Har blivit med en lite större UPS nu när den mindre på 700VA dök. Problemet med den större är att den har fläktar i sig som gärna går igång lite då och då. Funderingen är att ställa den i källaren och då dra upp fasta uttag vid datorplatsen och ev fler ställen då man får mer att ta av. Hur görs detta på ett sätt som är rätt enligt reglerna? UPSen är inte så stor att den har fast anslutning in eller ut.
1.Är det OK att ha en hane hängande in i en dosa med dragavlastning och sedan spika kabel eller dra FK i rör fram till uttag?
2.Hur blir det med att Jord och nolla blir flytande om man drar ur UPSens inkommande? Något problem med detta?
 
1: Ingen hängande stickpropp. Du sätter ett väggINTAG CEE.
2: De borde väl bli lika flytande nolla/jord om du har den inkopplad som vanligt, eller mot fasta uttag? Varför ska du dra ur kontakten? Om strömmen till UPSen försvinner så har den ju ändå jord anslutet. Tror detta duger för mindre UPSer.. Vid större anläggningar är de mer krångligt.
 
Oki ett intag funkar ju bra ja tänkte inte så långt blir lite större kostnad. Har iofs för mig att jag sett lösningen med hängande stickproppar i gummikabel och dragavlastning på typ Ljus bord. Är denna lösning helt vidrig eller bara olämplig i ett hem?
Ang flytande Jord va det bara en tanke som slog mig. Finns som du säger ingen anledning att dra ur strömmen.
 
Är ju lite skillnad på ett portabelt löst ljusbord, och en fast vägg i ett hus :) Blir lite proffsigare med ett väggintag. Med ett sånt CEE går stickproppen inte vända fel heller.. Fas/nolla blir alltid på rätt ställe.
 
Hade nog personligen satt CEE-don till UPSen både på in och utmatning, sen satt en kabel från skyddsjord i utmatningsodonet till jordplinten i inmatningsodonet, alltså den delen på väggen, för att säkerställa skyddsjordningen på uttagen om UPSen bortkopplas helt. Skyddsjordningen får ju inte brytas så det borde väl rimligtvis vara så att man ska på nått sätt se till att den inte bryts bara för att UPSen kopplas väck.
eller tänker jag helt fel nu? Känns rätt för mig, men man vet aldrig...
 
Snailman
Göm inte uttaget oxå, om det ser likadant ut som alla andra uttag, så kan ju nån som tror han har brutit strömmen råka rätt illa ut, om denne tror uttaget är strömlöst..

antar det ska ha nån sorts märksylt/varningsskylt
 
it-snubben skrev:
Snuttjulle: Du kanske minns min tråd från 2007: [länk] ? Där vi avhandlade dessa tankar. Du har hållt på dina ideer ett tag, precis som jag.
Hoppsan den tråden hade jag förträngt men det verkar inte vara helt klart då det kom fram lite nya ideer denna gång. Har du kommit till skott?


Och Rrrr det va alltså kablarna mellan ljusbord och ut på scen som va fast på detta viset istället för härvor med lös sladd.
 
snuttjulle skrev:
Hoppsan den tråden hade jag förträngt men det verkar inte vara helt klart då det kom fram lite nya ideer denna gång. Har du kommit till skott?...
Ähum, nej. :blushing:
 
Skulle det fungera med ett väggintag CEE 2+J som t.ex. E1959600 (Elektroskandia) samt uttag i rött, eller skyllt "reservkraft 2A" ovan uttaget..?
(såg att en matbutik har märkt alla sina nöduttag med liknande skylt, samma för sjukhus)

Kan man T-koppla skyddsjorden. Eller finns det ett gängse sätt det skall göras så att situationen där nersidan matas medan uppsidan (det ordinarie elnätet) är urkopplat, och dito skyddsjord.
 
Här kommer dagens trådlyft:
Hur blev det?

