emyran skrev:
OK, tack General Failure!

Har jag fattat det rätt, så här;
Bank nr1 utser en värderingsman ( eller kvinna  ;)  som besiktar huset. Banken betalar värderingen och vi får en kopia på värderingssprotokollet som vi kan via den andra banken?
Det är ett sätt. Det är inte helt omöjligt att bank nr1 inte vill ge dig en kopia på värderingen förrän de har fått ta hand om dina lån.
Vill du vara säker på att få en värdering som du kan använda på flera banker ska du nog beställa den själv. Kolla med bankerna vilka värderingsmän som de godtar.
 
Lajbanson: Blir värdet på huset mer om berättar om sina framtidsplaner som garage, altan mm??
 
Japp, men det måste se rimligt ut, Det är bra med ett tomt rum med avlopp om man ska hävda att man snart ska göra en värstingjacuzzi med sjösten osv...
 
Vissa besiktningsmän/kvinnor ger ett paketpris på flera besiktningar under byggtidens gång. I vårt fall med lösvirke kan banken vilja stämma av bygget allteftersom kreditivet minskar. Då tar de in en värderingsman som kollar att värderingen mostvarar kreditivet.
Vi har hittills bara värderat en gång men vi har å andra sidan bara avverkat sprängningen. ;)

mvh
david
 
Obs! jag menar förstås värderingsmän/kvinnor

mvh
david
 
OK här kommer an kanske dum fråga :-/

Vad blir värderingen på våra nybyggda hus ???

Blir det oftast vad vi har betalat?

Om man bygger samma husmodell i Arvidsjaur och Stockholm så förstar jag att det kommer skilja ganska mkt. ;)

Men vi som bygger i mellansvenskstad, kataloghus på totalentreprenad. Borde värderingen landa på ungefär vad vi gett?
 
Nej, eftersom jag vet ungefär var du bor, så med största sannolikhet mer...
 
Nu när vi ska avsluta byggkreditivet gör vår bank en värdering som vi inte får ta del av om vi inte lånar hos dem. Därför verkar det som vi får bekosta en egen värdering.

Kan någon här rekommendera en värderingsman som kan ge oss ett underlag som går att använda när vi springer runt till olika kreditinstitut och jagar bästa lånevillkor? Vi bygger söder om Stockholm.
 
Vi bygger mittemellan Stockholm och Nyköping. Hur får man bäst reda på värderingen på hus i området? Vi vet att tomtpriserna ökat med 100.000 strax efter vi köpte vår och vi vet priserna på hus i ett nybyggt område (NCC bygge). Vi vill ju helst få vårt hus värderat enligt vår produktionskostnad och helst högre (för att minska topplånet). Enligt Nordea blir värderingen sannolikt lika som produktionskostnaden (marknadspriserna har stabiliserat sig) medans svaret från SEB var att det kan bli lika, mindre eller mer beroende på hur det ser ut i området. ???
 
  • Undertaksduk_till_forum.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
emyran skrev:
Har jag fattat det rätt, så här;
Bank nr1 utser en värderingsman ( eller kvinna  ;)  som besiktar huset. Banken betalar värderingen och vi får en kopia på värderingssprotokollet som vi kan via den andra banken?
Vill berätta vad som hände mig; det gäller att vara ihärdig ;). Jag beställde värdering hos min närmaste bank; på den tiden (var ett antal år sedan) kostade denna 900 kr. Valde dock att ta det nya lånet i en konkurrerande bank. Värderingsbanken vägrade lämna ut värderingshandlingarna till mig eftersom de betraktade dessa som underlag för ev lån i den egna banken. Jag insisterade eftersom jag trots allt betalat värderingen och den konkurrerande banken krävde pappret för att ge mig lånet. Jag blev tvingad att gå vidare till lokalbankens huvudkontors chef för att få ut värderingshandlingarna. Jag fick slutligen, efter mycket om och men, handlingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.