Hej!

Behöver ta hand om taket på mitt hus från mossan som börjar komma. Är intresserad av åsikter angående att göra det själv eller om man ska anlita en firma.

Vad bör man tänka på om man gör det själv resp anlitar någon?
Tips på medel om man gör det själv?
Ni som anlitat vad har ni fått betala för era arbeten?
Taket är ca 200 kvadratmeter stort.
 
Nitor alg & grönrent kopplas till vattenslang och gör att mossmedlet får rätt utspädning. Använde mig själv av detta i helgen när jag var uppe och klättrade på taket. Har också ett stort tak med 45° lutning, så det var högt och brant. Använde mig av en Wibe underhållsstege för att komma åt ordentligt för att jag var tvungen att skrapa bort mossa först som satt ordentligt. Beroende hur stor lutning på taket du har, hur högt upp du kan komma med en stege och hur mycket mossa det är så kanske du inte behöver klättra på taket då jag upplevde att Nitor hade bra tryck och spridning i munstycket. Har du inte mycket mossa så ska det räcka att spraya. Du kan ev. nå med själva strålen över hela taket och behöver så ifall inte klättra på taket. Jag upplever annars att jag har dåligt tryck i vår trädgårdsslang men strålen räckte långt ändå.

Jag gjorde allt själv. Mossmedlet gick på 399kr, hyra stege 100kr, bensin för hämta/lämna stege ca. 400-500kr, extra utgifter ca. 100kr.
Har du inget att skrapa taket med så behöver du lägga ut för det med. Då jag hade allt annat jag behövde så gick det på ungefär 1000kr och ca. 16 timmar.
 
Redigerat:
  • Gilla
herre
  • Laddar…
Hej
Gammal tråd, men en erfarenhet vill jag dela med mig av.
Anlitade en "professionell" firma för att spruta taket. Ca 200 m2. Mossan försvann, men jag fick sen sopa upp mer än 2 kg av pannornas ytskikt i hängrännorna. Kom fram en grov betongyta på pannorna!
Firman påstod att man får räkna med att ytskiktet släpper pga slitage och frostsprängningar. Surare miljö nu.
Beror också på kvalite’n på pannorna. Våra Pannor, Zanda, är inte speciellt påkostade.
Vill bara nämna att detta kan hända. Kolla gärna vad pannorna tål innan behandling
 
  • Gilla
Marfia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.