BirgitS
G gusgez skrev:
En 300k ska gå
Du får börja räkna på vad kök, badrum, golv osv. kostar och hur mycket jobb du kan göra själv.
 
  • Gilla
gusgez
  • Laddar…
Jag hade nog tagit in en offertförfrågan och se vad de tror det kommer kosta.

Kan tänka mig att det både kan kosta mer och mindre än 300.

Tex hur högt är det i tak. Om det är högt, ska de sänka taket i fall det är bärande så att det bärande materialet försvinner?

Ska det dras in spotlight eller annan ny el, vatten, ventilation?

Golven kommer antagligen behöva bytas.

Byte av kök och badrum kan gå på allt från 150 000 - 400 000kr.

Ny el och vatten. Det kan med gå på allt från 20- 100 000kr.

Allt handlar om hur det ser ut i väggarna skulle jag vilja säga.
Drömsenariet: Inget bärande. Ingen el, vatten, ventilation i väggarna. Ingen skillnad på tak eller höjdskillnaden och materialet varierar på så sätt att det fortfarande passar in. Kan till och med vara samma golv bak väggen. Köket går mer eller mindre att behålla. Toaletten blir kanske lite svår att inte byta massa men det beror vad det är för matrial nu och vilket matrial man önskar ha.
Tex matta är billigare än att kakla.
Då är det nästan klart efter bara rivningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
gusgez
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
"Bästa festen är i köket" heter det ju.
Kan bara instämma. Köket är det populäraste rummet vid många fester men det funkar utmärkt också med avskilda kök.
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Vi har en planlösning där kök och v-rum har en vägg mellan, och denna retar jag mig på varje dag. Jag ser inte matbordet från köket, så jag måste gå och kolla om jag dukade fram bestick eller inte (småsenil småbarnsförälder), samt att jag från köket inte har nån koll ut mot baksidan heller. Varje gång nån måste gå och hämta något i köket måste vi avbryta samtalet och det blir ett helvetes spring ut i hallen och in i köket, sen tillbaka.

Dessutom gör denna vägg att vi tappar kvadratmetrar som kan användas som social yta. Enda anledningen till att vi inte har slängt bort denna vägg är att arkitekten i all sin visdom lade elskåp, inkommande va, värme till övervåning samt vatten till övervåning i denna vägg. Det blir alltså ganska dyrt att ta bort väggen, men huset hade fått en helt annan dimension och fungerat så som det ska göra, så man slipper vara uppdelade mellan kök och v-rum. Ofta står alla intryckta i köket medans v-rummet är tomt, kanske nåt barn i tvsoffan. Tänk om vi istället kunde nyttja hela denna ytan...

Kör på säger jag bara, det kommer vara värt varenda krona. Planlösningen ser också hos dej väldigt konstig ut, toaletter placerar man ju i hallar, inte i närheten av vardagsrum. Kök och toalett borde alltså byta plats redan vid designstadiet av denna lägenhet.

/S
 
  • Gilla
gusgez
  • Laddar…
BirgitS
S steve5432 skrev:
Vi har en planlösning där kök och v-rum har en vägg mellan, och denna retar jag mig på varje dag. Jag ser inte matbordet från köket, så jag måste gå och kolla om jag dukade fram bestick eller inte (småsenil småbarnsförälder), samt att jag från köket inte har nån koll ut mot baksidan heller. Varje gång nån måste gå och hämta något i köket måste vi avbryta samtalet och det blir ett helvetes spring ut i hallen och in i köket, sen tillbaka.
Som jag ser det är inte problemet att det är en vägg mellan köket och vardagsrummet (=soffgrupp) utan att ni inte har en matplats i köket så som det med stor sannolikhet var tänkt från början.

S steve5432 skrev:
Planlösningen ser också hos dej väldigt konstig ut, toaletter placerar man ju i hallar, inte i närheten av vardagsrum. Kök och toalett borde alltså byta plats redan vid designstadiet av denna lägenhet.
Toaletten är ju separat med ingång från ett utrymme där det är tänkt att hatthyllan ska vara. Köket är placerat så att man kan utnyttja dagsljuset under stor del av året samt se ut medan man lagar mat och äter, och då särskilt se vem som kommer gåendes mot huset.
 
  • Gilla
gusgez
  • Laddar…
Eller om jag skulle lägga köket längs långa väggen där det ligger nu och flytta badrummet direkt till höger när man kommer in. Där finns det vatten och avlopp...

För kökets räkning får man då fördelen av att det är ett fönster där det är ett fönster idag i köket.

Skulle jag ”bygga för” fönstret med ett badrum blir säkert det öppna köket ganska mörkt.
 
Redigerat:
Dörr till dörr 905cm, bredd 677cm, matplats 231 x 201cm är måtten.

jag bör väl därmed få plats med en köksö nånstans på alla kvadrat, inte allt långt i från köket ?-;)
 
BirgitS
G gusgez skrev:
Eller om jag skulle lägga köket längs långa väggen där det ligger nu och flytta badrummet direkt till höger när man kommer in. Där finns det vatten och avlopp...
Ja, så går det också att göra. Dock behöver avloppsröret från en toa vara tjockare än det från en tvättmaskin så du måste ner i bjälklagret och byta till grövre rör. Kom också ihåg schaktet/slitsen där rören till de övre planen går.
 
  • Gilla
gusgez
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, så går det också att göra. Dock behöver avloppsröret från en toa vara tjockare än det från en tvättmaskin så du måste ner i bjälklagret och byta till grövre rör. Kom också ihåg schaktet/slitsen där rören till de övre planen går.
tack!

Vad menade du med Slitsen till de övre planen? Att jag kommer bygga in slitsen i köket?
 
Redigerat:
G gusgez skrev:
Vad menade du med Slitsen till de övre planen?
Som hon skrev: där rören till övervåningen går. Av ritningen att döma är det mellan badkaret och köket.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.