M Maja70 skrev:
Tack för alla inlägg, vi har fått mer på fötterna nu för att kräva vår rätt. Vi har inte för avsikt att häva köpet. Vi vill bo där och har sålt vår egna bostad så vi får hoppas att vi får huset i bra skick om drygt en månad.
Då hoppas jag din mäklare ser en chans att lysa och hjälper er att lösa dokumentationen. Du kan läsa mer på http://fmf.se/saljprocessen/missnojd-med-fastighetsmaklaren/
om vad du kan få hjälp med.
 
  • Gilla
Maja70
  • Laddar…
Har ni skriftligt på att takskadan som var uppskattad till 40'000 är fixad svart för 1'000?

Känns tveksamt att man kan få ett jobb gjort för en fyrtionde del (1/40) av priset ens svart.
Kanske det kan vara en väg att gå?

Angående vattenskadan, vet inte vem det var som skrev det, men testa själv att hälla 15 liter vatten på ett parkettgolv och låt det stå i fem dagar, eller ännu hellre på ett laminatgolv... :rolleyes:
 
Varför ska man hälla ut vatten på parketten när det var på vinden det läckte in?

CCPusher CCPusher skrev:
Har ni skriftligt på att takskadan som var uppskattad till 40'000 är fixad svart för 1'000?

Känns tveksamt att man kan få ett jobb gjort för en fyrtionde del (1/40) av priset ens svart.
Kanske det kan vara en väg att gå?

Angående vattenskadan, vet inte vem det var som skrev det, men testa själv att hälla 15 liter vatten på ett parkettgolv och låt det stå i fem dagar, eller ännu hellre på ett laminatgolv... :rolleyes:
 
  • Haha
RoBo
  • Laddar…
W wargenb skrev:
Då hoppas jag din mäklare ser en chans att lysa och hjälper er att lösa dokumentationen. Du kan läsa mer på [länk]
om vad du kan få hjälp med.
Tack!
 
Någon liknande hände oss, Jag hade gjort slutstäd och var nöjd, öppnar diskmaskinslu kan så det inte luktar illa när de ny kommer. åker därifrån i 2 v till nya hemmet. Ska upp o träffa säljarna och lämna nycklar och beskrivning av löpande underhåll. M.m .
Kommer lite innan och möts då av en mindre sjö på parketten i golvet i köket.Fasen också tänkte jag, nu bryter de väl avtalet. Fick tag på lokala försäkringskillen på Ätradalens försäkringar, han var där 10 min innan köparna kom och räddade hela situationen. Han tog hand om allt och vi behövde endast betala 3000 i självrisk. Var så glad!
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
P PiaHelena skrev:
Någon liknande hände oss, Jag hade gjort slutstäd och var nöjd, öppnar diskmaskinslu kan så det inte luktar illa när de ny kommer. åker därifrån i 2 v till nya hemmet. Ska upp o träffa säljarna och lämna nycklar och beskrivning av löpande underhåll. M.m .
Kommer lite innan och möts då av en mindre sjö på parketten i golvet i köket.Fasen också tänkte jag, nu bryter de väl avtalet. Fick tag på lokala försäkringskillen på Ätradalens försäkringar, han var där 10 min innan köparna kom och räddade hela situationen. Han tog hand om allt och vi behövde endast betala 3000 i självrisk.
P PiaHelena skrev:
Någon liknande hände oss, Jag hade gjort slutstäd och var nöjd, öppnar diskmaskinslu kan så det inte luktar illa när de ny kommer. åker därifrån i 2 v till nya hemmet. Ska upp o träffa säljarna och lämna nycklar och beskrivning av löpande underhåll. M.m .
Kommer lite innan och möts då av en mindre sjö på parketten i golvet i köket.Fasen också tänkte jag, nu bryter de väl avtalet. Fick tag på lokala försäkringskillen på Ätradalens försäkringar, han var där 10 min innan köparna kom och räddade hela situationen. Han tog hand om allt och vi behövde endast betala 3000 i självrisk. Var så glad!
Var så glad![/QUOTE vi hoppas såklart på samma men vi litar inte på dem längre. Kul att det gick bra för er!
 
H hempularen skrev:
Att det skulle vara OK att häva köpet pga. det här låter väldigt långsökt. Det vore troligen en väldigt dålig väg att gå.

