Bygger till huset, en liten 20-talsvilla i Stockholmsförort.
Huset är ursprungligen en träkåk som reviterades med ädelputs med glimmer någon gång på 60-talet av förre ägaren. Ser fortfarande fint ut och verkar vara ett bra utfört jobb. Planen är att tillbyggnaden ska få samma typ av puts.
Det är sammanlagt cirka 80 kvadratmeter vägg som ska putsas. Ställning står redan på plats, så det finns ingen extra kostnad för det. Tillbyggnaden är på trästomme.
Har fått en uppskattning på 220' av en murare som min byggare brukar anlita. Tycker det låter sjukt dyrt.
Finns det någon här som kan uppskatta vad materialkostnad är för den typen av puts, ädelputs med glimmer (spikriven?) till ca 80 kvm, samt hur många timmar en erfaren murare behöver för att göra ett bra jobb, mellan armbågen och handen.
 
N
Spikriven ädelputs hette förut terrasit och va färdigpigmenterad.
Nu heter den Rivputs, och används inte direkt då den är för dyr.
Putsar man din utbyggnad så kommer oavsett firma inte använda "ädelputs" rivputs som sista puts.
Utan tror man kör en bondterrasit, spikbräda på vanlig puts å sen grängar med pigmenterad stänkputs (ädelputs).
Hursom, så kostade det ca 1000 m2 för 15 år sen med nyputs. Har inte blivit billigare.
Under 100 kommer du inte med svenska arbetare.
Men är bara min personliga uppskattning.
 
Men 100000 är 120000 billigare än det ”bud” jag fått.
 
N
Jag har inte räknat på det alls, bara skrev det som en gissning.
Men håller med om att 220 är för dyrt för bara utbyggnaden, ska du renovera putsen på resten av kåken förutom utbyggnaden?
Är ju svårt (omöjligt) att få ihop den nya putsen med den gamla utan att färga (gränga) allt.
 
Ska bara putsa nya delen, som det är konstruerat gör det inget om det skiljer lite. Ställning står redan så muraren behöver ”bara” komma dit och göra jobbet.
 
N
Hur många firmor har du fått offert av då? Fråga Dalens mur och puts.
 
  • Gilla
Christian_Sthlm
  • Laddar…
Bara en firma. Men det var en ”grov” uppskattning. Kan hända att dom räknat på hela huset. Ska ge dom en chans. Annars får det bli att lägga på någon annan.
 
Kolla fler firmor. Vi skulle få hela huset putsat. Sade mycket tydligt endast kalkputs. En firma offererade med KC. En firma visste inte vad kalkputs var. Priserna var mellan 135’ och 280’. Konstig bransch.
 
N
Håller med om att ta in fler anbud, och specifika anbud på vad som ingår.
Putsen kanske inte spelar så stor roll. Äkta rivputs är dock rätt dyrt.
Lasse ovan skriver att han ville ha kalkbruk, vilket är det bästa men lite dyrare än KC bruk
Och nu är det helt fel årstid att köra kalkbruk. Lite bilder på dina 80 m2 skulle inte skada för bedömningen.
 
Dom byggs nu (ca 40 kvm i två plan) så det finns egentligen inget att se. Men det är egentligen mindre än 80 kvm väggytas , förmodligen närmre 70 eftersom det ska sitta några rätt stora fönster på tillbyggnaden.
Putsen ska läggas senvår tidig sommar.
 
K
När murare räknar, så räknar dom bruttoyta. Dvs inte räkna av för fönster etc. då det är smygar som skall putsas och som tar tid.
Men 2000kr/m² vid 220m² fick jag från de flesta jag frågade.
 
K KjellTimell skrev:
När murare räknar, så räknar dom bruttoyta. Dvs inte räkna av för fönster etc. då det är smygar som skall putsas och som tar tid.
Men 2000kr/m² vid 220m² fick jag från de flesta jag frågade.
Inkluderade det ställningsbygge?
 
K
Ja, ställningskostnaden var specad till 50.000kr.
Material specat till 150.000kr.
Traditionell tjockputs på lättbetong.
 
N
Helt rätt alla ytor räknas, allt hade gott fortare utan fönster och blivit billigare.
Jobbar själv som murare
dock kostar ju en ställning, så får dom den gratis kanske du kan dra av 20000
 
N
KjellTimell Antar att grundar med vitgrund hela ytan innan dom blåser på ?
All lättbetong är lågalkalisk och måste grundas med vitgrund i webers system.
Eller i vilken tillverkare som helst, men grundingen måste var lågalkalisk.
Sen har jag gärna åsikter om resten av putsen =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.