LUFTA elementen först ,Sätt sedan termostaterna på max dvs 5 eller 6 eller vad som är max markering på dessa.OM det kommer mycket luft när du luftar elementen så får du ringa jouren och kolla så det finns tryck i expansions kärlet samt kolla om pumpen går i rätt varvtal.
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Ring jouren om du är osäker. Finns väl ingen som helst anledning att låta bli?
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
18grader ska det vara minst. Det bör vara minst 20grader.
 
  • Gilla
inharv
  • Laddar…
BirgitS
shc shc skrev:
Jag har tejpat för men sitter lika förbannat och fryser
Det kan nog ta minst ett dygn att värma upp en lägenhet som varit nerkyld till 13 grader i flera dagar. Tänd stearinljus, sätt på spisen och ugnen.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Ser inte problemet. Ring hyresvärden eller dennes fastighetsskötare. Om det är ett flerbostadshus med fler än två lägenheter, så ska OVK (obligatorisk ventilationskontroll) utföras vart tredje år. Protokollet ska sitta uppsatt på väl synlig plats, t ex i trapphuset.
Fråga annars när senaste OVK är gjord.
Att tejpa för tilluften är inte bra, då det kan skapa fuktproblem mm.
 
  • Gilla
Elundmark och 1 till
  • Laddar…
Ibland förstår man varför det finns kardborreskor för vuxna när man läser på Internet.

Klart som korvspad att du ska ringa jouren och be dom åtgärda direkt och om nu elen ingår så köp ett billigt konvektor element på rusta och kör tills dom har kommit och åtgärdat.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Lillebjörn och 32 till
  • Laddar…
Ojdå, låter ruggigt värre! Så kan du ju inte ha det!
Anmäl detta omgående så att du får det åtgärdat.. ring jouren. Hyresvärden/fastighetsbolaget bör komma omgående för att titta och åtgärda. Det där är alldeles för kallt och inte alls acceptabelt. Men de behöver ju få in en anmälan först.

För att kanske ge viss uppfattning om hur avdragsrätt på hyresbelopp kan se ut vid värmeavbrott, exv vid längre renovering och motsvarande.. vilket nog kan tala för att det ses som allvarlig avvikelse från det normala.. så är det värt att veta, att det finns nyckeltal för avdrag då det blir för kallt.
Nyckeltalen grundar sig på rättsliga avgöranden och på överenskommelser mellan Hyresgästförening och olika fastighetsägare:

20–18 grader 0–10 % avdrag
17–16 grader 30-50 % avdrag
< 16 grader 100 % avdrag = inte alls acceptabelt!
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Om jag får tillägga efter att kollat på bilderna så ser det ut som frånluftventiler
 
  • Gilla
Hans. och 1 till
  • Laddar…
Usch jag är så trött på EIDAR. Jag ringer nu istället till spikbussen som är fastighetsjour
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Jag har lärt mig att lägsta godkända temperatur är 18 grader
Hittade på hyresgästföreningen
 
Man förstår att något inte står rätt till när man läser TS tråd i samma ämne (och ett antal andra) på Flashback
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Detta är väl ett skämt? TS är helt handlingsförlamad, eller så är tråden ett skämt. Tröttsamt.

Om du mot förmodan är allvarlig så räknas innetemperatur under 18 grader i princip som en sanitär olägenhet. Se bla https://www.lawline.se/answers/9737
 
  • Gilla
  • Arg
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Man förstår att något inte står rätt till när man läser TS tråd i samma ämne (och ett antal andra) på Flashback
Ja, med den trådhistoriken på Flashback så kan man ju undra.....
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om elen ingår i hyran så kan du köra ugnen i köket med öppen ugnslucka, det bör ge en hel del värme där utan att riskera att förstöra något (om det inte finns barn som kan råka bränna sig). Om du betalar elen själv får du avgöra om det är värt det att frysa lite mindre...
antar att du skämtar för det va bland det dummaste jag hört senaste tiden

Magnus E K Magnus E K skrev:
Om elen ingår i hyran så kan du köra ugnen i köket med öppen ugnslucka, det bör ge en hel del värme där utan att riskera att förstöra något (om det inte finns barn som kan råka bränna sig). Om du betalar elen själv får du avgöra om det är värt det att frysa lite mindre...
 
C Cordim skrev:
antar att du skämtar för det va bland det dummaste jag hört senaste tiden
Alla sätt är bra utom de dåliga.. som en snickare sa.. när temperaturen sjönk snabbt en höstkväll.. och det blev kallt på vindsplan där han bodde kort. Och så gjorde han precis på det viset. Utan betänkligheter antog han den snabba lösningen för att få in mer värme genast. Att det fanns andra lösningar att tillgå, som att fråga lite.. och få upplysning om att det fanns fungerande el-element som låg i kattvinden alldeles intill.. det tänkte väl snickaren inte på i hast.
Men han fick varmt snabbt! Rolig prick!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.