Hej,

Håller som bäst på att renovera första våning i ett hus från 30-talet med självdragsventilation.

Första våning bestod tidigare av flera rum där förra ägaren byggt igen de flesta av de ursprungliga väggventilerna. I kommande planlösning (se bifogad skiss) blir det istället en öppen planlösning så vill se till att få till en korrekt ventilation nu när väggarna ändå är öppna.

Frågor kring tilluft:
1) Hur många ventiler och vilka bör jag öppna upp av de utmålade på ritningen (se bifogad skiss)?
2) Samtliga väggar har salats ut och riktats så avstånden från det nya regelverk in till det faktiska hålet varierar för varje ventilationshål. Vad bör jag använda mig för material/konstruktion? Behöver dels få till anslutningen till det befintliga fyrkantiga hålet genom fasaden samt komma ut i liv med de nya innerväggarna.

Frågor kring frånluft:
1) Då köket flyttats och det tidigare hålet inte längre kommer att användas för köksfläkten. Funkar det att koppla på en ventil till det gamla hålet för att att använda som frånluftskanal?
2) Om ja, hur bör denna anslutning se ut. Förutsättningarna är samma som för tilluftsventilerna, dvs fyrkantiga hål som behöver stosas ut i liv med de nya innerväggarna.
3) Om nej, vad kan göra istället?

Vore enormt tacksam för lite vägledning.

VH / V
 
  • Skiss över första våningens planlösning med markerade väggventiler och ventilationshål från 30-talshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppna upp alla gamla ventiler , det kan räcka om du sätter in en fläkt i badrummet som går konstant på lågvarv och ökar vid fuktbelastning. Ventilen i köket ovan bänk tror jag du kan stänga, in med en ny genom vägg för köksfläkten. Kommer ni elda något i murstocken ?
 
Tack för snabbt svar!


Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Öppna upp alla gamla ventiler.

Ska jag köra på vanliga tallriksventiler för dessa? Har du något tips på hur jag löser anslutningen på ett bra sätt då som sagt hålet är fyrkantigt och att väggarna är utsalade?


Jonatan79 Jonatan79 skrev:
det kan räcka om du sätter in en fläkt i badrummet som går konstant på lågvarv och ökar vid fuktbelastning.

Det är inte så att du har någon fläkt att rekommendera?


Den kanal i murstocken (markerad med E) som tidigare användes till den gamla köksfläkten, ska jag göra något speciellt här? Tallrik eller ska man köra på någon form av "gälgaller" då den alltid kommer att vara öppen? Samma fråga här, har du något tips på hur jag får till anslutningen på ett bra sätt?


Vh / V
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kommer ni elda något i murstocken ?
Såg att jag missade att svara på detta. Yes, vi kommer att elda i den kommande kaminen.
 
Ska jag köra på vanliga tallriksventiler för dessa? Har du något tips på hur jag löser anslutningen på ett bra sätt då som sagt hålet är fyrkantigt och att väggarna är utsalade?

Det är inte så att du har någon fläkt att rekommendera?

Den kanal i murstocken (markerad med E) som tidigare användes till den gamla köksfläkten, ska jag göra något speciellt här? Tallrik eller ska man köra på någon form av "gälgaller" då den alltid kommer att vara öppen? Samma fråga här, har du något tips på hur jag får till anslutningen på ett bra sätt?

---------


Ja, vanliga väggventiler, typ Fresh eller liknande, anslutningen är fyrkantig med plaströr invändigt. Köp inte billigaste sorten bara utan försök få tag på någon med lite ljudisolering om du bor nära granne eller väg tex.

Någon typ av PAX-fläkt (Calima eller Fasad tex).

Något snyggt galler duger för murstocken.

Hur ser det ut på övre plan förresten?

PS. Alla väggventiler är tilluft och frånluft ska vara köksfläkt, badrum och tvättstuga.
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Öppna upp alla gamla ventiler ,
Nja, man bör väl inte ha en tilluftsventil i köket, dvs A bör vara stängd.

V Vredet skrev:
Ska jag köra på vanliga tallriksventiler för dessa?
Bör ju vara en ventil med kallrasskydd, annars blir det ju inte kul att sitta i soffan under B vintertid.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, vanliga väggventiler, typ Fresh eller liknande, anslutningen är fyrkantig med plaströr invändigt. Köp inte billigaste sorten bara utan försök få tag på någon med lite ljudisolering om du bor nära granne eller väg tex.
Hur gör jag med det tomrum som blir runt om plaströret (se bifogad bild) då de befintliga hålen som sagt är fyrkantiga?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
PS. Alla väggventiler är tilluft och frånluft ska vara köksfläkt, badrum och tvättstuga.
Blir inte murstocksventilen en frånluftkanal också baserat på självdrag?

Vh
 
  • Teknisk illustration av en befintlig fyrkantig ventil och ett nytt cirkulärt ventilationsrör med tomrum mellan dem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolera runt röret i väggen med vanlig isolering i väggventiler. Om ni tar upp nytt hål för köksfläkt måste isoleringen vara brandskyddsklassad i det hålet.

Murstockens ventil kommer nog inte göra någon skillnad om ni inte värmer upp hela murstocken.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Isolera runt röret i väggen med vanlig isolering i väggventiler. Om ni tar upp nytt hål för köksfläkt måste isoleringen vara brandskyddsklassad i det hålet.

Murstockens ventil kommer nog inte göra någon skillnad om ni inte värmer upp hela murstocken.
En sista fråga!

Då gallret på utsidan är inputsat i fasaden rör jag helst inte detta.
Dvs jag kommer då inte att kunna använda det tillhörande gallret för utsidan som har fästen för stosen.

Tänkte att fästet på insidan samt isoleringen kommer vara nog att hålla röret på plats.

Då jag som sagt isolerar runt röret och stosen är mindre än det faktiska hålet kommer en del av isoleringen gå att skymta genom det utvändiga gallret. Behöver jag på något sätt skydda isoleringen mot fukt?

Inser att min beskrivning är något oklar men hoppas det går att förstå vad jag menar.
 
V Vredet skrev:
En sista fråga!

Då gallret på utsidan är inputsat i fasaden rör jag helst inte detta.
Dvs jag kommer då inte att kunna använda det tillhörande gallret för utsidan som har fästen för stosen.

Tänkte att fästet på insidan samt isoleringen kommer vara nog att hålla röret på plats.

Då jag som sagt isolerar runt röret och stosen är mindre än det faktiska hålet kommer en del av isoleringen gå att skymta genom det utvändiga gallret. Behöver jag på något sätt skydda isoleringen mot fukt?

Inser att min beskrivning är något oklar men hoppas det går att förstå vad jag menar.
Vet att tråden är ett par år gammal. Tänkte bara höra hur du löste det tillslut? Skyddade du isoleringen mot fukt?
Vi är i färd med att göra ett liknande ingrepp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.