Köp en tub brandskyddsmassa och lägg på stosen innan du skruvar fast den, det fungerar som lim/tätning/brandskydd.
 
Fulkemisten
Bäckarn Bäckarn skrev:
Som du ser på bild i mitt första inlägg är gallret borttaget. Dock mäter denna öppning endast 8x13 cm
Ok. Då behöver du knacka ur litegrann på sidorna. Typ 3 cm åt varje håll. Skulle ha kört på 125 mm i rördimension. Det ökar luftflödet och minskar ljud. Om det bara är halvstenskanal bakom så får det ändå plats bra. Däremot kanske det blir trixigt att mura in röret om du har för lite plats runtom. Då funkar ju lösningen med stosen och tätningsmassan. Skulle ändå ha knackat ur lite för att inte få en förträngning. Rita mot stusen när du lägger den över hålet och ta bort det innanför markeringen.
 
Bäckarn Bäckarn skrev:
Okej jag missförstod. Trodde du menade att vidga öppningen. Som du ser på bild i mitt första inlägg är gallret borttaget. Dock mäter denna öppning endast 8x13 cm vilket gör att eventuellt rör får löjligt liten area. Annars låter det som en rätt fin lösning tycker jag.


Funderar på om jag ska köra på denna fula väg... Det jag inte ser har jag inte ont av, och eventuella problem kanske dröjer såpass att det blir näste husägares ändå.
Såg i andra trådar att folk tätade glipor mellan stos och murstock med brandfog men känns lite overkill känner jag. Sätter jag lite extra skruv runt om som pressar plåten mot stocken borde det bli försumbara springor.
Så länge det inte föranleder någon brandfara eller risk med fuktproblem i rummet med min fullösning lutar jag helt klart mot den.
Detta var ju ett tag sen men sitter i samma situation själv just nu, hur gjorde du och hur blev det? Mitt hus är från 1927 och tänker att om det fungerat på detta sätt i flera år så borde det väl inte vara några större problem att trycka dit en stos och ansluta köksfläkt dit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.