Hej,

Jag skall bygga ett skrivbord i en nisch som är 140cm bred och 70cm djup. Jag kommer väggmontera två reglar (en på varje sida) som skrivbordet sen kan vila på.

Jag står i valet och kvalet angående material dock - helst skulle jag vilja ha massiv (stavlimmad) valnöt som jag vet skulle hålla, men det är ju rätt dyrt.

Skulle en laminatskiva med valnötsfanér (t ex köksbänkskiva) hålla för det här? det är ju ett spann på 140 cm...

Andra idéer och tips?

mvh,

bfg
 
Om du vill ha en förstärkning så ka ndu ju enkelt skruva på en liten regel eller bräda under skivan. Det gör stor skillnat fastän den inte är så kraftig.
 
Redan på 70-talet byggde vi in arbetsbänk i det då nya huset som hade ett pyttelitet rum med fönster längs gaveln (beroende på att byggaren läst ritningsinnermåtten som yttermått vid gjutning av plattan :-X). Skivan var 2400 lång, 700 djup och så fanns det endast plats för 2 arbetsstolar. Ett utmärkt arbets/telefonrum.

Spånplattan täcktes med en slät plastgolvmatta kompletterat med snygga teaklister. På den tiden skrev man mycket för hand så det blev en väldigt bra skrivskiva.

I nästa hus gjorde jag sammaledes men använde parkettrester som ytskikt på skivan. Blev ursnyggt.

I nybygget kommer jag att ha samma ytskikt på skivan som golvet - däremot kommer jag att lacka skivan flera gånger för att få en tjock, härlig yta. Lägger man ner lite på snygga lister, kabelränna vid väggen etc blir det jättefint. Min nisch blir 2400x900 mm och jag gör en extra kraftig ramkonstruktion så att jag kan hänga ngn skiva under för datorutrustning. Om möjligt - snåla inte på djupet!

Välj hellre plastmatta än laminat (finns ju väldigt mycket att välja på) - lite kinkigt kanske men laminaten känns väldigt kall om man 'hänger mycket' vid bordet - speciellt om man även använder platsen för studier av något slag. Rent trä är också behagligare.

På annan plats i huset kommer jag att ha mitt underbara funkisarbetsbord - ursnyggt men inte vidare praktiskt ::).
 
Jag byggde mig ett platsanpassar bord i lägenheten vi bodde i tidigare. Hittade inget med rätt djup och form i affären.

Jag tog två skivor MDF i 18 eller 22mm (minns inte nu) som jag hellimmade, och skruvade, till en kaka. Denna figursågades sedan till en tilltalande form. Därefter användes en kombination av stödlist på väggen och vanligt skrivbordsben i metall för att hålla konstruktionen i luften. På Ikea kan man köpa kabelkanaler som är praktiskt om man har datorer. Avsikten var att måla detta med lämplig färg men vi han flytta till hus innan det blev gjort....

Träskivor som hellimmas håller bra på stora spännvidder. Kan du montera en stödregel utmed skivans bakkant också tror jag inte svikten blir ett problem. Kör du med enkelskiva så vill det nog till något vinkeljärn under.
 
Inte ett skrivbord men väl en tv/stero bänk finns planerad , måtten är 3000x45 och tanken är att bygga med stavlimmad ek 26 eller helst 40 mm om jag hittar till rätt pris (bänkskiva).

Helst skulle jag vilja ha en flytande look ungf som denna
807_efter_big3.jpg

Måste jag ha ett par konsoler eller räcker det med att lägga skivan på reglar i kanten ?

Tips på konsoler som inte syns motages tacksamt.

Mvh
 
Nu har jag inhandlat köksbänkskivor i massiv valnöt från Fredells. Inte billigt men ack så vackert trä...

De verkar inte svikta nåt alls på 140cm längd, så jag tror de klarar sig till mitt ändamål.

Jag skall sätta upp allt i helgen så rapporterar jag tillbaks!

/bfg
 
Nu har jag äntligen blivit klar med jobbet och det blev hur bra som helst. Skivan är 27mm tjock och över spannet på 140cm känns den jätte stabil, även när man lutar sig på den för att kliva upp från stolen t ex.

Och jag har inte satt nån regel under, det kanske kommer sen, men det kändes helt enkelt inte som det behövdes.

IMG_1439.jpg
Så blev det till slut. Hyllorna och skrivbordskivan är massiv valnöt. Förvaringen till vänster i bild kommer från Mio och är i valnötsfanér.

/bfg
 
Snyggt! Mycket snyggt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.