A
hej,

Bröt upp plastmattan och hittade golvet på bilderna. Golven är från 1946.
Parketten är i massivt trä, dock bara 0,5cm tjock. Under ligger ett massivt plankgolv som är 3cm.

Det är flera hål vid väggarna efter radiatorer och annat. Är det nån idé att rädda detta och isf hur? Kanske lättare att ta fram plankgolvet under och laga det istället.
 
  • Gammalt massivt träparkettgolv med synliga skador och rester av plastmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt massivt trägolv med synligt hål och undertill dolt plankgolv, behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis skadad, massiv parkett från 1946 med hål och slitna kanter nära en vägg, indikerande äldre skador från radiatorfästen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Excel
Testa och slipa och laka hålen, brukar gå att hyra en golvslip för en billig penning.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Nått tips på hur man ska laga nedersta bilden? Ser ut som två radiatorrör har gått upp där. Såga ut kvadratiska bitar och laga med?
 
Ska det slipas om har du all möjlighet att byta ut trasiga stavar. Hugg ur med stammjärn och få fram en ren träyta att limma fast en ny stav ( finns att köpa i en riktig golvbutik) använd ett trälim som är d3 klassat.
Risken med att slipa om golvet är att man får stavsläpp när man lackar det. Inte så vanligt men risk fins.
Jag hade slipat om istället för att lägga nytt.
Och om man inte har slipat förr så hade jag betalat för den tjänsten.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Hej,
För länge sedan, i ett annat hus, inte så långt bort. Har jag varit med och räddat en golv som var i mycket sämre skick än ditt. Jag limmade fast alla lösa bitar och lagade i där det fattades enligt metoden som L-OFast föreslår. Sen hyrde vi en golvslip. Det var inte så svårt men lite trixigt. VI hade aldrig slipat golv förut. Därefter lackade vi golvet och det blev jättesnyggt. Det är en femton år sedan eller så nu och golvet är faktiskt fortfarande jättefint (jag har möjlighet att besöka huset i bland även om jag inte längre bor där.) Så, verkligen väl värt att pröva.
Hoppas det blir fint!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Okej, ska försöka laga det!
I ett annat rum har jag slipat plankgolvet med en bandslip. Går det göra på detta golvet också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.