Hej,

Vi har haft en firma som renoverat vårt badrum vitt. Jag tror att de har anlitat svartjobbare för de har endast jobbat hos oss kvällar och helger den sista tiden. Nu är de klara så när som en del som ska göras när det sista materialet kommer från leverantören.

Min fråga gäller hur petig man kan vara ang. plattsättningen? Det är två saker specifikt som jag undrar över. Det första är där handfatet går ner i golvet. Där har de skurit plattorna för stort så att man ser den ojämna fogen under den vita ringen som täcker fästet i golvet. Jag tycker inte att det är snyggt. Det andra är att vi har en ventilationstrumma och de har kaklat undersidan på denna. I mitten, rakt över handfatet, har de satt en smalare kakelbit som de skurit av. Snittet är inte helt jämnt utan lite taggigt i kanten. Det ser inte heller så snyggt ut. En ytterligare sak är att i ytterhörnen där de satt lister så buktar plattorna utåt lite. det tycker jag ser ganska konstigt ut...

Besiktningen av badrummet kommer att göras när hela arbetet är klart men jag kommer att få en faktura på nästan hela jobbet nu (förutom det sista som ska göras sen). Är dessa "missar" skäl nog att inte vilja betala en del av fakturan? Vi har inte lagt oss i vilka metoder de använt eller så. Jag tycker bara att det känns trist att man anlitar en firma som inte gör så snyggt... De är för övrigt behöriga för våtrum och plattsättning i tunnskikt enl. Byggkeramikrådet. Om vi vill bestrida delar av fakturan, kan man göra det innan besiktningen är genomförd?

Tacksam för råd!

/Pemma
 
Man ska aldrig betala hela summan innan slutbesiktningen är gjord.
Jag brukar hålla inne 15% av entreprenadsumman tills besiktningen är utförd och arbetet godkänt.

När jag själv är ute och "hantverkar" så faturerar 85% när arbetet är klart (om kunden inte önskat delbetalning), och 15% efter slutbesiktning och nöjd kund.
 
Inte betala något alls innan besiktning tror jag blir svårt. Vi har just byggt om/till vårt hus från 30-talet med hjälp av en urkass firma som gjort allt de kunnat för att lura oss >:(:p. Just nu bråkar våra advokater med deras advokat om vi ska behöva betala en "extra" faktura som de knåpat ihop. Vi valde kort sagt fel entreprenör :-[ och var inte omsorgsfulla när vi skrev kontraktet :-[. Lär av mina misstag och var noggrann när du väljer entreprenör (se tråden nedan hur man kollar entreprenörer). Sedan är det viktigt att du skriver ett ordentligt kontrakt som ska basera sig på ABS 05 (finns att ladda ned på nätet). Konsumentköplagen samt ABS 05 är skärpta sedan årsskiftet och ger numer ett bra skydd åt konsumenterna. Se till att du redan i offertskedet (gör det lättare att jämföra olika offerter) gör en sammanställning av alla moment och arbeten som ingår i renoveringen och bifoga den till kontraktet. En lyftplan (betalningsplan) får du och entreprenören komma överens om som tas in i kontraktet. Lyftplanen ska vara prestationsbaserad dvs betala bara för utfört arbete. Sedan har du rätt att/bör du innehålla 10% tills dess att arbetet är besiktigat och klart.
 
Jag vet inte hur det fungerar om man bygger mycket men såhär fungerade det för oss:

Det stod i offerten att hantverkaren ville ha 20% direkt. Sen skulle resten (80%) betalas efter godkänd besiktning. Hantverkaren glömde att fakturera de 20% direkt och vi vill inte godkänna besiktningen så vi har bestridit fakturan till fullo. Vi har alltså inte betalat ett öre. Får se vad som händer.
 
Hej,
Är det ni själva som gör besiktningen eller? Jag tror att ni skall vara försiktiga med att inte betala något alls såvida ni inte har bestridit hela fakturan (skriftligt naturligtvis, spara egen kopia). Om ni inte betalar någonting och inte har bestridit hela faktuan tror jag han kan gå till inkasso med det.
 
Vi genomförde besiktningen tillsammans med hantverkaren. Vi meddelade våra klagomål och bestred även hela fakturen skriftligen. Inte hört från honom efter det...
 
Hej!

Intressant tråd! Förstår dilemmat och undrar således själv om det fungerar med att bestrida fakturorna. I mitt fall, V-ås, har en hantverkare = målare, bytt ytskikten i huset innan inflyttning i ett befintligt hus från -38/-85. Har inte utfört samtliga överrenskomna moment (ej tagit bort kinesisk sandtapet = struktur, ej spacklat innan målning, ej tapetserat på mindre ställen bara målat över bef tapet etc) HANS uppfattning är att det på det stora hela ser bra ut. MIN uppfattning är att det hade blivit bättre om jag gjort det själv (vilket INTE var en option denna gång p.g.a. lånväga flytt + arbete) därav har hantverkare anlitats.

Kan man bestrida fakturan med tanke på att jag inte är nöjd med slutarbetet ?(som är HELA saken med måleri) Kan man få hjälp? (Hantverkaren relaterar till en besiktningsman som enligt målaren bara bedömer helhetsintrycket) I min mening borde en skicklig fackman vara stolt över sitt yrke, visa sig värd namnet firman står för (egenföretagare med goda referenser) Är jag för petig? Kan man få proffessionell hjälp från opartiska besiktningsmän? Är själv hantverkare (finsnickerier) och släpper bara ifrån mig arbete jag och kunden är nöjd med. Därefter fakturering, 100%.

Tacksam svar!

/Husdoktorn
 
Hej,
Tycker definitivt du skall bestrida fakturan. Ni har ju en överenskommelse som han har brutit. Om han hävdar att så inte är fallet så ligger väl bevisbördan på homom (om ni inte har ngt avtal). Jag har ingen egen erfarenhet eller juridisk kompetens men jag hade nog uppskattat kostnaden för att göra om arbetet till den nivå du förväntat dig och dragit av den summan från fakturan. Detta under förutsättning att du hade accepterat nivån på fakturan om arbetet varit gjort ordentligt. Dokumentera och fotografera och bifoga eventuellt detta material i bestridandet för att visa att du menar allvar och har på fötterna.

/Rickard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.