På Vetteberget 7 i Fjällbacka ligger denna tvåplansvilla från 2007 med fantastisk utsikt. Huset har smarta lösningar med takfönster upp i nock för att kunna bjuda in solljuset, och pergolatak, som förlängning av plåttaket, för att kunna skärma av.

Du kan läsa artikeln här: Fredagshuset: Med solljuset i centrum på Vetteberget
 
Läckert!
 
Inga bekymmer med fallet på hängrännan iallafall :crysmile:
 
Det här var ju fräckt! Gillade verkligen pergolataket, i kombination med "rombformen"!
 
  • Gilla
JohanU och 1 till
  • Laddar…
Ja just pergolan fastnade jag med för. Och fönstret som går över ett hörn.
 
J
Mycket trevligt hus. Kul med panel invändigt. Eller om det är ett golv de lagt? Spalterna ser ojämna ut, vilket ger lite "värme". Ska nämligen göra samma sak i mitt garage/mansdagis hade jag tänkt.
 
  • Gilla
knightpete
  • Laddar…
Väldigt fint, men väldigt mycket "döda" ytor, känns mer som ett konstgalleri bitvis. Utrymmet på övervåningen är ju helt oanvändbart till något annat än passage till sovrummet och takterassen.
 
  • Gilla
Vasteras
  • Laddar…
Gillade också pergolan. Kanske en lösning att kopiera. Ett av mina hus har stora fönsterpartier mot sydväst, värdelöst. skitvarm så fort solen tittar fram, även på vintern. Men visst, fint när det är mulet... Kanske ska bygga en pergola längs hel husväggen... eftersom vi inte har nog med projekt... ;)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Cheesen
Huset ser ju inte klokt ut framifrån med den där snea looken... Dessutom... 200kvm och bara tre små sovrum, hur tänkte arkitekten där? Det är ju oerhört opraktiskt.

Det som säljer huset är ju utemiljön. Den går inte av för hackor.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Bland det fulaste jag sett. Och planlösningen känns långt ifrån bra.

Men trevlig altan och utsikt.
 
  • Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
Det är mycket snea linjer för sakens skull, inte för att det fyller funktion eller höjer arkitekturen. Sen är jag ingen fan av vit panel innomhus men det faller säkert en del i smaken.
 
Väldigt lite rum för att vara 200 m2!
Sen undrar jag hur fönsterkonstruktionerna i taksektionerna kommer hålla tätt över tid.
 
  • Gilla
hansan
  • Laddar…
Det var ju lite kul utifrån, men vad hände på toaletten egentligen? Vägghängd toalett med tanken utanpå, men med inkaklad fixtur i en låda som inte är infälld i väggen. Hjärnblödning...
 
Skönt med ett hus där inte allt är optimerat till minikraven. Rummen upplevs lite som ett galleri. Kanske var det beställaren ville ha?

att huset är vinklat och fasaden möts upp av ett pergola tak för att tillåta viss solljus men ge solavskärmning och samtidigt räta ut taket är enligt mig ett fantastisk grepp. Ser väldigt stiligt ut och ger känslor av genomtänkhet och lekfullhet.

Personligen har jag väldigt svårt för fönster som fortsätter från golv till tak eller tvärtom. Men onekligen ger det spännande utblickar och mycket ljusinsläpp.

Utsikten är ju också helt otrolig. Vid ett sådant läge när huset automatiskt får ett bra värde är det kul att beställaren valt att inte bygga ett billigt hus utan utnyttja värdet och göra ett hus som de själva vill ha och som de tycker ser vackert ut.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
A Arga ingenjörn skrev:
Det var ju lite kul utifrån, men vad hände på toaletten egentligen? Vägghängd toalett med tanken utanpå, men med inkaklad fixtur i en låda som inte är infälld i väggen. Hjärnblödning...
Om du tittar noga så är det en separett-toalett med separat avlopp för urinen.
Troligen finns inte vägghängd separett med spoltank inbyggd i väggen...
 
  • Gilla
knightpete
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.