Det är en sjuk marknad med tomter och hus i storstadsområden... det är nästan omöjligt att få tag i en tomt och oftast är husföretagen snabbast på att hitta de bästa tomterna.

Man sitter helt i händerna på husföretaget! Vill man ha tomten så får man skriva fort som f-n och det är ju helt fel sätt att bygga hus på... eftertanke och planering bör man ha...

Vi var i princip inne i en affär men backade ur eftersom vi kände att det gick för fort och att vi inte hade koll på allt när det var dags att skriva... och vilken möjlighet till förhandling har man när man redan betalt tomten och måste bygga husföretagets hus på den... även om det är det huset man vill ha!

Nu skall vi vänta ett tag och verkligen lägga tid på att hitta vår tomt... och då blir det nog mindre nyckelfärdigt och mer "hands on" bättre att lägga tid på projektering än att inte kunna påverka och behöva ligga på en slö försäljare får att få något gjort...
 
joakim.randhem skrev:
Hej!
>:( Tänkte via detta forum förmedla den sanning av Skidstahus som vi stött på. Hoppas ingen annan kommer attt få uppleva detta.

Hur vi kom det kommer jag att fylla på varje dag från nu, men ni får gärna fylla på med egna erfarenheter.
Det är dags att alla får veta den sanning som Skidstahus står för.

Joakim Randhem
:(

Jag är en Engelskman som bor här i Sverige och har köpt ett nytt hus. Jag har det svårt att förstå hur byggföretagen lyckas i nästan varje fall att kommer undan från ansvaret. Hela systemet är ju ruttan! I det siste, har dom företag nån slags mänsklig ansvar att rätta till problem! Jag vet inte hur dom kan leva med sig själva när dom vet att allt är uppbygd för att lura kunderna.

Det enda sätt att lösa problemet är se till att dom som tänka gå genom samma process är medvetna.

Jag hoppas att till slut allt går bra för dig.
 
joakim.randhem skrev:
Hej!
>:( Tänkte via detta forum förmedla den sanning av Skidstahus som vi stött på. Hoppas ingen annan kommer attt få uppleva detta.

Vår första kontakt var med deras säljare på västkusten, då han hade "första tjing" på två privata tomter som vi ville köpa.
Gick för fort och vips hade vi skrivit på ett s.k. köpekontrakt på ett hus som vi inte riktigt var nöjda med, anledningen var den privata tomten.

Nu 2,5 år senare har vi ett hus som fortfarande inte efter 2 slutbesiktningar och stämningar inte är godkänt vid slutbesiktning.  >:( :'(

Hur vi kom det kommer jag att fylla på varje dag från nu, men ni får gärna fylla på med egna erfarenheter.
Det är dags att alla får veta den sanning som Skidstahus står för.

Joakim Randhem
kan du berätta mer? Hur gick själva byggandet? vad är det för anmärkningar vid slutbesiktningen? Hur har säljaren agerat? Håller ni inne på pengar? vad säger Garbokillen och Kvalitetsansvarige? var det totalentreprenad eller delad? osv..
 
herre gud, vilket företag...är undrar ifall det nån här som har byggt ett hus med dem och varit nöjd?

joakim, har du inte inskrivet i kontraktet att slutbetalning inte skall ske förään slutbesiktning? kan du isåfall inte ta av dessa pengar och färdigställa de anmärkningar ni har fått på huset?
 
Jag känner flera som byggt med Skidstahus och varit mycket nöjda. De problem som uppstår är oftast med säljaren, och inte själva husföretaget. Hoppas det löser sig.
 
Inte för att det hjälper er men ett tips om de tomter som husföretagen "säljer". Många har bara ett muntligt avtal med ägaren. Så man kan ta reda på vem ägaren är och försöka köpa tomten direkt av denne. Det gjorde vi på en av Hjältevadshus tomter. Det fanns inga som helst förpliktelser, muntliga eller skriftliga, att ägaren inte fick sälja tomten direkt. Och det var inga sura miner från H-hus heller, det enda dom gjorde var att ringa oss och fråga om vi inte ville att dom skulle bygga huset åt oss. Tomten, och numera även vårt nybyggda hus, ligger sjönära i ett mycket attraktivt gammalt villaområde i Skåne. Fräckhet lönar sig ibland.
 
Hade ni totalentreprenad alltså?
 
