Den som är normalhändig kan lätt lägga ett parkettgolv av klicktyp. Det är ett ganska snabbt sätt att få nytt och snyggt golv som känns skönt att gå barfota på.

Du kan läsa artikeln här: Så lägger du klickparkettgolv
 
Vet inte om jag är ensam om att tycka såhär. Jag går mycket på visningar just nu, ett nylagt klickgolv är negativt för min prisbild. Ser billigt ut. Så det behöver inte vara värdeökande att lägga klickgolv vid försäljning. Kan vara bättre låta gamla golvet ligga och låta nya köparen lägga in massivt golv om så önkas
 
BirgitS
Det beror väl på hustyp och område. Är det från 50-talet och framåt så var det ju inte massivt golv från början och de flesta som köper hus en bit utanför tullarna vill inte lägga pengar på ett massivt golv för det är inte värdehöjande jämfört med ett lamellparkettgolv. Det är alltså skillnad på om man köper hus för 5 miljoner och för 15 miljoner.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror väl på hustyp och område. Är det från 50-talet och framåt så var det ju inte massivt golv från början och de flesta som köper hus en bit utanför tullarna vill inte lägga pengar på ett massivt golv för det är inte värdehöjande jämfört med ett lamellparkettgolv. Det är alltså skillnad på om man köper hus för 5 miljoner och för 15 miljoner.
Väljer man inte ett golv man själv vill ha!? Förövrigt bor jag i Värmland och inte i ståkhålm! Så jag skulle ju inte behöva betala mellan 5-15 miljoner för en kåk!
 
BirgitS
G Grumsgrums skrev:
Väljer man inte ett golv man själv vill ha!? Förövrigt bor jag i Värmland och inte i ståkhålm! Så jag skulle ju inte behöva betala mellan 5-15 miljoner för en kåk!
Det jag skrev var en kommentar till Anders och hans inlägg handlade om nylagda golv inför visningar i gamla och dyrare områden rätt nära Stockholms centrum.
 
Lite vanskligt att skriva hur klickgolv ska läggas då alla fabrikanter har olika sätt mått etc etc.
Läs beskrivning inte på nätet hur golv ska läggas.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Vi tänkte byta ut vårt slitna golv mot klickgolv utan att de facto sälja huset. Helt crazy:p
 
  • Gilla
JustDoIt och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Jag har tidigare lagt klickgolv av olika typer (laminat och parkett), men aldrig plockat ner ett. Funderar nu på att lägga billigt laminat i ett rum där jag sannolikt kommer vilja byta golv igen inom ett år (i samband med rivning av en vägg).

Det jag undrar är om det är hyfsat enkelt att montera isär en sånt golv igen utan att förstöra det, dvs att sen kunna lägga det igen i annat utrymme (klädkammare och uterum i mitt fall). Eller går det alltid sönder när man plockar bort det?
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag har tidigare lagt klickgolv av olika typer (laminat och parkett), men aldrig plockat ner ett. Funderar nu på att lägga billigt laminat i ett rum där jag sannolikt kommer vilja byta golv igen inom ett år (i samband med rivning av en vägg).

Det jag undrar är om det är hyfsat enkelt att montera isär en sånt golv igen utan att förstöra det, dvs att sen kunna lägga det igen i annat utrymme (klädkammare och uterum i mitt fall). Eller går det alltid sönder när man plockar bort det?
De flesta bitar går att få loss hela om man tar det försiktigt, oftast går det sönder där man börjar riva upp det, dvs den avslutande raden.

Sen beror det helt på kvalitén. Jag vill slå ett slag för Ikeas högre segment (som fortfarande är sjukt billigt), det har fin kvalité och i mitt tycke trevliga varianter.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
”Ojämnheter i undergolvet kan slipas eller spacklas ut”

Vad spacklar man med?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Någon måste väl kunna berätta vad det ska vara för spackel?
 
D Derbyboy skrev:
”Ojämnheter i undergolvet kan slipas eller spacklas ut”

Vad spacklar man med?
Betonggolv kan jämnas med flytspackel.
 
I mitt fal handlar det om spån, tänkte att det kunde finnas något speciellt spackel som inte innebär flytspackel.
 
Cementbaserat spackel funkar bra på spån.
 
D Derbyboy skrev:
I mitt fal handlar det om spån, tänkte att det kunde finnas något speciellt spackel som inte innebär flytspackel.
Använd ardex a45
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.