Håller med. Inte led jag som barn. Saker var ju som det var. Man fick ett kort på födelsedagen och firandet sparades till helgen. Först när jag blev äldre insåg jag att mina vänner hade en helt annan relation med sina pappor. Och nu som riktigt vuxen när vi inte ses så ofta så märker jag som sagt att jag inte känner pappa vilket är en sorg. Jag skulle därför aldrig välja som min pappa
 
  • Gilla
albinroo och 1 till
  • Laddar…
Kom och tänka på en kund som jag körde i mitt förra jobb (serviceresor/taxi)
Han hade varit kapten offshore och åkt över hela världen. Med 6 månaders skift.

Han nämnde faktiskt att han både ångrade sig och inte ångrade sig. Hade han levt om sitt liv hade han nog med facit i hand aldrig tagit ett jobb där man är borta så mycket. För han kände inte sina barn, utan fick lära känna dem ordentligt när han var gammal nog att sluta jobba. Ibland hade han med sig familjen men vad är det för ett familjeliv? På vissa platser fick ju ingen annan än besättningen lämna båten heller pga visum och hårda regler mot öst.
Men vad gjorde hans lön som kanske var 100 000 kr i månaden för lycka egentligen när han satt vid rodret ett halvår om man saknar familjen.
Man ska nog tänka sig för väldigt noga om man vill känna sina barn och vara med på deras livsresa, man får aldrig tillbaka första dagen i skolan och inte födelsedagarna heller.
Får ibland pikar av äldre människor att det är konstigt att jag är hemma med mitt barn men det är de bästa sättet att knyta band tycker jag.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 2 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Att säga att barn klarar sig med en förälder (vilket såklart är sant) är en sak, men är det vad som är bäst för dem? Sedan vill jag slå ett slag för att faktiskt uppleva lite på hemmaplan också. Man kan ha jobb där man träffar andra människor, t.o.m. från andra kulturer, och med många olika bakgrunder i de flesta större svenska städer. Som konsult i Stockholm får jag nya intryck och träffar nya människor varje dag. Så man behöver inte lida ensam på hotell för att få nya intryck. Res med familjen istället!
så är det, men är inte säljare eller konsult. Byggarbetare! Fungerar annorlunda, skulle jag tro. Klart man kan jobba på hemma plan, med halva lönen, inte intressant. Det viktiga är frun! Hur hon pratar om dig, ditt jobbet osv. Till barnen. Jobbar sena kvällar och hinner ändå inte strosa runt och ta in nya intryck från andra städer, från hotellet till jobbet, med gymmet i mellan, ungefär så fungerar det. Verkligen inte för alla, vilket märks väl när nyanställda kommer. Dom pallar med det någon månad. Jag är nöjd, tjänar bra och alla är nöjda där hemma. Min äldsta dotter, vuxen nu (nåja, har flyttat ut iallafall) har alltid sagt att hon är glad för att man kämpar för dem och är tacksam. Ringer varje dag hem, pratar med dem och blir uppdaterad om händelserna under dagen. Även att umgås med barnen hela tiden när man är hemma när dom är små, jag går ingenstans utan den minsta ( 5 år) eller gör ingenting utan henne, målar, byter däck på bilen, handlar osv. De andra är äldre och väljer själva naturligtvis men ”quality time” är A och O. Allt blir en naturlig del. Nu är visserligen min fru Ej Svensk ( helt annan kultur) och hennes far va sjöman och som någon nämnde låg ute långa perioder. Hon är således van och förstår och vet hur man hanterar det. Många på jobbet är skilda, 2-3 gånger, någon så mycket som 4 faktiskt från svenska fruar. Ja, jag tror absolut det har en del med hela att göra varifrån man kommer, kultur och hur ens egna uppväxt har varit.
 
