:-/
Hej!

Jag har förälskat mig i Josef Franks tapeter. Framförallt
Paradiset och Vårblommor (på vit botten). De är ju
stormönstrade så jag är lite tveksam om jag
kan sätta någon av dem i mitt lilla kök?

Golvytan är ca 16 kvm. Har räknat ut att det behövs 4 rullar (rapport 53 cm).

Jag får 6 våder som är sammanhängande (varav 1,5 sitter
på ena sidan av fönstret). 2,5 våder på andra sidan av
fönstret samt 1 våd brevid ena sidan av ingången.
+ kortare bitar över fönster, ingång och kyl/frys.

Blir mönstret för stort?????
Tacksam för råd!


 
Ja det blir för stort. Fast min personliga åsikt är att ALLA mönster är för stora! Tycker att det ser "grilligt" ut och sätter man dessutom upp en hylla el tavla, blir det bara värre. Har iaf ännu inte sett ngn snygg, kanske ngn här kan övertyga mig att bli modern ;)
 
har inte sett tapeten så det beror väl på hur pass stort det är... och hur köket ser ut i övrigt...
 
Hej!
Jag försökte länka en bild men det funkade inte. Den finns på tapetguiden
Boråstapeter - om någon är intresserad. Men också om Ni såg Ernst
program Nya Rum där han tapetserade i den lilla kolonistugan.
Här är rummet pyttelitet och han har tapetserat med Vårblommor!
Usch va svårt!!!! ;)
 
Äh, go for it! Man måste våga chansa lite ibland. Visserligen är det kanske inte de billigaste tapeterna du väljer bland men så dyrt borde det inte bli ändå så det känns alltför tungt om det skulle visa sig vara "bortkastade" pengar. Skulle det se för j*vligt ut efteråt så måla över det med vit färg, alternativt bara en del av det så du fortfarande har en bit som fondvägg typ.

Jag tycker det kan vara riktigt trevligt med den typen av tapeter i ett kök. Vill du vara lite fegare så kanske mönstrena finns som tyg också så kan du göra gardiner i tyget och kanske en tavla istället. Vad roligt med sådana projekt, själv längtar jag tills renoveringne av vårt kök är klart så man kan börja med vardagsrummet, där ska vi ha en vägg med någon mönstrad tapet eller någon dekorationsmålning, kan bli ett roligt jobb att få till det.
 
Hej!

Du kan väl göra bara en vägg med tapeten och måla de andra i bakgrundsfärden. Då blir det lite lugnare, men ändå mönstrat. Jag tror att det är den tapeten som mina föräldrar hade på en liten toalett som fondvägg med vita väggar till. Det gick bra och det rummet var typ 1,5 m2.

/pinebar
 
Håller med pinebar efter att själv ha tapetserat ett rum randigt, och det blev bara för mycket! Josef Franks mönster är jättefina. Ta en vägg först så att du känner efter.

Pernilla
 
Hejsan!
Stormönstrat är effektfullt och snyggt. Men att tapetsera ett helt rum kan nog vara för mycket. Man vill ju att miljön ska vara rofylld i ett rum där man befinner sig ofta och kanske har gäster ibland. Skulle rekomendera att du antingen hade en fondvägg med tapeten ifråga (då blir det som ett stort blickfång, en stor tavla).. eller att du delar upp det med någon slags enfärgad bröstpanel (många gillar inte paneler, men det var ett förslag bara - själv skulle jag kört på fondväggen).

Lycka till, man ska ha tapeter man gillar!
MVH Sandra

:)

PS. Du kan ju alltid sätta en fondvägg och känna hur den känns.. man kan alltid köpa till mer och tapetsera in mer.. om man skulle vilja!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.