Hej,
Har villatomt med skånelänga mitt i skånska landsbygden. Huset gŕänsar mot hästhagar, väg, äng. På sidan där vår stensatta uppfart är är gränsen 10-20 cm från kantstenen. På andra sidan är det en äng där en bonde tar hö.
Nu har vi satt på prov ett uppspaljerat päronträd mot ängen. För säkerhets skull grävde vi upp kantstenen på 12 cm innan vi satte ner trädet.
Nu är grannen missnöjd och vill att vi gräver upp trädet. Han menar vi måste ha hans tillstånd . Att det går vattenledningar med brunnen (som inte syns då dom ligger så bonden kan plöja över) vi har lucka/brunn för vatten o avlopp på vår sida av gränsen. Att komunen kommer kräva att vi gräver upp det.
Planen är att sätta flera spaljerade träd så att det blir som en häck/insynsskydd men eftersom det är ett träd kan vi sköta det utan att gå på hans gräs vilket en häck kräver vid klippning.
Vad gäller? Jag vill stå på mig. Tacksam för input.
 
  • Uppspaljerat päronträd planterat nära stensatt uppfart på tomtgräns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får sätta vad du vill på din tomt. Dock får du inte skapa betydande olägenhet för grannen. Lite löv och skugga torde inte räknas som olägenhet Du får inte beträda grannens mark för skötsel av dina aplar, utan det måste du ta i beräkning vid planteringen. Grannen har rätt att klippa av grenar och rötter som befinner sig på hans sida, eller be dig klippa av dem. Kolla Jordabalken, lagrum finns där.
 
  • Gilla
Emuma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.