Redigerat:
  • Gilla
word
  • Laddar…
Jag har rest 10år av mina 13år i arbetslivet, provade ”hemmajobb” i 3 år för några år sedan men nej det var inget för mig, samma människor varje dag, samma problem, upplevde det som bittert (kanske bara var den arbetsplatsen dock) Som många säger finns det en gräns varje individ har när det blir för mycket. Jag har haft allt mellan 200-40 resdagar per år, jobbet med 200 dagar per år var mitt första resejobb och funkade till en början rätt bra, efter 5 år fick jag dock nog när jag vart placerad i Sydkorea på 4v på 4v av rotation men som ofta blev 5-3. Detta var oljebranschen, plattformar i Nordsjön och Asien. Sa upp mig på dagen utan nytt jobb och har aldrig ångrat det. Nu har jag nånstans 50-80 resdagar/år och med 2 små barn hemma på 5 och 2år, funkar rätt bra med den setup jag har där jag planerar jobben själv och utgår hemifrån. Vid låg belastning är jag hemma ”standby” vilket brukar bli i alla fall 30 dagar/år.

Se till och få ett bra avtal om du ska byta, restid är skit då det brukar vara lägre timpenning på denna. Jag har samma oavsett resa eller jobbtid och efter 8 timmar är det övertid oavsett om jag jobbar eller reser. Detta är ju klart mer fördelaktigt då det blir en del övertid på just resande fot, så jag brukar få ihop i alla fall 3-5 veckors komp på ett år.

Som jag ser på det finns det några uppenbara fördelar och nackdelar med resejobb.

Fördelar; går att tjäna bra med pengar, även utan univ utb. Möjlighet till mera ledighet i form av komp, vilodagar efter långresa osv än på ett vanligt jobb. Traktamente, Stor variation av platser, människor, arbetsuppgifter osv. Utgår man hemifrån och inte har jobb inplanerade är man ju i stort sätt ledig med betalt så jag har byggt 100kvm altan på arbetstid hemma när vi hade låg belastning, målat huset, renoverat div annat, vart hemma med barnen och hittat på massa skoj. Div bonusprogram som man kan nyttja privat om man sköter det lite snyggt.

Nackdelar; Borta från familj och vänner, tråkiga hotell, ensam middagar, långa dagar av och till, ”ingen vardag”, inställda/förenade flyg, svårt att alltid finnas där för sambo/barn, upplever ibland även ensamhet.

Jag vill dock inte byta bort resandet mot ett jobb med 60% av lönen där jag stressad kommer hem och får två kanske tre timmar med barnen innan sängdags 220 dagar om året. Då har jag hellre 70-80 vardagar hemma med familjen när jag är ledig hemma i form av semester/komp/arbetsfria betalda dagar plus helgerna då såklart, vardagen får jag även i form av ca 80 dagar/år.
 
  • Gilla
crazytok och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Missade lönefrågan såg jag, den är ju helt individuell och påverkas av så många faktorer. Gissar att jag skulle behöva gå ner ca 150-100k/år i lön om jag jobbade hemma istället samt att jag antagligen skulle bli utan tjänstebil och traktamentet förstås. Min årslön har varierat kraftigt under åren men mellan 470-850k/år beroende på arbetsgivare, uppgifter osv nu ligger jag nånstans mitt i mellan dessa.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Tips: om inget traktamente betalas ut (skattefria delen) så kan ni ta det som avdrag i deklarationen.
[länk]
Tack för tipset!
 
M MarcusGust skrev:
Jag har rest 10år av mina 13år i arbetslivet, provade ”hemmajobb” i 3 år för några år sedan men nej det var inget för mig, samma människor varje dag, samma problem, upplevde det som bittert (kanske bara var den arbetsplatsen dock) Som många säger finns det en gräns varje individ har när det blir för mycket. Jag har haft allt mellan 200-40 resdagar per år, jobbet med 200 dagar per år var mitt första resejobb och funkade till en början rätt bra, efter 5 år fick jag dock nog när jag vart placerad i Sydkorea på 4v på 4v av rotation men som ofta blev 5-3. Detta var oljebranschen, plattformar i Nordsjön och Asien. Sa upp mig på dagen utan nytt jobb och har aldrig ångrat det. Nu har jag nånstans 50-80 resdagar/år och med 2 små barn hemma på 5 och 2år, funkar rätt bra med den setup jag har där jag planerar jobben själv och utgår hemifrån. Vid låg belastning är jag hemma ”standby” vilket brukar bli i alla fall 30 dagar/år.

