Har en inbyggnadsugn med varmlufts funktion (Whirlpool Type: FXQP6 Model: AKZM 766/IX) som inte håller tillräckligt hög temperatur. Följer man recepten blir det alltid för lite gräddat. Fläkten till varmluften funkar och det är både när man använder varmluft och när man använder den som vanligt. Uppskattar att temperaturen är ca 20-30 grader för lågt om man ställer in den på 200 grader.

Finns tyvärr ingen inställning i menyerna där man kan justera temperaturinställningarna. Först trodde jag att det var temperatursensorn som var dålig. Monterade ur den och mätte den med Multimetern och fick 1089Ω vid ca 23 grader som jag uppfattar som bra.

Vad finns det mer man kan felsöka på ugnen för att få rätt temperatur? Eller finns det något serviceläge i menyerna som man inte kommer åt för att justera temperaturen?

/En icke elektriker som är tacksam för all hjälp
 
Hur gammal är den, det finns väl vred för att ställa värmen, troligtvis så har ett element gått sin väg, du får lyfta ut den och tror det går att ta bort baksidan, där är kontakterna för elementen och rycka flatstiften och mäta elementen, kostar inte många kronor om du söker lite extra på nätet, se upp med priserna bara skiljer ganska mycket
 
J JonasEd skrev:
Har en inbyggnadsugn med varmlufts funktion (Whirlpool Type: FXQP6 Model: AKZM 766/IX) som inte håller tillräckligt hög temperatur. Följer man recepten blir det alltid för lite gräddat. Fläkten till varmluften funkar och det är både när man använder varmluft och när man använder den som vanligt. Uppskattar att temperaturen är ca 20-30 grader för lågt om man ställer in den på 200 grader.

Finns tyvärr ingen inställning i menyerna där man kan justera temperaturinställningarna. Först trodde jag att det var temperatursensorn som var dålig. Monterade ur den och mätte den med Multimetern och fick 1089Ω vid ca 23 grader som jag uppfattar som bra.

Vad finns det mer man kan felsöka på ugnen för att få rätt temperatur? Eller finns det något serviceläge i menyerna som man inte kommer åt för att justera temperaturen?

/En icke elektriker som är tacksam för all hjälp
Har du kollat tempen i ugnen med en vanlig stektermometer? Instället för att uppskatta så är det väl enklare att mäta.
 
  • Gilla
Kronprinsen och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Har du kollat tempen i ugnen med en vanlig stektermometer? Instället för att uppskatta så är det väl enklare att mäta.
Inte ännu ;-) Fast det är planen för morgondagen.

Ville mäta på runt 200 grader och den stektermometern jag gick inte upp till 200 grader...
 
GoC GoC skrev:
Har du kollat tempen i ugnen med en vanlig stektermometer? Instället för att uppskatta så är det väl enklare att mäta.
+1
 
Inte ännu, fast det är planen för morgondagen. Då vet jag mer exakt hur mycket som det skiljer mellan den faktiska temperaturen och vad ugnen tror det är för temperatur.

Ville mäta på runt 200 grader och den gamla stektermometern jag gick inte upp till 200 grader. Däremot så vet jag med erfarenhet att temperaturen inte stämmer och har varit fel i ett par månader nu. Fryspizzan som ska värmas i varmluft 12 minuter på 200 grader blir nu bäst om man kör den i 225 grader ;-)
 
Om du ska kolla ugnen ska du ha en termometer på 200grader. Det är referensvärdet vid fabrikerna vad temparuren ska vara. Sen får det vara +- 20 grader för att vara godkänd. Har du med vred som är på en "vanlig" spis är det förmodligen med en termostat som går att ändra manuell genom att öppna upp den och ta ut vredet. På baksidan finns en justerbar skruv. OBS ändra ytterst lite när du vet om det går för lågt/varmt då lite gör rätt mycket på temoraturen.
 
J jonaserik skrev:
Hur gammal är den, det finns väl vred för att ställa värmen, troligtvis så har ett element gått sin väg, du får lyfta ut den och tror det går att ta bort baksidan, där är kontakterna för elementen och rycka flatstiften och mäta elementen, kostar inte många kronor om du söker lite extra på nätet, se upp med priserna bara skiljer ganska mycket
Ugnen är ca 5 år gammal, har inte koll exakt på hur gammal den är. Den har däremot inte de klassiska vreden utan en digital display. Eftersom man kan ställa in den på förvärme osv borde väl de elementet som fortfarande fungerar få jobba hårdare när temperatursensorn verkar vara ok?
 
  • Modern ugn med digital display som visar temperatur och inställningar, inga klassiska vred syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rätt lätt och kolla om ett element inte fungerar. Du sätter handen på det elementet du vill testa och startar den. OBS blir varmt på några få sec sen bränner du handen om du fortfarande håller handen där. Elementet i botten tar längre tid att få värme då det är plåtbotten på ugnen.
Sen har du jordfelsbrytare så brukar de gå om du har ett kast element
 
Ja du,det med elektroniken är förvirrande i bland, ( nu finns det inga scheman som lämnas ut till den hur kortet är konstruerat ) det brukar vara småsaker som kondensatorer som bråkar eller en diod som inte vill vara med, kan vara att den inte kopplar in något element som den ska, hur det görs eller fungerar vet inte jag , men mät av elementen det är den billigaste reparationen som du kan göra själv
 
Det är väl bara att ställa temperaturen lite högre om det inte blir tillräckligt varmt. Och om det blir varmt men inte tillräckligt är det rätt roligt att elementen är hela.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
ymmij12 ymmij12 skrev:
Rätt lätt och kolla om ett element inte fungerar. Du sätter handen på det elementet du vill testa och startar den. OBS blir varmt på några få sec sen bränner du handen om du fortfarande håller handen där. Elementet i botten tar längre tid att få värme då det är plåtbotten på ugnen.
Sen har du jordfelsbrytare så brukar de gå om du har ett kast element
Har inga problem med att jordfelsbrytaren löser ut.

Tyvärr så kräver ugnen att luckan är stängd för att starta så det är svårt att hålla handen på elementen innan den blir varm.

Är inte elektriker så har inte riktigt koll på hur man mäter elementen så skulle bli jätte glad om ni berättar hur jag mäter att elementen fungerar på baksidan med multimetern. Har en kalibrerad Multimeter från Fluke från en lithiuminstallation som jag kan använda. Men vet inte riktigt hur jag ska mäta elementen med den.
 
Du mätte givaren gör på samma sätt, det ska vara ett motstånd och ge ett värde, är det noll så är det avbrott i det, enkel koll för instrumentet, lägg i hop pinnarna så ser du skillnaden.
 
J jonaserik skrev:
Du mätte givaren gör på samma sätt, det ska vara ett motstånd och ge ett värde, är det noll så är det avbrott i det, enkel koll för instrumentet, lägg i hop pinnarna så ser du skillnaden.
Japp, det är ju inte så svårt. Fast lyckades googla till mig innan jag testade temperatursensorn att den skulle visa runt 1080 i rumstemperatur. Vad är ungefärligt motstånd som ett element ska visa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.