T
Får du ut besiktningsman innan faktura löper ut så är det helt ok, men använda argumentet jag väntar på besiktningsman därför betalar jag inte så är det inte ok.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
wildeside
Skriv ett kontrakt på jobbet och ha med att slutfakturering inte får ske innan besiktning.
Svårare än så är det inte.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Man betalar enl ök.
Om du kommer överens om delbetalningar så ser du till att betala.
Om du kommer överens om att få de besiktat innan så betalar du när de är klart.
Om du inte ber om önskemål så är väl standard att fakturan har ett förfallodatum och då får du skynda dig att besikta det.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
T
wildeside wildeside skrev:
Skriv ett kontrakt på jobbet och ha med att slutfakturering inte får ske innan besiktning.
Svårare än så är det inte.
Fungerar fint på mindre jobb, men oftast större jobb som ex ett hus så brukar man ha delbetalning, man kan besikta varje steg innan fakturering , nu brukar det fungera fint, men medför oftast en högre kostnad, och just kostnaderna brukar folk vara rädd för, varav dom oftast väljer det lägsta priset och inte för många besiktningar som lätt drar iväg i kostnad.

Så ja man kan ha flera besiktningar, eller en, men den medför extrakostnad och många vill helt enkelt slippa undan billigt.
Vet att vi har haft kunder som har höga mål och vill ha höga avtal, visst kan vi möta upp dom, men vi lägger priset därefter också.
Nu råder det ingen större brist på arbete för en hantverkare, är kraven för höga (avtal, kontrakt,betalning osv)då väljer man en annan kund.
Finns även en undersökning här på Byggahus.se vart dom valde göra om två identiska badrum en på fastpris och en utfört per timme , läs hur det gick. blev inge billigare ändå, vi ändrar bara sättet vi jobbar på.
 
wildeside
T Takläggare skrev:
Fungerar fint på mindre jobb, men oftast större jobb som ex ett hus så brukar man ha delbetalning, man kan besikta varje steg innan fakturering , nu brukar det fungera fint, men medför oftast en högre kostnad, och just kostnaderna brukar folk vara rädd för, varav dom oftast väljer det lägsta priset och inte för många besiktningar som lätt drar iväg i kostnad.

Så ja man kan ha flera besiktningar, eller en, men den medför extrakostnad och många vill helt enkelt slippa undan billigt.
Vet att vi har haft kunder som har höga mål och vill ha höga avtal, visst kan vi möta upp dom, men vi lägger priset därefter också.
Nu råder det ingen större brist på arbete för en hantverkare, är kraven för höga (avtal, kontrakt,betalning osv)då väljer man en annan kund.
Finns även en undersökning här på Byggahus.se vart dom valde göra om två identiska badrum en på fastpris och en utfört per timme , läs hur det gick. blev inge billigare ändå, vi ändrar bara sättet vi jobbar på.
Nu är det så att du inte behöver lära mig kontraktsskrivning och eventuell betalplan.
Är kunden snål och inte vill betala för besiktningskostnader eller att entreprenören inte vill ta det jobbet struntar jag fullständigt i.
 
T
wildeside wildeside skrev:
Nu är det så att du inte behöver lära mig kontraktsskrivning och eventuell betalplan.
Är kunden snål och inte vill betala för besiktningskostnader eller att entreprenören inte vill ta det jobbet struntar jag fullständigt i.
Nej men självklart tror jag du har full koll.

Förklarar bara varför vi har program som byggfuskarna osv... där den billigaste offerten nästan alltid har haft största betydelsen till att allt gått fel till. det är tyvärr så vanligt att folk chansar på det billigaste priset och hoppas på det bästa. Minoriteten bestämmer sig sällan för en offert som kostar 4-6 hundra tusen mer, men där allt ingår som besiktningar/bra kontrakt osv.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
T
Liknade problem när man köper ett förbesiktat hus, där säljaren låtits göra besiktningen, en så kallad dolda felförsäkring .
Man litar på den istället ,för att göra en egen jordabalksbesiktning, den kostar mellan 12-17 tusen o göra, bara någon % av husets totala kostnad, så väljer många att strunta i sitt egna besiktnings ansvar, bara för o spara in någon tusen lapp.trotts att jordabalksbesiktningen är dubbelt så bra för köparen.

Så det där med godkänt av besiktningsman kan vara bra i många sammanhang när det gäller byggnationer, men verkar vara prislappen som styr ifall man väljer en sådan eller inte. läser bara här inne på byggahus hur många som har stora problem med just förbesiktade hus, och inte gjort en egen besiktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.