Halloj!

Vi är i planeringsstadiet av en badrums renovering. Vi har lite problem med att få till en planering vi är nöjda med.

Ni kanske har några briljanta idéer att bidra med. Planen är att få in en dusch, vägghängd wc samt tvättställ på komod.

bifogar bild på ritning som är allt annat än enligt skala men måtten stämmer iallafall.


RPkv8Dh.jpg
 
T
Dusch längst in till höger och kommod mitt på vänsterväggen samt toan direkt in till höger.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Dusch längst in till höger och kommod mitt på vänsterväggen samt toan direkt in till höger.
Så ser vårt nuvarande badrum ut, fint på ritning kanske men sjukt opraktiskt och skrymmande i verkliga livet :(
 
BirgitS
Har du något foto på hur det ser ut nu?

Har ni kollat hur det blir att ha kommoden (60 cm) rakt framför dörren, duschen till höger (80 cm bred, 100 cm lång) och toan där den är idag?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du något foto på hur det ser ut nu?

Har ni kollat hur det blir att ha kommoden (60 cm) rakt framför dörren, duschen till höger (80 cm bred, 100 cm lång) och toan där den är idag?
Nej det har jag tyvärr inte. Badrummet rev jag imorse så det blir svårt att ta en bild.

Innan rivning hade vi en komod rakt in framför dörren, 60cm. Dusch 90x90 i höger hörn och sen toalett direkt in till höger.

Problemet med denna planering är att det skapar döda ytor som inte går att nyttja på ett bra sett och gör städningen till en mardröm.
 
BirgitS
Menar du att kommoden var längs vänsterväggen (som jag uppfattade att tank77 föreslog) eller på bortre väggen (som jag föreslog)?
Var fick du de döda ytorna och på vilket sätt var det problem med städningen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att kommoden var längs vänsterväggen (som jag uppfattade att tank77 föreslog) eller på bortre väggen (som jag föreslog)?
Var fick du de döda ytorna och på vilket sätt var det problem med städningen?
Ah! Då missförstod jag dig. Vi hade det så som tank77 föreslog, komod på vänstra väggen. Det skapade yta mellan komod och vägg som inte gick att använda till något. På grund av svängda duschdörrar va man tvungen att ligga pånalla fyra för att komma åt och städa.

Toalett rakt in till höger hade vi nu också, dock en ”golvtoalett”. Gjorde att städa bakom och till höger om toaletten svårt och jobbigt.

Värt att tillägga är att alla väggar i badrummet är ytterväggar, så att dra rör invändigt går inte. På grund av liten yta vill vi heller inte bygga in dom.
 
T
En annan då, duschen uppe i vänstra hörnet, toan direkt till höger och kommoden till vänster om toan typ mitten på högerväggen.

Duschhörna med rundade glasdörrar som går att stänga igen när man inte använder duschen för att skapa mer yta.

Edit: Känns som du har lite för höga krav på ett sådant litet utrymme där man inte kan få nytta av varenda kvadratcentimeter. Med stängda duschdörrar kan det ju inte vara några problem att städa. Förstår inte varför du ska ligga på alla fyra:thinking:
 
BirgitS
När det är trångt är duschdörrar som är vikdörrar bra, alltså dörrar med ett gångjärn även på mitten så att man kan vika ihop dem. De går då lätt att vika inåt i duschen medan man fortfarande står kvar i duschen så det går att ha en kommod och toalett alldeles bredvid.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
T tank77 skrev:
En annan då, duschen uppe i vänstra hörnet, toan direkt till höger och kommoden till vänster om toan typ mitten på högerväggen.

Duschhörna med rundade glasdörrar som går att stänga igen när man inte använder duschen för att skapa mer yta.

Edit: Känns som du har lite för höga krav på ett sådant litet utrymme där man inte kan få nytta av varenda kvadratcentimeter. Med stängda duschdörrar kan det ju inte vara några problem att städa. Förstår inte varför du ska ligga på alla fyra:thinking:
Fast ett sätt att utnyttja alla kvadratcentimetrar är att låta komod och dusch dela väggen rakt in och sätta toalett in till höger eller visa versa att dusch och toalett delar vägg och komod in till höger

En annan lösning jag har funderat på är att ha duch i höger hörn med enkel vikdörr 90 lång sen sätter man toaletten på vänster vägg mittemot duschen och komod på mitten av återstående vägg på vänster sida.

funderar bara på om det kommer skvätta ut mycket vatten
 
BirgitS
Jag tror något sånt här fungerar bra.
Ritning av badrumsplanering med tydligt markerade platser för kommod, dusch och toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du kan inte byta kommoden mot toastolen för den behöver mer plats på bredden (helst 80 cm) för att det ska gå att städa på sidorna och man inte ska slå i knä eller axel när man lutar sig.

Tillägg: Proportionerna blev visst inte riktigt bra så det blir ju inte fullt så mycket fritt utrymme på högersidan.
 
  • Gilla
Banjobenne
  • Laddar…
BirgitS
Banjobenne Banjobenne skrev:
sätter man toaletten på vänster vägg mittemot duschen och komod på mitten av återstående vägg på vänster sida.
Kommer inte kommoden då väldigt nära dörren så att det känns trångt att gå in i badrummet?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kommer inte kommoden då väldigt nära dörren så att det känns trångt att gå in i badrummet?
rörigt nu men något såhär tänker jag. Tror inte det kommer kännas trångt då komoden ligger innanför ”gattet”

https://imgur.com/a/uS1Mdsf

nu tänkte jag inte längre än näsan, duschväggen får vara 90 inte 100
 
Gammelnörden
Med den här uppställningen tänker jag att man ju inte använder kommoden (60 cm) och duschen (90x90cm) samtidigt och när man inte duschar fäller man in dörrarna mot inre hörnet. Eller så har man duschdraperi...
Planritning av ett badrum med duschhörna, toalett och handfat sett uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 3D-rendering av ett litet badrum med hörndusch, kommod och toalett, vita kakelväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Banjobenne Banjobenne skrev:
rörigt nu men något såhär tänker jag. Tror inte det kommer kännas trångt då komoden ligger innanför ”gattet”

[länk]

nu tänkte jag inte längre än näsan, duschväggen får vara 90 inte 100
Det blir väldigt trångt om man sätter toan på långväggen som du tänkt. Har nyligen byggt ett badrum obetydligt större än ditt. Toan bygger minst drygt 70 cm från vägg med inbyggnadslåda och kortaste varianten av stol jag hittade. Om du vänder på stolen blir det mer plats för dusch och fötter. Lådan bakom stolen behöver bara var ca 60 cm bred.

Bild på min lösning, väggen är 160 cm, skiljeväggen är 12 cm. Duschen är 75 bred inte optimalt men det fungerar.

Ett kompakt badrum med toalettstol intill en vägg och en skiljevägg till en smal dusch, vita väggar och schackrutigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.