Hej forumet!

Jag har ett gammalt parkettgolv som sviktar utmed kanterna. Under golvet är det sand som nog har flyttat på sig. Jag har två förslag från golvläggare jag funderar på. Antingen att riva upp golvet, jämna till sanden, lägga spånskivor och sen nytt golv på spånskivorna. Eller att flytspackla och lägga in armeringsnät ovanpå det sviktande golvet +något skikt (plast?) för att flytspacklet inte ska vara direkt på det gamla golvet.

Jag vill bli av med svikten men undrar om inte alternativ 1 med att jämna till sanden+spånskivor och sen nytt golv inte också kan börja svikta efter ett tag? Och för alternativ 2 låter det inte som att svikt skulle bli något problem men jag undrar om det kan knarra med spacklet på det gamla golvet och vad händer om spacklet skulle spricka?

Tack på förhand!
 
Jag hade testat borra typ 8mm hål, tryckt i Fogskum, plugga med pluggar innan expansion. Är det på kanterna bör ju Golvsocklar hindra det från att höjas.
Dina två varianter är ju ändå båda där golvet kasseras. Tycker det vore värt 500kr att testa.
 
  • Gilla
tummih
  • Laddar…
Ditt golv har en äldre typ av stegljudsisolering, som var ganska vanlig förr, särskilt i samband med institutionsbyggnader, t.ex. sjukhus. Jag är inte säker på golvläggaren behärskar hela problematiken, han ser det nog mer som ett golvproblem. Om svikten i första hand uppträder vid kanterna skulle man kanske kunna begränsa sig till att såga upp en fris och försöka rätta till sanden därifrån. Alternativet med flytspackling har mycket som talar emot sig. På grund av sanden har bjälklaget redan en hög egenvikt. Det är inte självklart att flytspackel ligger inom ramen för vad som är tänkbart. Det måste i alla fall kontrolleras. Dessutom är det en dyr lösning med osäkert resultat. Om det är ett gammalt parkettgolv (<1950) finns det säkert ett brädgolv under parketten. Börja med att ta reda på problemets karaktär. Lita inte på en hantverkare med begränsade kunskaper i byggnadsakustik och byggnadsstatik.
 
  • Gilla
Björn Melander och 4 till
  • Laddar…
Tack för svaren. Huset är från sent 70-tal, jag vet inte om golvet är direkt på sanden eller om det är något brädgolv under.

Förstår jag det rätt då att det verkar bättre att jämna till sanden, men att det kanske inte är nödvändigt att riva upp hela golvet?

Det är även en del ojämnheter i golvet och höjdskillnader till kök+hall (jag vill lägga samma golv genom hela lägenheten), så jag tänkte nog ändå försöka anlita någon att fixa det. Om det bara hade varit svikten i parkettgolvet hade jag absolut testat att ha ner fogskum.
 
Kan vara så att det ligger masonit uppe på sanden, som sen parketten ligger på.
Alternativet med flytspackel är inte att rek, du kan aldrig begränsa vart det tar vägen i ditt fall.
 
Flytspackel bygger en del på höjden också. Särskilt om det ska vara så pass stabilt att det inte knäcks där underlaget inte är stumt.
Jag skulle ha tagit upp golvet och gjort underarbetet ordentligt från början.
 
Om golvet är så sent som från slutet av 70-talet tror jag också på masonit under plus kantlimmade parkettbrädor. Som jag skrev i mitt förra inlägg så är flytspackel olämpligt. Med de önskemål du har finns nog inget bra alternativ till att ta upp golvet och göra om.
 
Hej allihopa,

Det blir nog till att ta upp golvet och jämna till sanden då. Tusen tack för alla svar :)
 
T tummih skrev:
Hej allihopa,
Det blir nog till att ta upp golvet och jämna till sanden då. Tusen tack för alla svar :)
Ja. Bara ta inte bort sanden den står för ljuddämpningen. Utan sand hör grannarna alla dina steg och du hör grannen TV och barnskrik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.