Tänkte renovera badrummet.
Har gjort det för tillsammans med en som jobbar med att renovera badrum. Så jag vet hur man gör osv, men hur gör jag för att få det fackmanamässigt dokumentation i fall man får för sig att sälja huset om 10-15år? Finns det någon "kontakt person" som man ska hyra in och fylla i att detta är rätt gjort?
 
Du kan ju tex ta in ett företag som granskar byggnation och skriver en rapport men enklast är nog att göra det själv.
Lista använt material med installationsanvisningar och foton på genomfört arbete. Specificera ev avsteg mm.
Finns inga egentliga krav på detta men kan ju vara bra att ha vid försäljning eller ev skada.
 
Enda sättet är att du tar bilder på alla moment, hellre för många än för få.
Notera även vilka typer av material du använt.
 
Okej. Så det är godkänd bara man har hur allt är uppbyggt med bilder. Det lät mycket lättare än vad jag trodde.
 

Bästa svaret

Det handlar om att bygga ett badrum som inte läcker och håller över tid, inte om dokumentation.

Det finns inga lagar för dokumentationen eller för byggnation heller för den delen. Att bygga icke fackmässigt kan dock tex innebära reduktion av ersättning vid skada. Att då ha dokumentation som visar hur det är byggt styrker ju din rätt till ersättning (eller motbevisar dig om du byggt fel).
Att ha dokumentation kan också innebära att en skadas ansvar kan granskas utan förstörande ingrepp (initialt) eller att det är lättare att sälja fastigheten etc.

Ps. Nu kommer jag få på pälsen av branschfolk att du visst måste följa lagar, regler, krav, rekommendationer men nej...du får bygga precis hur du vill.
Eller ja, bygga som du vill såtillvida att det inte ligger risk för personskada eller annans större sakskada.
Förutsätter att du är privatperson-företagare har andra krav på sig.
 
  • Gilla
ymmij12
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.