Jösses!
Skrämmande mycket av det du berättar om känner jag igen från mitt eget liv, fast vi har en annan "bov" än ni. Vi håller på att duka under och vi har bara slagits i 6 månader.... För varje ny fas, då vi tror att något ÄNTLIGEN ska lösa sig, har det på något obegripligt sätt alltid blivit lite värre.

Det ger mig styrka att veta att det är fler än vi som envisas med att kräva vår rätt, trots all negativ o rörig srespons från omgivningen (d v s jurister etc; alla människor i övrigt har varit fantastiska, de blir förskräckta när de inser att det kan vara deras tur nästa gång..).
Är det inte helt enastående att det finns yrkesgrupper som har rätt att både vandalisera din egensom, trolla bort dina pengar och styra ditt boende - helt lagligt?? *:surprised:
 
¤ Generellt så saknas all dokumentation av egenkontroller enligt antagen kontrollplan.
¤ Hus pärm med garantisedlar m.m. har INTE skickats till byggherre
¤ Vattenläckage från golvbrunn
(Vi har bakfall)
¤ Spröjs INTE leverade
(Vi saknar ett, ett trasigt)
¤ Visst material (köksskåp) har blivit utsatt för fukt, pga dåligt tak
(Vårt kök har monterats på måfå, det finns inte en grej som inte är skadad/förstörd på något sätt)
¤ Ett antal väggar lutar/är sneda och inte inom normen.
¤ Skadade rör under värmepannan
(Vi har en hel vägg täckt av rör i tvättstugan; ej enligt ritning)
¤ Skador på karmar och fönster
(o foder o lister o trappa o golv o väggar o dörrar...)
¤ Golvspånskivor INTE korrekt monterade
(Sviktande golv)
¤ Innertakspanel fel typ
(glipor o trasigt)
¤ Väggmått stämmer INTE enligt ritning
(just den biten hann vi rädda då vi upptäckte det i tid)
¤ Yttre husvägg INTE tät
(fasad saknas delvis)
¤ Fel lutning generellt på hängrännor
¤ virke som använts är skadat, blivit utsatt för fukt samt INTE korrekt monterat

Som sagt, jag känner igen en del...
Kan lägga till 2 saknade ventiler, en kapad balk (som bär upp taket), el som är felplacerad/ saknas/ ej fungerar, har ej fått värmen att fungera, fel diskmaskin... Samt lite annat smått o gott.

Vi kanske ska träffas o jämföra våra spektakel! Har själv funderingar på att anordna kostnadsfria visningar för att presentera verkligheten för folk som tycker att det känns som en bra idé att bygga nytt med "Mästerskojarna". Sätta in annonser i väl valda lokaltidningar o erbjuda visning efter tidsbokning, bjuda på kaffe o trycka upp lite infoblad om vad som finns att beskåda o betänka i respektive rum...
Har inte orkat än, inte ens att göra som du o skriva ner ALLT, men hemsidan kommer så småningom. Bara tanken värmer i själen!


 ;)
 
Fy f*n, det är så man blir mörkrädd! Finns det ingen rättvisa i världen? Entreprenörer som sköter sig så här illa borde tvingas att köpa huset till ett kraftigt överpris och tvingas att bo där i minst 1 år utan att få åtgärda felen!
Jag hoppas att det löser sig för er på bästa möjliga sätt, och jag satte tråden på bevakning för att kunan följa er.
 
Huvva!! Ja det tål att tänkas på inte roligt med alla dom där felen i ett nytt hus :'( Hoppas att ni får ett åtgärdat och fint hus ni med så småningom. :'( :-? Det där med kontrollplan e nått jag måste kolla upp, det har då jag aldrig sett skymten av iaf :-/
 
Herregud!!!!

Jag har en Lååååång stubin för det mesta samt brukar ge alla problem en liten tid för eftertanke, MEN att läsa detta gör mig HELT galen.

Kan inte förstå hur du/ni inte handgripligen stryper några av de personer som ni haft att göra med under hela den här galna processen???

Blir så förbannad att jag knappt vet var jag skall ta vägen.
Kan nästan (tror jag) förstå hur ni känner er.

Önskar er alla lycka och välgång oavsett vart detta leder er.

Hälsningar

/Mikael//
 
om inte regeringen lagstifte mot det här kommer det finnas många fler joakims, eller kantarell (a-hus tråd)..

 
@joakim.randhem

Är det egentligen Skidstahus man skall passa sig för? Min uppfattning av det du berättar är att det är en viss säljare som är den springande punkten.
Det finns nya uppgifter på nivån av lyckade affärer som har kommit efter din. (skrämmande)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.