Se till och få ett bra avtal om du ska byta, restid är skit då det brukar vara lägre timpenning på denna. Jag har samma oavsett resa eller jobbtid och efter 8 timmar är det övertid oavsett om jag jobbar eller reser. Detta är ju klart mer fördelaktigt då det blir en del övertid på just resande fot, så jag brukar få ihop i alla fall 3-5 veckors komp på ett år.

Som jag ser på det finns det några uppenbara fördelar och nackdelar med resejobb.

Fördelar; går att tjäna bra med pengar, även utan univ utb. Möjlighet till mera ledighet i form av komp, vilodagar efter långresa osv än på ett vanligt jobb. Traktamente, Stor variation av platser, människor, arbetsuppgifter osv. Utgår man hemifrån och inte har jobb inplanerade är man ju i stort sätt ledig med betalt så jag har byggt 100kvm altan på arbetstid hemma när vi hade låg belastning, målat huset, renoverat div annat, vart hemma med barnen och hittat på massa skoj. Div bonusprogram som man kan nyttja privat om man sköter det lite snyggt.

Nackdelar; Borta från familj och vänner, tråkiga hotell, ensam middagar, långa dagar av och till, ”ingen vardag”, inställda/förenade flyg, svårt att alltid finnas där för sambo/barn, upplever ibland även ensamhet.

Jag vill dock inte byta bort resandet mot ett jobb med 60% av lönen där jag stressad kommer hem och får två kanske tre timmar med barnen innan sängdags 220 dagar om året. Då har jag hellre 70-80 vardagar hemma med familjen när jag är ledig hemma i form av semester/komp/arbetsfria betalda dagar plus helgerna då såklart, vardagen får jag även i form av ca 80 dagar/år.
Din beskrivning ger en väldigt tydlig känsla av avvägningen. Om man likt du kan få en bra heltidslön och jobba 80% (50 lediga arbetsdagar utöver semester) så ska man ju överväga det såklart. Kanske handlar det om hur man värderar tiden på resande fot, fritid eller arbetstid? Känner man att det är fritid, drömmen, känner man att det är arbetstid, helvetet. För mig personligen är ofta första resan till ett ställe spännande. 15e gången i Frankfurt eller London är rena pesten som nästan kräver bedövningsmedel för att bli hanterbar.
 
-RB- -RB- skrev:
Tack för tipset!
Det är rätt mycket, men om man får mat betald av AG blir det lite av en gråzon
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
För mig personligen är ofta första resan till ett ställe spännande. 15e gången i Frankfurt eller London är rena pesten som nästan kräver bedövningsmedel för att bli hanterbar.
Haha, jag håller med. Jag reste mycket till London ett tag och när personalen i passkontrollen hälsade mig välkommen med "Welcome Mr B..." innan jag räckte fram passet visste jag att jag var där för ofta.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Det är rätt mycket, men om man får mat betald av AG blir det lite av en gråzon
Nja, beror på lite men om AG som har "all expenses paid" så kan AG lägga på kostförmån. Dock gäller det att förstå när exempelvis en hotell frukost är skattepliktig och när den inte är det.

Jag har haft det här i ca 15 år nu och kollade upp ett par gånger med Skatteverket att jag inte är i gråzonen. Rest mycket i Norge så det blivit ett stort avdrag varje år då det haft högsta beloppet per dygn för några år sedan.
 
Har själv rest en del i jobbet senaste tio åren, i perioder 1-2 dagar i veckan. Sen jobbade min man dygnspass en period, ca 2 nätter borta i veckan. Det funkade helt ok, lite meckigt när mina resor och hans dygn krockade, men gick oftast att lösa. Sen pluggade min man på annan ort i lite mer än ett år, borta mån-fre varje vecka. Vi har tre barn, nu 15, 15 och 8, och förförra året när han var borta så mkt har påverkat supermkt, de räknar inte alls med att pappa finns i vardagen längre, det är bara mig de vänder sig till när det gäller läxor, problem, nattning mm. trots att vi nu jobbar lika mkt och jag faktiskt är borta mer..
 
Tänkte på TS fråga om lön/lönenivån: att gå från icke-resande till resande är en stor tillgång för arbetsgivaren, speciellt om hen är erfaren i företaget, så rekommendationen är att ta i med löneanspråk innan man accepterar att man börjar resa i tjänsten.
 
