F Fluxor skrev:
Ja, man får inte ha bråttom om det är skitigt. Mycket tvätt kör hushållet dock på snabbtvätt, 81 minuter i 40°.
Ett liv som inte fungerar då många familjer behöver mer kläder för att den miljövänliga tvättmaskinen tar för lång tid och inte tvättar rent!
Då köper man barnarbete och kläder en halv jord bort
 
B byggarätt skrev:
Ett liv som inte fungerar då många familjer behöver mer kläder för att den miljövänliga tvättmaskinen tar för lång tid och inte tvättar rent!
Då köper man barnarbete och kläder en halv jord bort
Woah, hur korta pass behöver du? Köper du endast kläder där du kan verifiera hela tillverkningslinjen? Klarar man sig med två par kalsonger om man har en snabb tvättmaskin?
 
F Fluxor skrev:
Woah, hur korta pass behöver du? Köper du endast kläder där du kan verifiera hela tillverkningslinjen? Klarar man sig med två par kalsonger om man har en snabb tvättmaskin?
Raljera gärna över småbarnsmammors tid
 
På min maskin jag har hemma har jag provat att köra förtvätt och extra sköjlning + att endast ha tvättmedlet i förtvätts facket
Då verkar min maskin skölja ur allt tvättmedel.
Tar dock evigheter att tvätta..... runt 3timmar

I jobbets tvättmaskin tvättar man ett 60 graders program med förtvätt på 55minuter.
Och den sköljer bra. det är en ganska ny tvättmaskin 3år ca.
men inte en maskin för hemma bruk. den använder mycket mer vatten.
Säljaren sa att det inte är samma miljökrav på yrkesmaskiner. Har dock ingen aning om det är sant.
 
nikasp
F Fluxor skrev:
Ja, man får inte ha bråttom om det är skitigt. Mycket tvätt kör hushållet dock på snabbtvätt, 81 minuter i 40°.
Vi köpte Bosch och jag är riktigt nöjd! Tvätten blir riktigt ren och 40-tvätt går på 65 minuter och med snabbknapp 45 minuter. Det finns riktigt både vatten- och energisnåla program som tar typ 2,5 timmar. Såna kör jag de gånger jag låter tvätten bli klar lagom till jag kommer hem.
i-Dos är helt suveränt. Den doserar själv tvättmedlet men tyvärr finns inte Ariels sensitive White&Color kvar så får nog välja kulörtvättmedel i behållaren och köra vittvättmedel för hand vid behov.
 
B byggarätt skrev:
Raljera gärna över småbarnsmammors tid
Jag är gift med en småbarnsmamma. Vi har många barn. Vad vill du ha sagt?
 
nikasp nikasp skrev:
Vi köpte Bosch och jag är riktigt nöjd! Tvätten blir riktigt ren och 40-tvätt går på 65 minuter och med snabbknapp 45 minuter. Det finns riktigt både vatten- och energisnåla program som tar typ 2,5 timmar. Såna kör jag de gånger jag låter tvätten bli klar lagom till jag kommer hem.
i-Dos är helt suveränt. Den doserar själv tvättmedlet men tyvärr finns inte Ariels sensitive White&Color kvar så får nog välja kulörtvättmedel i behållaren och köra vittvättmedel för hand vid behov.
Vårt första kriterium var 5 års garanti. Där föll många bort. Blev Asko i slutändan. Är helt ok, fast torktumlaren är ruskigt långsam, men energisnål. Förbrukar ca 700W per timme, men tar tre timmar för full maskin . Vår gamla Cylinda gjorde det på halva tiden, men med 2800W per timme... Hänger dock mer nu då vi har mer utrymme.
 
F Fluxor skrev:
Jag är gift med en småbarnsmamma. Vi har många barn. Vad vill du ha sagt?
Miljötänket har skapat så långa tvättider att du tvingas köpa massor av kläder för att hushålla med tiden vilket inte är miljövänligt alls!
Tvättmaskiner måste tvätta rent och på kort tid och energieffektivt
 
  • Gilla
Simba52
  • Laddar…
Eller så måste vi lära oss att vädra mer och inte slänga kläder i tvätten efter en dag. Själv småbarnsförälder och har svårt att se att dagens maskiners kapacitet gör att vi måste köpa mer kläder. Nio kilo tvätt sjudagar i veckan borde räcka för de flesta
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
En del av problemet är att många kläder ska tvättas i 40 grader. Det är för låg temp om man ska få det rent.
 
Nej sex maskiner i veckan och hänga tvätten samt eftervård av kläder tar idag för lång tid!
Ungefär dubbelt!
Dessutom går det inte att tvätta på kvällen då det blir för sent när middag och allt är klart
Tvätt o tork är enda lösningen på ett hektiskt liv!
Tidigare maskiner fungerade bättre på allt utom tork och självdosering av tvättmedel o sköljmedel
 
B byggarätt skrev:
Nej sex maskiner i veckan och hänga tvätten samt eftervård av kläder tar idag för lång tid!
Ungefär dubbelt!
Dessutom går det inte att tvätta på kvällen då det blir för sent när middag och allt är klart
Tvätt o tork är enda lösningen på ett hektiskt liv!
Tidigare maskiner fungerade bättre på allt utom tork och självdosering av tvättmedel o sköljmedel
Jo fast du sitter väll inte och väntar på att maskinen ska bli klar, slå på maskinen när du kommer hem (om du inte vill att den skall köras när du inte är hemma) och sen hänger du tvätten vid åtta tiden. Flyttade rätt nyligen från bostadsrätt där programmen tog 40 min och visst kunde man tvätta mer på en kväll men de lede inte till en mindre garderob.
 
nikasp nikasp skrev:
Vi köpte Bosch och jag är riktigt nöjd! Tvätten blir riktigt ren och 40-tvätt går på 65 minuter och med snabbknapp 45 minuter. Det finns riktigt både vatten- och energisnåla program som tar typ 2,5 timmar. Såna kör jag de gånger jag låter tvätten bli klar lagom till jag kommer hem.
i-Dos är helt suveränt. Den doserar själv tvättmedlet men tyvärr finns inte Ariels sensitive White&Color kvar så får nog välja kulörtvättmedel i behållaren och köra vittvättmedel för hand vid behov.
Har klickat hem en Bosch I-Dos, hoppas den blir bra.
Du som också verkar ha I-Dos, hur fungerar det när man vill dosera manuellt? Blev också lite fundersam på inställningarna för I-Dosen, ställer man in tvättmedel och sköljmedel-mängd för alla program samtidigt, eller måste man ställa in per program seperat?
 
Jag har I-Dos på min Siemens och det finns ett fack för manuell dosering. Alla program har sin egen dosering av tvättmedel och sköljmedel.
 
useless useless skrev:
Beror det bara på mängden vatten?
Jag är väl inte helt hundra, men jag tror det. Har tittat när den är igång och tycker inte sköljningen i sig ser så katastrofal ut.
Däremot i själva huvudtvätten så ser det ibland ut som att allt inte blir genomblött, har testat ha mer eller mindre tvätt i och det var nog lite sämre resultat med mindre tvättgods, men har även upplevt det när jag har fyllt den så pass som jag vågar.
Vet inte om det väger så mycket som programmet kan ta, men har fyllt den så pass att det bara är ett luftutrymme upptill i trumman.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.