Har någon rollat silikatfärg på putsad fasad utan att tvätta innan? Jag har testat på en liten yta. Ser bra ut ännu efter 1,5 år. Jag har en slät puts från 70-talet cirka tror jag som gnistrar ("ädelputs?) men är grådaskig.

En kompis som är målare tordde att det funkar utan tvätt eftersom silikatfärgen biter sig fast som en piraya. Däremot rekommnederade han primer eller silikatbinder. Jag vill så klart helst varken tvätta eller prima. Bara två lager färg vore skönt och snabbt.
 
K
Det är ju inte olagligt att göra så, men ganska korkat.
Ring tillverkaren och gå på deras rekommendationer istället för att hitta på egna lösningar som är garantilösa. En hel fasad är ju ändå ett par kronor.
 
Hej
Måla utan att tvätta är som att ta på deodorant utan att duscha!!!
Självklart ska du tvätta. Är det målat med silikat tidigare behöver du inte lägga silikatbinder utom om du har fått putsskador. Silikatfärg ska läggas på oregelbundet dvs inte uppeifrån och ner utan kors o tvärs för att få jämnast resultat.
Tänk på att färgen etsar glas så skydda dig med glasögon och täck för fönsterna.
Hälsningar Anders
 
Ok tack för tipsen. Jag gissar att anledningen till tvätt-rekommendationenär att man vill tvätta bort smuts som annars i olika utsträckning skulle blanda sig med färgen och skapa missfärgningar? Men då borde ju strykning nummer två med färgen släta över det problemet.

Jag tvivlar på att man måste tvätta i mitt fall för att få färgen att fästa. Huset ligger inte brevid ett kolkraftverk i Kina eller dylikt
 
Gör som du vill , Jag skulle ine rolla in skiten i väggen och där det då får föröka sig i lugn och ro!!!!!!!!!!!!!!
Anders
 
K
snabela skrev:
Ok tack för tipsen. Jag gissar att anledningen till tvätt-rekommendationenär att man vill tvätta bort smuts som annars i olika utsträckning skulle blanda sig med färgen och skapa missfärgningar? Men då borde ju strykning nummer två med färgen släta över det problemet.

Jag tvivlar på att man måste tvätta i mitt fall för att få färgen att fästa. Huset ligger inte brevid ett kolkraftverk i Kina eller dylikt
Tvättningen handlar inte bara om missfärgningar utan även vidhäftning... men men... håller med Anders att du får göra vad du vill... Det är ju heller inte, som sagt, olagligt.
Varför fråga om man ändå inte vill höra svaret? :)
 
ktm250 och Anders S:

Tycker ni att det borde vara olagligt? Varför i så fall?

Om det enda som händer är att man ev. får måla om lite tidigare så är det kanske lite korkat men det borde väl inte lagstiftarna lägga sig i? Eller är det kanske så att man skall vara försiktig då en köpare kan hävda det som "dolt fel" vid en ev. försäljning?

Vänligen,

/Martin
 
Hej bbits
Olagligt är det inte men vi som är i och med det dagligen ser alla uppkomna problem med färgflagning pg av dåligt tvättarbete. DEt är inte olagligt att låta bli att tvätta sitt hus innan man målar men ett hus kostar en slant och det man inte tvättar bort kan på lååååång sikt skapa mögel och andra otrevligheter.
Men det är klart!
En punkt vid husförsäljning skulle vara om fasadunderhållet färgtyp osv
Faktiskt ingen dum ide! Blivande icke färgkunniga köpare skulle ha svart på vitt att huset är välskött.
Anders
 
snabela skrev:
Har någon rollat silikatfärg på putsad fasad utan att tvätta innan? Jag har testat på en liten yta. Ser bra ut ännu efter 1,5 år. Jag har en slät puts från 70-talet cirka tror jag som gnistrar ("ädelputs?) men är grådaskig.

En kompis som är målare tordde att det funkar utan tvätt eftersom silikatfärgen biter sig fast som en piraya. Däremot rekommnederade han primer eller silikatbinder. Jag vill så klart helst varken tvätta eller prima. Bara två lager färg vore skönt och snabbt.
Att tvätta är kanske en överdrift om fasaden inte har svarta soträniller och är bevuxet av alger och mössa :). Är det dessutom slätt puts så är den lätt att bara damma av/ börsta av alla lösa smutspartiklar och måla på för glada livet, tycker jag. Det är ju ingen träfasad med alla sorts farlig organisk påväxt som skall steriliseras innan målning ;).
Och kan silikatfärgen fräta på glaset så kan den döda en och annan svampspår med :).