OM köparen häver avtalet idag, så kan säljaren i lugn och ro sälja till någon annan. Säljaren stämmer sedan köparen på alla kostnader som uppstått, och även lägre vinst, om nästa köpare betalar mindre.

Vem som har rätt kommer att ta åratal att reda ut i domstol, under tiden vte köparen inte om det kommer en olämplig kostnad på ex. 1 milj i skadestånd, plus ytterligare några 100 000 i självrisk på rättskyddsförsäkringen.

Om vi funderar lite över skadans omfattning. Det har alltså regnat in under en period. Antag att det kommit 30mm nederbörd, en taklucka är kanske 0,5 kvm. Du har i så fall fått in 15 liter vatten.

Detta kan orsaka skador på ytskikt under taket, troligen kommer vattnet att dunsta relativt snabbt.

OM det efter tillträde visar sig vara ytterligare skador utöver vad säljaren åtgärdat. Då får man som köpare ställa krav för det försämrade skicket. Troligen handlar det om några tusenlappar för ytterligare skador på ytskikt (tänk på åldersavdrag), i värsta fall kan det behövas någon form av torkaggregat en tid, eller i extrema fall kanske någon vägg måste öppnas. I värsta fall handlar dte om 10 - 50 000, men mer troligt 2 - 5 000. Det är inte motiverat att häva ett köp för sådana summor. OM säljaren triskas så kan det vara svårt att få ut detta, men någon annan väg finns inte. Häver du köpet, så kommer ni att tvista om miljonbelopp istället.

Man kan alltid överväga att ta till en hävning som en "atombomb", det är en självdestruktiv väg som genom ren terrorbalans kan fungera (precis som den globala strategiska terrorbalansen). Säljaren kanske inte har råd att ta en hävning, även om det blir dyrare för dig än för säljaren.
Häva ett köp handlar väldigt sällan om miljon belopp, nej måla inte upp skräck senarion i träden.
 
W wargenb skrev:
Kontakta omgående er mäklare som hjälper er/.../att lösa situationen.
:crysmile::rofl:
Ett inlägg fullt av goda råd som dock utmynnade i viss övertro på det egna skrået. Och ja, att mäklaren tvådde sina händer var redan känt när du skrev inlägget.
 
W wargenb skrev:
Jag är en registrerad fastighetsmäklare.
Om ni har tecknat ett normalt köpeavtal via en registrerad mäklare så har ni ett skydd mot fel som uppstår mellan köpet=kontraktsdatum och tillträdet. Ni ska kunna styrka att felet uppstod efter kontraktsdatum.
Normalt om inget annat avtalats ska fastighet och byggnad(er) befinnas vara i samma skick på tillträdet som vid kontraktsdatum.
Dock ska ni redan nu reklamera eftersom ni upptäckt försämringen innan tillträdet.

Kanske säljaren inte hinner reparera byggnaden före tillträdet. I en sådan situation kan ni då t.ex. kräva att en del av köpeskillingen motsvarande en uppskattning av åtgärdskostnaden sätts in på ett depositionskonto i banken och där likviderna bara får utbetalas efter att ni som köpare och säljare är överens. Tänk på att tidsbegränsa.

Rekommenderar dock att ni kan komma överens om en prisnedsättning motsvarande reparationskostnaden så är ni inte kopplade till att säljaren ska åtgärda med de kontroll och godkännande-procedurer som följer vilka kräver en korrekt juridisk formulering.

Kontakta omgående er mäklare som hjälper er, eller ska hjälpa er, med de eventuella dokument och kontakter som behövs för att lösa situationen.

Utan att ha sett köpeavtalet är det svårt att ge en mer detaljerad hjälp.
Med vänlig hälsning,
Lars
Hur skall TS kunna styrka vilken skadan som uppstått efter köpeavtalet ?1. När säljaren inte tillåter inspektion.?
2. När mäklaren inte vill medverka ? 3.Vilka tvingande regler kan användas mot säljare och mäklare?
Säljare och mäklare verkar absolut inte bry sig om köparens berättigade oro.
Håller med om att säljaren, för egen räkning, skall förhindras att åtgärda skadan , men frågan är hur.?
Tacksamt om mäklaren med sin kunnighet vill lämna anvisningar.
Med relevans till tråden .Visa helst standardvillkoren som ett köpeavtal skall innehålla.
 
