Jag gick igenom en liknande process för nybyggnation under förra året. Det tar lite tid att sätta sig in i vad skyddet i just sitt område handlar om och vad som behöver prövas. Dialog med handläggaren är bra, men jag delar din bild att de inte säger vad man får eller inte får göra. De vill ha en ansökan och bedöma den.

Jag undersökte liknade ärenden som blivit godkända i mitt område de senaste 1-2 åren och utgick från att jag rimligtvis skulle får göra något liknande liknande. Dock krävdes i mitt fall inga ritningar. Det var endast del av området med landskapsskyddet som hade så känslig karaktär att ritningar krävdes i ansökan.

Efter ca 6 månaders handläggning fick jag ett "utlåtande inför beslut" av länsstyrelsen. Utlåtandets förslag var att avslå min ansökan. Jag skickade in ett sakligt yttrande och argumenterade för min åtgärd. Två veckor senare kom beslutet: Tillståndet beviljades.

Man får komma ihåg att landskapsbildsskyddet är till för att bevara. Länsstyrelsens kan därför inte bara säga "Ja". Det kommer försöka argumentera emot och din uppgift blir att argumentera för. Om du i slutändan får ett nej - då kan du börja funder på att överklaga.
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Hela processen där det är anställda och ovalda tjänstemän som fattar beslut är helt normal. Samma sak på skatteverket som beslutar om din skatt. Dessa tjänstemän kan normalt inte ge dig tips om hur du skall göra heller, även detta är ganska normalt.

Du kan inte överklaga förren du har fått ett beslut. Så skicka in en ansökan och be dem fatta ett beslut.
 
  • Gilla
Ingells
  • Laddar…
@Gammelnörden: Tack för för förslaget om laduhus, ska tänka på det. Verkar vara en bra utgångstanke.

@Martin1979: Sist någon fick igenom ett bygge i detta området var någon gång på 70-talet om jag kommer ihåg min far rätt. Det har varit några ärenden på senare år för nybygge där det på samtliga blivit avslag i alla instanser. Detta har faktiskt gällt redan avstyckade tomter med tillfartsvägar och allt (avstyckade på 60-talet). Ingen har fått lov att ens att nybygga en friggebod. Med det sagt så är väl min uppförsbacke ganska stor i att få till det hus som jag vill ha. Min grundtanke är att Länsstyrelsen hade helst sett att mitt hus inte ens fanns. Men jag tackar för tipset. Lyckades du så borde jag :).

Vidare så har jag faktiskt ett hus på platsen redan så det är ju egentligen ingen ko på isen. Jag kan vara här hur mycket jag vill utan att ha några tjänstemän snokandes. Det som drar lite i att göra något åt huset är att det glunkas om att göra om hela området till naturreservat med allt vad det innebär. Detta kommer dock inte att ske i närtid tror jag, men jag vill ha byggt ett hus innan detta isåfall sker. Ett hus som står länge. Iom att Kommun, Länsstyrelse, ev MMD och MÖD kommer att bli inblandade så kan det lätt gå fem år innan man kan komma igång och bygga, tiden springer i såna lägen...
 
Om du känner att du provat alla vägar för att få fram information och har en dialog med berörd tjänsteman så är det väl bara att rätta in sig i ledet och följa processen? Får du avslag får du väl information om hur du överklagar beslutet också.

Jag känner din frustration och jag känner med dig. Men ibland får man kapitulera och följa strömmen.
 
  • Gilla
Ingells
  • Laddar…
Om inget tillstånd beviljats sedan 70-talet så kan det nog vara uppförsbacke.

Tänk på att landskapsbildsskyddet kan omfatta ett ganska stort område. Om så är fallet så lås dig inte vid 100 m åt öst eller 500 m åt väst. I mitt fall tror jag att området omfattar flera tusen hektar. Någonstans i ditt område kan ju tillstånd har lämnats på senare tid.

