inte som om det var fallet. Den här sortens sprickor är nog svåra att undvika med husets förutsättningar. Men det är viktigt att kolla med muraren.
 
  • Gilla
Naskovit
  • Laddar…
Sådana där hårfina sprickor "försvinner" när du målar nästa gång. Detta blev en oväntad fördel med att inte kalka direkt efter nyputsning. Det tog ett drygt år innan jag kalkade, och då hann dessa sprickor uppstå. Nu betraktar jag dem som rörelsefogar, och efter kalkning finns de, men syns inte. Jag skulle inte bry mig om dessa i ditt ställe.
 
  • Gilla
Naskovit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.