Jag har efter 9 år inte kört sönder någon Ryobi maskin även om ena skruvdragarens chuck beter sig illa. Nu går jag ändå över till Bosch trots sämre maskinutbud för att jag behöver ha batteridrivna strålkastare. Nåja, frun blir nog nöjd så länge jag ersätter den batteridrivna trimmern med något annat, kanske en Husqvarna kombo med Häcksax och trimmer när jag sålt ryobi prylarna.
 
Är Ryobis strålkastare för dålig?
 
Jag satsade till slut på ett startpaket från Milwaukee och är än så länge väldigt nöjd. Alla grejer känns riktigt seriösa och hållbara, om än något tunga kanske jämfört med Ryobis grejer.
 
Jag kör bara på Makita. Väldigt bra utbud på maskiner både för bygg och trädgård, sen har inte en endaste av mina maskiner någonsin strulat eller gått sönder. Håller alltså hög kvalitet.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Är Ryobis strålkastare för dålig?

De ligger bra till i Lumen men de saknar skruvfäste för montering på vanliga stativ.
 
B
Jag fick en uppsättning Ryobi 18+ eller va de nu heter, när grannen sålde huset och flyttade till usa. Fick en hockytrunk med allt från skruvdragare till häftpistol och allt där emellan.

Själv har jag sakta med säkert byggt på mig en bra uppsättning Milwaukee.

Finns bra och dåliga saker med båda dessa märken.

Ryobi:
Fungerar ok till småsaker, vinkelslip och dykerpistol och häftpistol är mer än ok.
Resten är för mindre jobb och då funkar det helt ok.
DOCK jämfört med andra ^hemmasnickragrejer" är dom i dyraste laget.
Annan fördel är enormt sortiment.
Sammanfattning" ok grejer för hemma snickrare.

Milwaukee M18:
Världens bästa grejer. Batterierna är som nya även efter 5 år om man hållt dom laddade och inte låtit dom ligga i kalla bilder eller kalla garage.
Kvalitén är horribelt bra. Alla maskiner jag har går fortfarande som nya. Endel är nya endel är 5-6 år.
Dock är dom svindyra, extra batterier oxå. Även om de håller i evighet.
Skulle säga att trots den fantastiska kvalitén är de för dyra. Men jag har ändå valt att fortsätta med dem.


För mig är det bra med kombin av ryobi och milwaukee, smågrejer är ryobi bra komplement.
 
Milwaukee och Ryobi säljs faktiskt av samma företag, Techtronic Industries. Milwaukee är ett proffsmärke specifikt framtaget för professionell användning så deras verktyg är byggda för att hålla för en proffsanvändare. I praktiken använder en privatperson verktyg i så liten omfattning att de kommer att hålla livet ut förutsatt att man underhållsladdar batterierna med jämna mellanrum (årsvis rekommenderas som minimum).

Ryobi är ju som bekant ett hushållsvarumärke för ickeproffs och håller väldigt dåligt över tid om man är en flitig användare. Sällan kolborstfria motorer, ofta klena förslitningsdelar och aldrig värt att laga om något går sönder.

Precis som du är inne på så är det nog smart att köpa Ryobi för sånt som du inte behöver ofta. Milwaukees prisklass vägs upp av kvalitet så om du vill ha en riktigt bra skruvdragare så är Milwaukee svårslaget.
 
  • Gilla
Crippman
  • Laddar…
richardtenggren
Även AEG ingår i TTI, är väl deras mellanklass.
 
Jag hade varit grymt glad om dom kunde kört en gemensam batteriplattform så man kan köpa bra grejer till det som används ofta och budget till sällansakerna
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Förr i tiden kunde man byta batterier mellan AEG, Milwaukee och Atlas Copco, men jag gissar att dom moderna Fuel-batterierna bara passar Milwaukee? Dom ser ganska lika ut på bild, men det är säkert nån detalj som skiljer...
 
B byron v2 skrev:
Jag fick en uppsättning Ryobi 18+ eller va de nu heter, när grannen sålde huset och flyttade till usa. Fick en hockytrunk med allt från skruvdragare till häftpistol och allt där emellan.

Själv har jag sakta med säkert byggt på mig en bra uppsättning Milwaukee.

Finns bra och dåliga saker med båda dessa märken.

Ryobi:
Fungerar ok till småsaker, vinkelslip och dykerpistol och häftpistol är mer än ok.
Resten är för mindre jobb och då funkar det helt ok.
DOCK jämfört med andra ^hemmasnickragrejer" är dom i dyraste laget.
Annan fördel är enormt sortiment.
Sammanfattning" ok grejer för hemma snickrare.

Milwaukee M18:
Världens bästa grejer. Batterierna är som nya även efter 5 år om man hållt dom laddade och inte låtit dom ligga i kalla bilder eller kalla garage.
Kvalitén är horribelt bra. Alla maskiner jag har går fortfarande som nya. Endel är nya endel är 5-6 år.
Dock är dom svindyra, extra batterier oxå. Även om de håller i evighet.
Skulle säga att trots den fantastiska kvalitén är de för dyra. Men jag har ändå valt att fortsätta med dem.


För mig är det bra med kombin av ryobi och milwaukee, smågrejer är ryobi bra komplement.
Svindyra? Ligger väl i pris som makita/Bosch/Dewalt?
Festool, det är svindyrt.
 
  • Gilla
TommyFIN och 2 till
  • Laddar…
B
W Willewonka skrev:
Svindyra? Ligger väl i pris som makita/Bosch/Dewalt?
Festool, det är svindyrt.
Milwaukee är lite dyrare än Makita. Bosch och Dewalt.

På kinesiskt, Alibaba osv har jag sett att de dom säljer Makita och Milwaukee kopior som fungerar med mixat med Maktia och Milwaukees batterier.
Antar att det kommer med någon adapter.

Men detta är kopia som fungerar med orginalbatrerier. Om det är rätt så har Makita och Milwaukee så lika system för sina 18 batterier att de går att blanda.

Efficient borstlös motor från Milwaukee med upplysning om kylsystem och batterioptimering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av en produktspecifikation för en sladdlös slagborrmaskin kompatibel med Milwaukee/Makita batterier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag gillar hikoki då de har smalt grepp och är ganska compacta. Men som tidigare talare sagt så har olika märken vissa produkter som sticker ut och är lite extra bra.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Jag tänkte släppa Makita. Men de har otroligt brett sortiment, så de fick stanna kvar.

I övrigt så har jag börjat gå över till Festool.
 
B
Jag har testat adapter och kört milwaukee-batteri i ryobi.
Fungerar super.
Finns på alibaba för 60 kr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.