Länsstyrelsen är ju en myndighet och offentlighetsprincipen gäller. Du kan kontakta diariet och t.ex. be att få ta del av alla ansökningar och/eller beslut som prövats mot det aktuella landskapsbildsskyddet de senaste 5 åren. Det kan ge bra input om vad som tillåts och inte.

Den ansökan som länsstyrelsen kommer att få svårast att avslå är den som liknar andra ärenden som de godkänt tidigare. Som myndighet måste de vara konsekventa och får inte vara godtyckliga. I mitt fall ville de avslå, men jag jämförde i mitt yttrande min föreslagna åtgärd med 2-3 andra godkända åtgärder. Jag påvisade de stora likheterna och hur min åtgärd faktiskt påverkade landskapsbilden mindre än andra godkända ärenden. Då hade de inget att sätta emot. Detta kan å andra sidan även bli ditt problem. Om "inget" är godkänt på lång tid kommer de kanske anstränga sig för att inte godkänna din ansökan heller, då denna annars kommer bli prejudicerande för området.

Kom även ihåg att du i din ansökan kan ange flera alternativ, dvs flera olika ritningar. Du får då varje alternativ prövat med avslag eller godkännande. Handläggningen kan ta lite längre tid, men största delen av tiden för ärendet är ändå "kötid", så påverkar nog inte så mycket i slutändan.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Tack för svaren :)

Det som är positivt i allt detta är att:
a) Länsstyrelsens prövning(ar) är helt gratis, dvs jag kan skicka in tusen olika ritningar och det kostar ingenting att få dom prövade.
b) Jag har redan ett hus på platsen. I ett ev överklagande (någonstans?) så blir det inte frågan om 'lokaliseringsprövning' som de flesta 'bygga nytt hus på landet' strandar i, utan helt en utseendefråga. Kommunen är ju tex väldigt positiv till en 'ersättningsbyggnad'.

Mycket riktigt är området för skydd mycket stort så det lär finnas en del ansökningar med både bifall och avslag. Jag ska gräva lite mer i detta.

Men det som retar mig är återigen att det är en tjänsteman på en myndighet som ska avgöra vad som är 'snyggt' eller inte. Jag är van att bygga på tomter med olika sorts bestämmelser avseende höjder, färger, takmaterial etc och då är det lätt att försöka uppnå dessa regler utan tjafs. Alla vet vad som gäller. I detta fallet är det som ett 'vitt blankt papper' och ingen vet nånting. Om tjänstemannen säger att hen vill ha huset gult och jag säger rött, vad hamnar vi då i? Hur ska ens en ev domstol kunna ta i en sån fråga..?
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Jag förstår helt din tanke och att det känns oförutsägbart med allmänt tyckande och en bedömning av en "smakpolis".

Mitt tips är att förbereda ditt ärende och ha en tydlig inriktning. Var inte onödigt spretig. Gör först din bakgrundscheck och läs på. Välj sedan en inriktning som känns relevant och rimlig och se till att argumentera för den, mot bakgrund av bl.a. vad som står i föreskrifterna mot området och andra beviljande ansökningar.

När jag skulle ansöka fick jag tips om att bygga ett enplanshus. "Det sticker ju inte upp eller ut så mycket och påverkar inte landskapsbilden så mycket". Men i detta jordbrukslandskap tyckte jag att ett enplanshus skulle "sticka ut" och avvika från omkringliggande gårdar. Så jag gick på linjen att bygga ett klassiskt hus, 1,5 plan med förhöjt väggliv. Sedan höll jag denna linjen rakt igenom. Till slut höll även länsstyrelsen med mig.

Argumentera kort i ansökan för din sak och var beredd att avlossa det tyngre artilleriet i en senare skrivelse. Om de planerar att avslå din ansökan kommer du får möjlighet att bemöta detta innan beslutet fattas.

Till sist. Med förståelse för länsstyrelsens uppdrag så blir det lättare att förstå varför de känns lite motvalls i början. Inte alla orkar eller har kunskapen att strida. Då blir det färre ansökningar för länsstyrelsen att hantera och skyddet kan lättare upprätthållas.