Tack alla för era inputs och åsikter! Glädjer mig att så många tagit sig tid att svara... :)

Jag har ännu inte fattat något beslut. Det är en stor tröskel för mig att ta steget över från ett ”normalt” 7-16 arbete där jag vet vad jag har till ett globetrotter arbete. Jag tror det är en stor chans för mig att få möjligheten att prova på en helt annan bransch samtidigt som jag får se mig omkring i världen lite. Men jag kan inte förneka att det skrämmer mig samtidigt! Att inte varje kväll få åka hem till familjen, eller kunna greja i huset känns delvis jobbigt. Samtidigt arbetar jag idag så att jag är hemma efter nattning 2dgr i veckan. Så minst 8dgr i månaden idag hinner jag ändå knappt träffa familjen innan sovdags.
En fördel med arbetet är att jag kommer sällan åka till samma ställe fler än en gång, såvida det inte krävs service/reparation då. Däremot så kommer nog många resor bli långväga, som Australien, Indien, kina, usa. Vilket innebär extrema restider. Men även Europa.

Jag är lite nyfiken på ni som arbetar med den här typen av resande arbete, hur ser er lönesättning ut? Bara en fast lön och traktamente? Får ni mer traktamente än skatteverkets schablon? Har ni reseersättning när ni är iväg? Bara vissa tider? Övertid?Berätta gärna...

Sedan undrar jag, vad kan en rimlig ersättning vara för ett service/installationstekniker yrke där man reser utomlands 5-10dgr/mån. Man kommer utföra installation både på tak och inomhus. Hur värdesätter man egentligen en restid på ca24timmar till Australien!? Och det är enkel väg, 48tim t/r utöver själva arbetstiden.... mycket svårt tycker jag.

Väldigt nyfiken på hur er syn är på detta, jag vet iaf vad jag tycker. (ungefär) ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Jag är lite nyfiken på ni som arbetar med den här typen av resande arbete, hur ser er lönesättning ut? Bara en fast lön och traktamente? Får ni mer traktamente än skatteverkets schablon? Har ni reseersättning när ni är iväg? Bara vissa tider? Övertid?Berätta gärna...

Sedan undrar jag, vad kan en rimlig ersättning vara för ett service/installationstekniker yrke där man reser utomlands 5-10dgr/mån. Man kommer utföra installation både på tak och inomhus. Hur värdesätter man egentligen en restid på ca24timmar till Australien!? Och det är enkel väg, 48tim t/r utöver själva arbetstiden.... mycket svårt tycker jag.

Väldigt nyfiken på hur er syn är på detta, jag vet iaf vad jag tycker. (ungefär) ;)
Se mitt svar #66 kan även utveckla.

Avtal skiljer sig kraftigt åt, är det en kollektivavtalad arbetsplats kan du säkert hitta mycket där i det aktuella kollektivavtalet, dock är ju dessa avtal bara ett minimum och förhandlingsbara.

Jag har fast månadslön, traktamente enligt schblon, övertidsersättning på allt över 8/h per dag oavsett resa eller jobb, årlig bonus, betydligt högre pensionsavsättning än standard, får även extra milersättning utöver den skattefria, tjänstebil samt lite annat smått som dagsersättning vid jobb där traktamente inte utgår, hälsoförmån (privat så inga köer och träffar specalist inom 30 dagar) Jag har inte kollektivavtal vilket jag ser som positivt då i stort sätt allt vi har är betydligt bättre än om vi skulle haft kollektivavtal.

Vid resor över natten på tex flyg, färja, tåg så utgår ingen ersättning för mig mellan 22-06 om sovmöjligheter finns.

Ville lönenivå du kan tänkas hamna på är omöjligt för oss att svara på skulle jag säga, vad vill du själv ha och är denna siffra rimig för uppdraget? Har du fått något erbjudande eller hint från det aktuella företaget? Vissa tycker 20k/mån är jättebra medans en annan tycker att 50k/mån är kaffepengar. Skulle säga att allt mellan 30-80k/mån i grundlön är ett rimligt uppskattade efter din beskrivning, många erbjudanden jag får via linked in indikerar nånstans mellan 40-50k/mån för liknande jobb. Det viktigaste är nog ändå att man trivs med sitt val och att man är väl förankrad att detta är något som passar en.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.