Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ny betald anslutning krävs endast om det är till en ny BOSTAD på tomten/fastigheten. Är det till en gäststuga utan fullständigt kök men med en toa, krävs inget nytt abonnemang.
Jag antar att det gäller alla kommuner?
Vet du vad som menas med "fullständigt kök", en trinett eller pentry?
 
Hemmakatten
Kök måste vara i en viss storlek för att klassas som tillräckligt stort för en bostad, kommer inte ihåg exakt vilka mått. Men en trinett eller litet pentry räknas inte som kök.
 
  • Gilla
Kristina J
  • Laddar…
Tänk på alla attefallshus som byggs runt om i landet, det blir inga nya anslutningar mot VA-ägaren utan det brukar anslutas mot befintligt system på fastigheten. Blir normalt ingen extra vattenmätare/abonnemang eftersom man brukar ansluta efter befintlig vattenmätare.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Jag är ingen expert på områden men man talar om fastigheten som tomten, inte om huset även om det är en fastighet. Till varje fastighet hör VA-servis. Det borde gå att lägga gästhus mm. På samma servis, inte ska en fastighet behöva betala flera anslutningar, det är orimligt. Som exempel, nybyggda hus, 30st fristående i en BRF. En servis med fjärrvärme och VA. Sen försörjer föreningen genom att lägga rör mellan. Men jag kan ha fel, tycker dock allt annat låter orimligt. Det som talar emot mig är att vi bor i Sverige och här krånglar vi till mycket av gammal tradition:D
 
J Johan456 skrev:
Jag är ingen expert på områden men man talar om fastigheten som tomten, inte om huset även om det är en fastighet. Till varje fastighet hör VA-servis. Det borde gå att lägga gästhus mm. På samma servis, inte ska en fastighet behöva betala flera anslutningar, det är orimligt. Som exempel, nybyggda hus, 30st fristående i en BRF. En servis med fjärrvärme och VA. Sen försörjer föreningen genom att lägga rör mellan. Men jag kan ha fel, tycker dock allt annat låter orimligt. Det som talar emot mig är att vi bor i Sverige och här krånglar vi till mycket av gammal tradition:D
Ja nu tycker jag det låter rimligt med en servisavgift, men när det blir aktuellt så får vi ta reda på vad som gäller i vår kommun.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.