Lycka till!
 
Ett annat tips: ansök som fritidshus om du söker bygglov så slipper du energikrav och tillgänglighetsanpassningsregler. Gissar att det klassas som fritidshus idag?
 
Tack för alla svar :)

Huset är idag klassat som permanentbostad (även om det från början var ett fritidshus) och jag har ingen tanke på att inte uppfylla alla krav som behövs för att bo där permanent. Har en ganska uttalad dröm om att efter pensionen bosätta mig där. Därför kommer jag att lägga ganska stor omtanke i att anpassa huset så att det går att bo där som äldre, Bla kommer det tex att vara förberett för hiss-schaktmellan våningarna, alla dörrar minst 900mm breda etc,
 
  • Gilla
Nillea
  • Laddar…
Jag menar att du självklart ska anpassa det när det är ett nybygge men det blir billigare och mindre byråkrati med fritidshus som även kan vara permanentboende.
 
Om jag har tolkat det rätt så vill du ha ett mer praktiskt hus och hur utsidan ser ut är lite ”sekundärt”?

Med denna utgångspunkt hade jag tagit det befintliga husets utseende, stil, och särdrag, etc. Sedan ritat ett nytt hus som är så likt det gamla som möjligt. att huset sedan blir större på några ledder är naturligt. I själv ansökan hade jag tryckt på att jag efterliknat befintlig byggnad som stått där i 80år. Att byggnaden blivit oharmonisk/ful och inte passar in nu när det en tillbyggd så många gånger. Att utseende från närmsta väg där folk passerar är stämmer överens med orginalhuset. du kanske har någon gammal fasad ritning på orginalhuset i något lämpligt skede som kan bifogas För att visa att du gör minimal estetisk förändring. etc etc etc listan på argument kan göras hur lång som helst.
Naturligtvis söker du bygglovet på den enklaste A-ritningen du kan. resten av handlingarna upprättar du när det är klart hos länstyrelsen.
 
Du får erbjuda något tillbaka. Kom ihåg att jag var på utbildning hos länstyrelsen i Skåne för ett antal år sedan(6 kanske). Det handlande om strandskydd och dispens. Då berättade de att en prominent affärskvinna från Stockholm fick göra det du tänkte göra på Bjärehalvön. Kvinnans advokat hade kommit med förslaget att om kvinnan betalade renoveringen av gammal kulturintressant fiskestuga i området så fick de bygga. Sen var det klart. Superenkelt.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
S
Om man ser till hur arkitektfirmor gör när de lämnar tävlingsförslag till offentliga byggnader så är texten viktig. Först ritar de världens fulaste hus. Sedan skriver de en roman av ordbajs som beskriver hur taklutningen harmoniserar med omgivande natur. Efter att ha läst texten tycker man nästan att det ser snyggt ut.

I ditt fall kan en välformulerad text kanske göra underverk. Det är i varje fall billigt om du gör den själv. Låt gärna någon annan tycka till och förbättra. Det du vill visa är att du tänkt på utformningen och hur det får huset att harmonisera med omgivningen. Ta gärna något omformulerade fraser direkt ur kravformuleringen som tjänstemannen skall rätta sig efter.

Det kan även vara strategiskt att slänga in något alternativ. T.ex. att du avser måla huset i falurött för att anknyta till jordbrukslandskapet, men att du även funderat på den gula nyans man ofta hade på herrgårdar som ville vara lite finare än allmogen. Får man tjänstemannen att fokusera på färgen är det lättare att hen fokuserar mindre på saker som är viktigare för dig. Tjänstemannen kan då också känna att hen tagit ett beslut till förändring vilket kan vara psykologiskt viktigt.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Är det örebro län?
 
Vill tyvärr inte ange vilket län det gäller. Det finns tjänstemän som läser byggahus.se också....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.