Fulkemisten
Tråden om brandvarnare fick mig att börja fundera. Jag byter batterier i brandvarnarna första advent, då motionerar jag även kulventilerna vid vattenmätaren. Varje höst luftar jag elementen samtidigt som jag rensar hängrännorna. Oljan i bilen kollas vid däcksbytena och såklart på servicen. Dessa poster är lätta att komma ihåg. Jag gör dock andra dylika saker ibland, t ex som att kolla av vindsutrymmet, men det är svårt att komma ihåg att utföra allt regelbundet så jag tänkte göra ett schema. En hel del saker görs ju också vid behov så som t ex rensning av vattenlås. Vad gör ni på årsbasis? Vad gör ni varje månad? Vad går det flera år mellan att ni kontrollerar? Hit me!
 
Åsa Lund
Nåt som vi gjorde för första gången på flera år, i helgen som gick, men borde göra varje år:
Tvätta ur filtren i tilluftsventilerna
 
Bra ide med en månadskalender om vad som skall göras varje månad
 
Fulkemisten
Jo. Några filter har jag inte men borde skaffa. Däremot städar jag ur paxfläktarna och drar ur frånluftskanalerna i murstocken med krejs typ vartannat år. Känns som en sådan sak som borde upp på schemat. Kanske gjorde jag det förra sommaren...
 
Excel
* Rensning filter och magnetfilter värmesystem samt luftning element. (Årligen)

* Kontroll av tryck i värmesystem (då och då)

* Kontroll spolbrunn så inte det är stopp (då och då)

* Kontroll av vind (årligen)

* Rengöring hängrännor (årligen + vid behov)
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Varje höst luftar jag elementen samtidigt som jag rensar hängrännorna.
Det skulle jag vilja se. Dina armar måste vara 4 m långa.
 
  • Gilla
EMEL och 1 till
  • Laddar…
Testa jordfelsbrytare.
 
Fulkemisten
T Thomas_Blekinge skrev:
Det skulle jag vilja se. Dina armar måste vara 4 m långa.
Nej då. Luftningsnippeln sitter på utsidan under takfoten
 
  • Haha
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.