P_Larsson
Hej alla.

Skall snart beställa kök.
Vi tror oss ha hittat en ganska bra och trevlig lösning på det mesta i det kommande köket.
Däremot är jag lite osäker på hur lätt/svårt det är att ändra positionen av hällen och således också köksfläkten.

Jag bifogar några bilder för att lättare beskriva min fråga, men det handlar om hur lätt eller svårt ni tror att det är att kunna genomföra den justeringen som krävs och vad ni tror att det i så fall kan komma att behövas för material och eventuellt andra tillkommande kostnader.

Detta är vårt kök idag. Från 71 med vissa ändringar genom åren.
3D-ritning av planerat kök med halvö och position för ny häll och köksfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är vår plan på nytt kök. Vi ändrar plats på hällen från långsidan ut till en halvö.
3D-ritning av kök med halvö och planerad position för kökshäll och fläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här går ventilationen idag. Fem (5) rör på vinden varpå ett av dessa (i blått) är till kanalen för köksfläkten idag.
3D-koncept av ett kök med planerad förflyttning av spishäll och köksfläkt samt ventilationsrör på vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bild på hur det faktiskt ser ut
Bild på en öppen vindslucka som leder upp till vinden, belyst av en stark lampa, med synliga takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på vinden
Öppen vindsvåning med synliga träbjälkar, isolering och en metallkanal som del av husets ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Frågor:
1. Tror ni jag kan ta an mig detta projekt själv eller behöver jag någon form av ventilationstekniker eller snickare till hjälp?

2. För själva jobbet, hur hade ni gjort? Vilken material behövs och hur bygger man upp böjar liknande? Förstår att det skall gå så rakt som möjligt ut. Inga 90 graders böjar!

3. Kan man installera en fläkt här på vinden istället för att ha fläkten i köket? Jag önskar en takintegrerad köksfläkt.

4. Vad tror ni ett projekt likt detta kan kosta? Några stora summor pengar?

Tacksam för hjälp.
Tänkte beställa köket i nästa vecka. Innan dess skulle det vara bra att veta om det är möjligt eller ej att flytta på köksfläkten. Annars får hällen stå kvar och således inte flyttas till halvön.

Trevlig lördag på er alla!
/
 
Om det bara är rakt upp ut genom taket, hade jag övervägt att flytta takhuven på taket. Det gör vilken takfirma som helst. En takhuv kostar kanske runt 5000. Lägg på lite arbete.
Sedan tar du ett vanligt ventilationsrör rakt ner och brandisolering
 
P_Larsson
Taket skall visserligen läggas om, men först om ett par år. Så kan inte göra det i samband med detta.

I huven för fläkten idag går där även 4 andra rör. Då behöver dessa också flyttas/förlängas. Låter som att det blir lite jobb.
(+ att jag vill lägga solpaneler på denna sidan av taket).
 
Om du nu vill behålla det bef. utblåset, Så är väl frågan bara hurpass lätt det är att komma åt att skarva på sig på det röret, kan kanske bl lite struligt om det ligger bakom andra rör.

Och sedan hu du kan dra röret från den nya platsen upp på vidne till det bef. utan att göra hela vinden helt oanvändbar. Se till att sätta renslucka i minst en ände av röret mellan två krökar. Och brandisolera röret i hela sin längd.

Så får du också kontrollera så inte röret lyckas träffa precis på en bjälke där du skall gå upp med det.
 
  • Gilla
P_Larsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.