Hyr ut ett hus åt kommunen där dom har ungdomsverksamhet, dom har hyrt i närmare 30år totalt och kanske 15år av mig.
För 10år? sen så ställde man dit en slogbod utan att fråga mig ( helt ok för min del) och för nån månad sen så flyttade man bort den.

Är det ok att göra så?
Tänker att när dom ställde dit sen så blev det fast inventarie, typ som en stege är när man säljer ett hus.
Jag är fullt medveten om att det var deras från början och dom har säkert all rätt att flytta den och jag ska verkligen inte bråka om det utan är bara nyfiken på hur det ligger till.
Jag är glad att den är borta
 
Varför skulle dom inte ha rätt att flytta bort sin bod? Bara för att jag lämnar min bil (utan ditt medgivande) på din mark blir det inte din bil, eller hur.
 
Hur långt är ett snöre?

Min gissning är om du inte sagt nåt sen den kom har du nog svårt att hävda att du har nån rätt till ersättning nu.
Men som alltid om du är sugen så är det väl att testa gränserna om du vill...

Det bästa är som vanligt att vara proaktiv ich reagera direkt. (för 10 år sen).
Göra klart ägandet av slogboden/hyresnivån och vad som händer med den om hyresavtalet sägs upp osv osv.

Men som jag sa, hur långt är ett snöre?

/ATW

Ps På din fråga... Nej det är inte OK, men det är svårt att få "rätt" i efterhand Ds
 
Ja, de får ta bort sin egendom.
 
nino nino skrev:
Tänker att när dom ställde dit sen så blev det fast inventarie, typ som en stege är när man säljer ett hus.
Då tänker du fel. Slogboden byter inte ägare beroende på var den står, det är fortfarande kommunens.
 
De enda jag kan se är att du skulle krävt hyra för marken boden stod på för tio år sedan, nu är det för sent att agera.
Skulle själv ta för givet att ifall jag hyrde en fastighet att jag skulle rensa bort allt jag tagit dit om kontraktet skulle avslutas.
 
Dom hyr fortfarande av mig och dom hyr huset och marken så nån hyra är jag inte ute efter och inte boden heller.

Om dom skruvar upp tex markiser på huset då? Fortfarande ok att plocka med sig efter tex 10 år?

Jag är som sagt inte ute efter varken vid eller pengar var bara nyfiken
 
Om det nu hade varit en bostad, så bruksvärdesprincipen skulle gällt för hyresnivån. Då hade du kunnat höja hyran för att fastigheten nu är (var) utrustad med en ny bod, eller markiser, bruksvärdet är högre.

Sådant har tydligen hänt när hyresgäster, med värden's tillstånd installerat diskmaskin på egen bekostnad. Bruksvärdet ökar och därmed hyran.
 
När det gäller arrende är det tydligt att man inte får räkna in förbättringar som arrendatorn gjort. Samma sak borde gälla här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.