Säljaren kan inte hindras att fixa skadan. Jag har förståelse att säljaren inte vill släppa in köparen när syftet tycks vara att skaffa information för att kunna ställa ytterligare krav. Fram till tillträdet är huset säljarens ansvar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
W wargenb skrev:
Då hoppas jag din mäklare ser en chans att lysa och hjälper er att lösa dokumentationen. Du kan läsa mer på [länk]
om vad du kan få hjälp med.
Missnöjd med mäklare avser besvär i förhållandet/avtalet mellan säljare och mäklare! Tråden avser avtalet mellan köpare och säljare!
 
CCPusher CCPusher skrev:
Har ni skriftligt på att takskadan som var uppskattad till 40'000 är fixad svart för 1'000?

Känns tveksamt att man kan få ett jobb gjort för en fyrtionde del (1/40) av priset ens svart.
Kanske det kan vara en väg att gå?

Angående vattenskadan, vet inte vem det var som skrev det, men testa själv att hälla 15 liter vatten på ett parkettgolv och låt det stå i fem dagar, eller ännu hellre på ett laminatgolv... :rolleyes:
Fast reperationer av taket för 40 000 va ju en långsiktig lösning på ett dåligt tak som köparen visste om vi budgivningen, nu valde säljaren att ta dit en hantverkare som fixade det akuta så att sen köparen kan göra sin 40 000 reperation till våren efter inflyttningen. Tänk dig lägga om ett papptak (40000kr)eller gå upp med en hink med kallasfalt och måla över dåliga skarvar(1000kr).
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Hur skall TS kunna styrka vilken skadan som uppstått efter köpeavtalet ?1. När säljaren inte tillåter inspektion.?
2. När mäklaren inte vill medverka ? 3.Vilka tvingande regler kan användas mot säljare och mäklare?
Säljare och mäklare verkar absolut inte bry sig om köparens berättigade oro.
Håller med om att säljaren, för egen räkning, skall förhindras att åtgärda skadan , men frågan är hur.?
Tacksamt om mäklaren med sin kunnighet vill lämna anvisningar.
Med relevans till tråden .Visa helst standardvillkoren som ett köpeavtal skall innehålla.
Som jag läser det har köparen fått vara med och se skadans omfattning men inte fått vara med i återställandet.
” Vi har fått reda på att vi får ett protokoll av åtgärd vid tillträdet. Vi var uppe på vinden då det upptäcktes och det var helt blött i ullen och 10 cm upp på träet. Vad tänker ni?”
 
Jag håller helt med!

Det vi vet om skadan är att det regnat in, isolering och trä på vinden är blött och att det varit så i ca en vecka.

Lösningen på detta bör vara något i stil med 1) ta bort våt isolering 2) torka vinden 3) mät fukt 4) om fuktmätningen är ok ersätt den våta isoleringen med ny. TS ska få protokoll med åtgärd vid tillträde. Jag tycker vi har gjort en höna av en fjäder i tråden.

D Daniel 109 skrev:
Säljaren han inte hindras att fixa skadan. Jag har förståelse att säljaren inte vill släppa in köparen när syftet tycks vara att skaffa information för att kunna ställa ytterligare krav. Fram till tillträdet är huset säljarens ansvar.
 
D Daniel 109 skrev:
Säljaren han inte hindras att fixa skadan. Jag har förståelse att säljaren inte vill släppa in köparen när syftet tycks vara att skaffa information för att kunna ställa ytterligare krav. Fram till tillträdet är huset säljarens ansvar.
Hoppsan , hur kan du känna till syftet med köparens oro ? Köparen genomför sitt livs kanske största affär som
riskerar att bli dyrare än beräknat och har pga vad som hänt samt säljarens och mäklarens uppträdande
en mycket berättigad oro. Att marginalisera denna uttalade oro till ett ekonomiskt egenintresse är ojust och kallt.
Köparen skall se fram mot tillträdet till sin nya fastighet med glädje, varför allt skall vara löst i god tid
innan tillträdet. Detta ligger i båda parters intresse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.