Rickard. Rickard.ag skrev:
Okej där ser man, jag som trodde alla hade gått över till skruv idag. Lite långtråkigt med pappnubb om du frågar mig :), lycka till!
Nu när jag har lagt pappen från fot till fot. Behövs det en remsa i nocken?
 
Rickard.
Ingen aning faktisk, jag har mindre erfarenhet än dig av att lägga den där sorterns papp. Står det något om det i montagebeskrivningen?

Min spontana (obekräftade) tanke är väl att den absolut säkraste skarven är klisterkant i klisterkant och då tillför inte nockremsa nånting annat än om man tycker det blir snyggare.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ingen aning faktisk, jag har mindre erfarenhet än dig av att lägga den där sorterns papp. Står det något om det i montagebeskrivningen?

Min spontana (obekräftade) tanke är väl att den absolut säkraste skarven är klisterkant i klisterkant och då tillför inte nockremsa nånting annat än om man tycker det blir snyggare.
Nej, det enda som står är ifall man skarvar uppe på nocken med ett 300mm överlapp så ska en remsa användas. Står inget om när man drar en hel våd från fot till fot. Min känsla är också som din tanke.
 
Taket är färdigt, på så när som lite plåtar kvar som ska dit.

Har börjat jobba igen, så tagit det ganska lugnt nu i tvättstugan men ikväll fick jag lite feeling och satte upp en gipsskiva och provmonterade pax fläkten.

Nyinstallerad PAX-fläkt på gipsskiva med synlig OSB-skiva och springa runt täckplattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enda problemet jag stött på är att gallret på utsidan får inte inte helt in till täckplattan, så där är en springa på 8-9mm. Är det mjukfog som gäller?
 
Ja, det funkar bra.

Ser bra ut. Kämpa på.

//AA
 
Mer gips.

Vägghörn under konstruktion med gipsskivor och en dörr, isolering synlig i taket, OSB-skivor på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gipsskivor monterade på vägg och tak i pågående renoveringsprojekt, isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Börjat sätta upp huntonit symfoni.

Renovering av interiör med huntonitskivor på tak och vägg, elskåp och öppen dörr till uteområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med huntonit symfoni takpaneler delvis installerade i rum med byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade huntonittakpaneler i ett renoveringsprojekt med synlig elcentral och dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När sista raden skulle sättas så började det regna ute. Då flyttade jag in sågen i garaget. Kopplade på dammsugaren. Skulle bara rengöra ett av utsugshålen bakom klingan. Körde igång sågen, sträcker bak vänster hand och pillar i hålet. Slinter, och kör in sidan av handleden i sågklingan.

Skadad handled med stygn och tatuering synlig, efter en olycka med en sågklinga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Resulterade i 4styng och ett lillfinger utan känsel.

Aja, nu får man lite vila några dagar sen på det igen.
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
D09 och 3 till
  • Laddar…
Men fy tusan. Hoppas du får tillbaka känseln och blir fullt återställd.
 
  • Gilla
JLyck och 1 till
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Men fy tusan. Hoppas du får tillbaka känseln och blir fullt återställd.
Det hoppas jag också, men enligt läkaren som sydde ihop slamset så såg det mörkt ut. Eventuellt att ”skyddskänsel” kunde återkomma, men full känsel kunde jag troligtvis glömma.

Men, tillbaka till förrådet. Elis va här idag och kopplade in alla uttag och brytare. Han satte även in en plejd dosdimmer. Min tanke var att sätta en Ikea Floalt i taket, men nu när jag läste närmre på Ikeas hemsida nämner dom att den inte är lämplig att använda med fast installerad dosdimmer. Någon som har något tips på en ledpanel som kan dimras till ett hyfsat vettigt pris?
 
Köpte en Malmbergs ledpanel Sirius III på 36w som ger en 3973lm.

Lirar felfritt med plejden.

Satte upp den med en nästan obrukbar hand.

Nyinstallerad Malmbergs ledpanel Sirius III tänd och monterad i taket i ett rum under renovering med oskivade väggar och en stängd dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Malmbergs ledpanel Sirius III monterad i taket som lyser upp ett rum under renovering, med synlig dörr och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väntar några dagar till innan jag ger mig på de lite tyngre sakerna.
 
Haft röris här idag i några timmar. Han började dra om KV/VV och värmerören. Detta mest pga värmerören låg under sulan i tvättstugan, i sanden och var nästan sönderrostade.

Nya kopparledningar installerade ovan jord för Kallvatten/Varmvatten och värme, nära en expansionskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya kopparrör och värmerör installerade längs en vägg för att ersätta gamla, rostiga rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya KV/VV och värmerör installerade längs en vägg i ett renoveringsobjekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Händer inte mycket i förrådet/tvättstugan. Dock har vi haft en mattläggare på plats för att kika på betonggolvet. Bedömningen blev (inte alls oväntad) att jag behövde slipa bort mestadels av färgen som tidigare ägare har målat betongen med. Frågan är hur jag gör det enklast. Vinkelslip med någon form av slippapper på?
 
enklast hyr en väggslip för betong+dammsugare
 
Så, nu har det hänt lite saker i tvättstugan. Snart klar med slipningen av betongen, och röris har vart här och börjat dra rören inne i tvättstugan.

Renovering av tvättstuga med slipverktyg på betonggolv och delvis slipat yta, synliga rör och väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av tvättstuga med slipat betonggolv, nydragna rör och oslipade hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete i tvättstuga med delvis slipad betonggolv och nylagda rör längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rören kommer jag bygga in i en låda, med vars två inspektionsluckor i hörnen.
 
Helgen kom en bekant och spacklade åt mig (han är målare). Sen ska han komma och slipa väggarna ikväll, sen ska färg slängas upp. Och idag var Golvläggaren här och flytspacklade golvet. Han ville komma på torsdag eller fredag och lägga in mattan.

Nyflytspacklat golv med spacklade väggar i bakgrund i renoverat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter dryga året av renoveringen så börjar det äntligen att ljusna i en stundvis väldigt mörk tunnel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.