Jag tycker att grå glimmerputs är vacker och skulle hellre lägga tid och pengar på att måla om fönster och andra snickeridetaljer i passande färg för att få mera liv i husfasaden och förlänga livstid på alla trädetaljer på köpet. Att måla putsen, som dessutom har inga fel utom att den är grå och damig, med fel färg så kanske förkortar man putsens livstid i stället :(.
Det finns en begränsning i silikatfärger med konstiga tillsatser - efter några färgsikt blir väggfärgen tätt som en plastpåse - varnade en byggkonsult - har läst om det någonstans på nätet så din idee att måla 2x med färg är kanske inte det bästa idee :-/.
Tycker du att putsen behöver tvättas så använd bara vatten från trädgårdsslangen ( ej högtryck!) och börste + litet vanlig handdiskmedel - inga smarta kemikalier som kan ställa till det vid senare målning. Det behövs inga algdödande och dyra dundermedel på putsfasaden för alger och annat växer enbart på organisk material. Kan hända att det sitter mycket polen och annat organisk smuts ovanpå putsen men om man tar detta bort så tar man ju bort livsviktig grågrund för påväxt och fasaden håller sej fint ett bra tag.

Men , som sagt, allt beror ju på hur smutsig är din fasad. Det kanske räcker att bara borsta av eller måste man tvätta av den .... för att upptäcka att den är rätt snygg som den är och behöver inte alls någon målning ;).
Nu blir jag uppäten ...... av lagstiftare :)
gaia
 
  • Gilla
jojojojo
  • Laddar…
K
Vi bor i ett fritt land, ni gör som ni vill, men jag anser att tvättning hör till. Nej, det behöver inte stiftas lagar. Det tillhör bara vanligt, sunt bonnavett! ;)
Vem målar t.ex. sina köksluckor utan att tvätta dem först?

Det finns mycket smuts och fetter som inte direkt syns på fasaden, men som försämrar vidhäftning och hållbarhet. T.ex. avgaser, för jag tror inte att du bor i en bilfri stad ;)
Jag tvivlar på att nån tillverkare av fasadfärg ger garanti när det handlar om handhavandefel. Vad jag vet så finns det inte så värst många tillverkare som rekommenderar målning utan att först rengöra. Bästa sättet är hetvattentvätt på mineraliska putser, inga kemikalier.

Men, men... kontentan av det hela har jag redan sagt i tidigare inlägg:

Det är inte olagligt, men korkat :)
 
Hej!
En tanke!!!
Hur ofta putsar Ni Era fönster?
Har Ni tänkt på att fasaden är lika smutsig, det syns inte på samma sätt bara!!!
Tänk att Ni putsar dem 3-4 ggr om året och bor där i 20 år, det blir faktiskt rätt många otvättade lager på fasaden.
Anders
 
Vad ska man tvätta en sån här fasad med? Såpa och vatten? Eller bör man använda målartvätt?
 
Man anväder en fasadtvätt eller kombination av alg o mögeltvätt om du dessutom har grönt på ytan. Och skölj noga efteråt.
Såpa "fettar"in ytan och är inget till detta bra rengöringsmedel. det bör vara alkaliskt för att lösa sot etc.
Anders
 
Jag använde Flûggers fasadtvätt till ett av mina hus. (Sten med putsad fasad). Finns att köpa en borste med längre skaft att använda vid tvättning. Mycket smidigt och snabbt.
Som grund använde jag Flûggers Impredur.En tunn vattenliknande vätska. Text på dunken: Flûggers Impredur är en grundfärg för behandling av lätt smetande och/eller sugande mineraliska ytor av t.ex puts, betong och lättbetong före färdigbehandling med acrylatfärg, oljeemulsionsfärg eller siliconfärg. Är vattenavvisande men difussionsöppen. Har god inträngningsförmåga och säkerställer underlagets och efterföljande behandlings vidhäftning. Om jag inte minns fel var man tvungen att färdigmåla inom 6 dagar. (Kan vara den tid som Impreduren behöver för att genomhärda).
Färdigmålade så med Flûggers Siliconfärg. En nackdel med denna färg är det begränsade färgutbudet. Jag blandade den ljusa och den mörka gula färgen och fick en kulör som jag (och frun) :) var nöjd med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.