Har ungefär samma situation.
Har ett vanligt vägguttag matat via 10A personskyddsautomat->UPS->Stickproppsansluten fjärrvärme, ventilationsfläkt, robotgräsklippare, server, router, mm.
Fjärrvärmen har egen 6 mm jord så även om man drar ur stickproppen är allt jordat.
Takfläkten har jag faktiskt inte tänkt på jordningen (den är ansluten i vägguttag på taket), men ventilationsrören är separat jordade.

För att även driva kyl och frys via UPSen skulle det gå att montera ett CEE-intag på väggen vid elcentralen, men behålla den fasta PE-ledaren inuti centralen så att jorden ej bryts om kontakten dras ur.

Frågan är om detta skulle klara en elsäkerhetsbesiktning. Allt tydligt uppmärkt givetvis.
 
Personskyddsautomaten gör väl inte så stor nytta om den sitter före UPS?
 
Jo så länge det inte är strömavbrott. :)
Har inte reflekterat över detta, bra input.

Fjärrvärmen var tidigare var fast inkopplad över en PSA istället för att gå via den enda JFB som skyddar resten av huset. Eftersom fjärrvärmen nu matas via lös stickpropp från UPSen finns ingen JFB/PSA efter UPS och jag satte uttaget till UPSen på PSAn för att ha en separat till detta.

Antar att det enda sättet att bibehålla jordelsbrytande funktion är ett CEE-intag för ALLT som går via UPSen in i en utanpåliggande kapsling med en JFB och sedan ut igen. Men så är ju "ingen som gör", framförallt inte för router, dator, gräsklippare osv?

Men om detta är rätt väg/den enda vägen och det även kan göras lika med kyl frys så är det ju bara att genomföra!

Elcentral med PSA eller den gemensamma JFB+C10->vägguttag->Apparatkabel->UPS->Kabel med C14-kontakt till CEE uttag->Fast monterat CEE-intag som går tillbaka in i husets befintliga elcentral->separat tvåpolig JFB->Ut till både fasta grupper (fast ansluten jord) och till ett utanpåliggande fast uttag "UPS" (fast ansluten jord).
 
martin43 martin43 skrev:
Jo så länge det inte är strömavbrott. :)
Har inte reflekterat över detta, bra input.

Fjärrvärmen var tidigare var fast inkopplad över en PSA istället för att gå via den enda JFB som skyddar resten av huset. Eftersom fjärrvärmen nu matas via lös stickpropp från UPSen finns ingen JFB/PSA efter UPS och jag satte uttaget till UPSen på PSAn för att ha en separat till detta.

Antar att det enda sättet att bibehålla jordelsbrytande funktion är ett CEE-intag för ALLT som går via UPSen in i en utanpåliggande kapsling med en JFB och sedan ut igen. Men så är ju "ingen som gör", framförallt inte för router, dator, gräsklippare osv?

Men om detta är rätt väg/den enda vägen och det även kan göras lika med kyl frys så är det ju bara att genomföra!

Elcentral med PSA eller den gemensamma JFB+C10->vägguttag->Apparatkabel->UPS->Kabel med C14-kontakt till CEE uttag->Fast monterat CEE-intag som går tillbaka in i husets befintliga elcentral->separat tvåpolig JFB->Ut till både fasta grupper (fast ansluten jord) och till ett utanpåliggande fast uttag "UPS" (fast ansluten jord).
Jag måste fråga, vad har du för storlek på din UPS och batterier?
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Just nu en APC Smart-UPS 750XL belastad till 23%. ca 1,2 kWh batteri (externt). Det räcker flera timmar i dagsläget.

Den kanske klarar att starta kyl/frys men är dimensioneringsmässigt för liten. Har en Smart-UPS 1500 som jag provade att våldföra mig på genom att starta diverse elverktyg och Smart-UPSerna verkar ha en viss reserv för kort överlast (genom sin konstruktion med en stor transformator som drivs med 50Hz istället för HF-teknik?) så den bör nog klara det utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.