Vänta 1-2år med att måla, titta på hur blöta de är av impregneringen när man köper dem och fundera på om färgen fäster bra på en blöt bräda?
 
  • Gilla
Rolle6403
  • Laddar…
Samma som förra fast bara virket är torrt så går det måla. Man måste inte vänta 1 - 2 år. Är det torrt så kör.
 
  • Gilla
Rolle6403
  • Laddar…
Byggglädje Byggglädje skrev:
Samma som förra fast bara virket är torrt så går det måla. Man måste inte vänta 1 - 2 år. Är det torrt så kör.
Jag håller med, jag byggde durkar (löstagbart golv, för er landkrabbor) av tryckimpregnerat trä till min eka, och målade dem när de var torra. Har funkat finfint i över 15 år nu.
 
  • Gilla
Rolle6403
  • Laddar…
Då är det inte impregneringen som stöter bort färgen utan fukten vatten vid impregnerings. Låter rimligt
 
Föreslår att använda 28 mm råplan istället, är oftast av bättre kvalité.
Vanlig råplan 21mm kallas ibland panelvirke används till panel.
Till foder och vindskivor väljer du 28 mm, med sågat yta och behandlad håller de lika länge.
 
Har man inte känningar på lokal sågen så kostar 28mm råplan 2-3 ggr så mycket som sin tryckimpregnerade dito som finns överallt. Visst är det kvalitetskillnad men om de håller lika länge finns det så är det av mindre betydelse.
 
Så många meter blir det inte för vindskivor. Våra vindskivor på huset är sedan -60 och målade några gånger utan röta. Och du kan måla direkt och finns som grundade.
 
Men norrmännen bygger ju en hel del med tryckt virke åtminstone som panel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.