D Daniel 109 skrev:
Att det är samma taxeringskod betyder inte att det ör samma byggregler. Det är inte samma energikrav på fritidshus. Men om man planerar att bo permanent så är det ju inte ett fritidshus.
Fast det finns inget som hindrar dig från att göra det heller.
 
Göra vad?
 
D Daniel 109 skrev:
Göra vad?
Bo i det permanent.
 
Visst kan man. Men om man planerar ett permanentboende så är det ju de byggreglerna man ska följa.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
R
S Sylvestris skrev:
Idag läste jag på denna site att man måste bygga året runt standard om man vill bosätta sig i sitt fritidshus, vilket vi tänkt göra med vårt nybygge. Skönt har det varit att projektera för att slippa bry sig om energikrav. Fram tills idag. Luft-luft-värmepump är ju dess idealiska värmekälla - billigt och bra. Idealiskt när kanske nästa ägare tänkt sig ha huset som fritidshus igen. Men med L/L-pump räknas väl det som elvärmt hus med förhöjda krav?

Byggnad med elvärme där Atemp är 51–100 m2 hamnar vi då i som kategori. Där väggar är det stora hindret då tjock väggyta medför så liten boarea. U-värde 0,1 är dagens krav och när vi kan bygga är det redan nära nästa stora byggkravsändring 2021 och kanske än värre. Vi hade även tänkt ha en glasdörr som ytterdörr vilket föll pladask då krav är u-värde 1,1.

Min fråga till er är hur ska väggen konstrueras för ett u-värde på 0,1? Vi hade tänkt oss 170+70 i väggisolering. Går det. Eller ska vi försöka med en energiberäkning och försöka matcha ihop bra u-värden i övrigt skal i stället. Kanske med solceller på garagetaket?
Normala väggar idag har ett UV på ca 0,3 (om det ska ner till 0,1 nja tror inte det går) för mkt isolering av mineralull kommer att börja ruttna/få påväxt (nollhuset som Chalmers byggde för ett ant år sedan vart utdömt pga fukt och mögel) anv ecofiber det går att torka ut det gör inte mineralullen
 
Normala väggar ligger på typ 0,18
 
R
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Normala väggar ligger på typ 0,18
mattematiskt ja, men det stämmer till 80% aldrig så
 
R
har frågat Boverket varför Vedeldad uppvärmning klassas som Fjärvärme, och det har jag inte fått något svar på, någon här som kan förtydliga?
 
R Ribons skrev:
har frågat Boverket varför Vedeldad uppvärmning klassas som Fjärvärme, och det har jag inte fått något svar på, någon här som kan förtydliga?
Eftersom den är CO2 neutral och inte belastar elnätet kanske?
Ved från skogen som annars hade legat och ruttnat.
Helbra beslut tycker jag.
 
R Ribons skrev:
har frågat Boverket varför Vedeldad uppvärmning klassas som Fjärvärme, och det har jag inte fått något svar på, någon här som kan förtydliga?
Vad menar du med "klassas som fjärrvärme"?

Att det har samma primärenergifaktorer? Det har samma som olja och gas också (dvs 1,0).

Sen kan ju fjärrvärmen i sin tur bestå av el, olja, sopor, restgas, ja lite vad som helst egentligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.