Eftersom vi precis har bestämt oss för att bygga, så har vi väldigt mycket funderingar. Speciellt angående husleverantör. Konstigt vore kanske annars. Någon som har tittat på Smartstart? Samma koncern som Hjältevadshus.
 
Njae... Har bara sett reklam om dem. Men byggde dock med Hjältevadshus för 1 1/2 år sen.
Tänk bara på att smartstart innebär mycket eget arbete (alt. anlita någon snickare m.m.)
 
Det var lite min plan, bygga mycket själv och anlita hantverkare till det som jag inte klarar.
 
Jag tror inte ett dyft på deras uppskattade priser! Inte med mindre än att du själv är snickare och tar ledigt från jobbet i ett år eller så, med de kostnader som följer med det...

Med SmartStart är du hänvisad till torpargrud, vilket många avråder ifrån. Och du kan inte ändra på minsta fönsterplacering. Jag tror att det finns ett antal hustillverkare som kan komma i närheten av de priserna på ett stomrest hus, och som samtidigt ger dig valfrihet och platta på mark med golvvärme!
 
Platta på mark. Är det den "bästa" typen av grund?
 
jedwardh skrev:
Platta på mark. Är det den "bästa" typen av grund?

Smaken är som baken.

Torpargrund (eller krypgrund som det också kallas) är en husgrund som står på en ram av betong eller dyl. oftast med bjälkar tvärs över. En stor fördel är att man kan krypa in och inspektera huset underifrån. Det är också väldigt enkelt att ändra på vatten, avlopp etc. eftersom man bara behöver dra rören under huset raka vägen från punkt A till punkt B. Ytterst smidigt! Det många är rädda för när det gäller torpargrund är fuktproblem. I moderna torpargrunder verkar man dock ha löst detta ganska bra. I värsta fall får man installera en fläkt.

Platta på mark är som det låter, huset står direkt på en platta av betong med cellplast (isolering) under eller liknande och ligger direkt mot marken. Detta anser de flesta ger mindre risk för fuktproblem, och andra sidan är det svårt att göra något åt problemet om det skulle dyka upp eftersom du inte kommer in under huset. Andra problem är att det är svårare att i efterhand ändra på vatten, avlopp m.m. Du måste då bryta upp golvet och bila ner en ränna i betongen för att lägga rören. En väldigt stor fördel är att du vid gjutningen av plattan kan lägga ner varmvattenslingor och på så sätt få golvvärme i hela huset och hyfsat billig uppvärmning samtidigt som du slipper alla element. grunden är också ytterst stabil.

Det kan vara bra att känna till att alla hus inte kan byggas på alla grunder. "Modulhus" (hus som byggs ihop av färdiga moduler där man i fabriken sätter ihop golv, väggar etc och levererar i kuber, kan bara byggas på torpargrund. Exempel på dessa är Älvsbyhus, Smålandsvillan, Hjältevadshus och Modulenthus.

Om du har en tomt som måste fyllas upp mycket rekommenderar jag torpargrund. Man kan då för en ganska billig penning få förlängda plintar (betongpelare som grunden står på) och sedan fylla upp tomten med nästan vad som helst. Att fylla upp med bra material i stora mängder för en platta och sedan komprimera lager för lager är skitdyrt. Ska du ha källare är det också torpargrund som gäller.

Om du gärna vill ha golvvärme så rekommenderar jag en platta med varmvattenslingor.

Om tomten är bra och du inte vill ha golvvärme tycker jag du ska ta den grund som passar bäst till ditt hus och som blir billigast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.