Hej,
Ska man ha specialfärg när man målar element? (Det är vattenelement).
 
Det finns särskild elementfärg som jag tror tål värme bättre. Jag har använt den till några element men tycker att den känns lite gul i nyansen. Jag använder nu samma färg som jag har till listverk. Den sitter fortfarande bra ett par år senare. Kan tillägga att vi har bergvärme och att elementen då inte blir så hemskt varma.

Lycka till med din elementmålning :)
 
  • Gilla
happyface
  • Laddar…
Det finns spray som funkar kanon på element. Nackdelen är att man får maska in ett rätt stort område runt elementet. Dock så går det på 5min att spraya till skillnad mot att sitta med en pensel som dessutom ger en , enligt mig, fulare yta.
 
Anledningen till att man använder specialfärg till elementen är att den avger mindre farliga ämnen i värmen, annars går det bra med vanlig alkydfärg.

Sa dom i färgaffären iallafall, och eftersom vi har småbarn hemma så valde vi specialfärgen,...har säkert blivit lurad men så sa de.
 
detta är en fråga som vi målare aldrig kommer överrens om hur det ska vara... >:( vissa tycker man ska använda element färg vissa inte, men båda två gulnar och förlorar sin glans med tiden, ingaen av dom håller längre än den andra, jag personligen målar med vanlig färg tex om dom ska vara i samma färg som väggarna så tar jag vägg färgen. annars vanlig vit färg, inget special onödig kostnad för kunden tycker jag! :)
 
jag köpte elementfärg som va spray..
Smidigt som tusan.. särskillt när man har gamla element som är
svåra att komma åt!
 
Vi har alltid använt vattenbaserad elementfärg, vit med en gråton i (men den ser ju kritvit ut). Penslar på den och den flyter ut väldigt bra så några penseldrag syns inte alls. Kommer tyvärr inte ihåg vad den hette, men vi köpte den på en vanlig Färgtema-butik.
 
jag använder elementfärg, vattenbaserad som jag sprutar på med färgspruta. jag har för mej att det finns 2 olika färger och den ena ska enligt beskrivningen tåla 10 eller 20 grader högre temp. dom radiatorer jag lackat har då iaf inte gulnat synbart på flera år. det blir lite färgdamm men jag brukar göra det i samband med renoveringen av rummet, ibland har jag plockat lös radiatorn. då får man ju färg på baksidan åxå, å slätt å fint så dammet trillar bort lättare.
 
Hej,
den här elementfärgen på spray, vad hettar den och var köper man sådan färg?
Tack
Olivier
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.