Hej.

köpt hus där tidigare ägare ( tidigare ägare dessutom bortgången ) installerat ett larm från TeleLarm,
Makan till den tidigare ägaren säger att larmet slutade fungera efter ett åsknedslag nån gång ..

i displayen på tastaturen står det "Första Larm låg spänn"
rörelsedetektorerna blinkar när man går förbi

jag har inga koder så jag har inte knappat något alls; jag har hittat plåtlådan för centralenheten, har inte skruvat upp den än för jag vet inte om den kommer larma utav det ..

finns det någon manual nedladdningsbar för "gammla" Telelarm i någon gömma någonstans

hjälp hjälp
 
RilleRock
Troligtvis dags för batteribyte i centralapparaten.

För att kunna kvittera larm och tekniska fel behöver du koder.

Lägg upp bild på manöverpanel och centralapparat.

Att IR lyser vid påverkan beror på att gångtest inte är avstängt.
 
  • Gilla
addict-reader-need-advice
  • Laddar…
Knappsats för larm med instruktioner för aktivering och frånkoppling på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Suddig bild på en vit plåtlåda monterad på trästolpar, bilden visar lådans framsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit plåtlåda på trävägg med öppna kablar och osäker montering, möjlig larmkomponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

knappsats
plåtlåda framsida
plåtlåda baksida

tror du att det går att öppna plåtlådan utan att det tjuter ?
 
tommib
Egentligen ska det inte gå men oddsen för att man skulle skyddat den där kapslingen på vinden med brytare är väl liten. Kolla vad du har för sirener. Om du inte har batteribackup i sirenerna så låter det bara en kort stund ändå medan du öppnar lådan och kopplar ur batteriet samt matningen.

Om du inte har några koder så skulle jag montera ner larmet, det är oanvändbart. Iofs kan du förmodligen spara detektorer och montera dit ett annat trådat larm om du vill.
 
  • Gilla
addict-reader-need-advice och 1 till
  • Laddar…
C
Sabotagebrytaren kan väl förvisso vara monterad i kapslingen från "fabrik".
Men sabotagelarm gör väl inte att sirenerna börjar tjuta om larmet är i avlarmat läge?
Lär väl bara ge felindikation.
 
  • Gilla
addict-reader-need-advice
  • Laddar…
För att avaktivera sabotagelarm så brukar man få sätta larmet i något serviceläge. Nu är det bara frånkopplat och då bör sab vara aktivt.
Hursomhelst, börja med att bryta nätspänningen, kanske är batterierna så dåliga att hela centralen går ner. Annars klipp/lossgör kablarna när luckan är öppen.
 
  • Gilla
addict-reader-need-advice
  • Laddar…
C
E etompau skrev:
För att avaktivera sabotagelarm så brukar man få sätta larmet i något serviceläge. Nu är det bara frånkopplat och då bör sab vara aktivt.
Hmm. Är ju inte alls bekant med detta larm, men med de larm jag har haft ger sabotage tyst larm om larmet är frånkopplat.
Samma sak om man bryter nätspänningen.
 
  • Gilla
addict-reader-need-advice
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Egentligen ska det inte gå men oddsen för att man skulle skyddat den där kapslingen på vinden med brytare är väl liten. Kolla vad du har för sirener. Om du inte har batteribackup i sirenerna så låter det bara en kort stund ändå medan du öppnar lådan och kopplar ur batteriet samt matningen.

Om du inte har några koder så skulle jag montera ner larmet, det är oanvändbart. Iofs kan du förmodligen spara detektorer och montera dit ett annat trådat larm om du vill.
har bara hittat 1 inomhus-siren; ser ut som en SIR 1992-V-LP vit
strömmen får jag alltså bryta när väl lådan är öppnad - då vet jag

inga koder = oanvändbart ?? :O aj då.. ingen chans till reset-brytare inne på kortet alltså
( jo jag fattar ingen vet förrän det är solklart vilket "moderkort" som sitter där inne, hade hoppats att någon gamling hade koll på vad securitas normal-installerade om knappsatsen såg ut som den gör.. )

/addict
 
Inuti en elektrisk panel med kretskort, kablar och komponenter, märkta "iDPLUS WIRED BISCUITS" i plastlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Telelarm 1700 v 2.6 , ( 97/02/24 )
finns sabotagekontakt ( ingen aning om den sa nåt på displayen eller försökte ringa ut när jag kopplad ur ) dock inget tjut.
kortet säger CASTLE CARE-TECH Ltd.

vad är
iDPLUS WIRED BISCUITS 01-10
? ( syns i en liten plastlåda nere till höger i lådan )
 
Ser ut som det inte har någon koppling mot analog telelinje.
Som tidigare nämnt, så är det nog dags att pensionera larmet. Kabeldragningen kan återanvändas för ett nytt larm.
 
  • Gilla
addict-reader-need-advice
  • Laddar…
Svarar mig själv.. :

ur manualen
https://manualzz.com/doc/1435849/castle-1700-id-alarm-specifications
6.4 "Clean Starting the System" (sidan 14)

Öppet säkerhetssystemkort med tydlig markering av NVM-kretsen som steg i återställningsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


stäng ned systemet ( koppla ur batterimatning, koppla ur strömmatning )
ta bort NVM kretsen
sätt i strömmatning ( initialiserar systemet till "factory defaults" )
gå in i programmeringsläge med "default code" 1111
sätt tillbaka NVM-kretsen
knappa in 80# ( rensa log )
knappa in 83# ( rensa zon text )
tryck * för att återgå till "dag-läge"

systemet är nu redo att omprogrammeras

-----

ID bisquits: man sätter ID taggningar i "varje" sensor de kopplas mot samma ingång men får en identifiering per sensor tack vare "iD Bisquiten"


-----
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det var ju klara besked. Då är det bara att återställa grunkorna och programmera upp det på nytt.
 
E etompau skrev:
Det var ju klara besked. Då är det bara att återställa grunkorna och programmera upp det på nytt.
mjjaaa lutar fortfarande starkt åt era rekommendationer att pensionera larmet som är tillverkat -97 ( som sagt hittar inte någon larmuppringare så detta är nog bara uppsatt som ett "skrik-larm" ), det som är intressant i dagsläget är att det sitter 6 st rökdetektorer utplacerade och den delen hade gärna fått fungera tills jag kommit på vad jag skall göra för jag önskar nog möjlighet att lägga till det fristående garaget som larmzon och lite annat

jag ville bara tydliggöra svar på min egna frågeställning, kanske hjälper det någon annan...
 
  • Gilla
henriksjodahl och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ser ut som det inte har någon koppling mot analog telelinje.
Som tidigare nämnt, så är det nog dags att pensionera larmet. Kabeldragningen kan återanvändas för ett nytt larm.
Det finns en anslutning mot modemkort men inget är anslutet där. Modemen kan vara för vanlig analog linje, isdn eller mobilnät. Idag används i stort sett bara mobilnät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.