K
Hej!

Har ett problem som jag önskar input på.

Källarplan med golvvärme, renoverat 2002 av tidigare ägare. Så fort golvvärmen går så blir termostat och kabel "L" väldigt varm. Förra året brann termostaten och kablarna bakom var brännskadade, helt smälta.

Elektriker var här, mätte upp golvvärmen och det förekom ingen överbelastning. Bytte ut alla kablar till nya.

Nu när det börjar bli kallt ute så har vi samma problem, termostat och kablar blir jäkligt varma. Har provat olika temperaturer men även när vi har den inställd på 17 grader blir det varmt. Det tar ca 30-40 min innan det blir mycket varmt, så det hela verkar bero på hur länge golvvärmen är i drift.
Nu har vi bytt termostat igen samt ställt in på korta men många drifter per dygn, dvs den värmer plattan med 0.5 grader i taget. Så ex start vid ca 16,8 grader och avslut runt 17,2 - 17,3. Detta ger en driftid på allt från 30min till 3 timmar beroende på utetemp.
Plattan är oisolerad så det tar en stund att värma golvet.

Denna golvvärme värmer ca 30kvm, övriga 30kvm värms med en annan golvvärme och där funkar allt fint.

Varför blir kabeln så fruktansvärt varm att det finns risk för brand, alt smält termostat? Enligt elektriker är det ingen överbelastning.
Värmen är kopplad till driftid - längre tid som termostaten är på, Destå varmare blir det.
 
Har du mätt upp hur mycket ström golvvärmen tar? 30m2 borde vara bortåt 3 kW. Hur stor är säkringen för värmen.
 
Låter helt fel att termostat och kablar blir så varma att plasten smälter. Det ska inte bli dessa temperaturer i en fungerande installation.
Också märkligt att elektrikern avfärdar detta och anser att där inte är ngn överbelastning.
 
Låter som det blir överbelastning. Har du golvvärme på fler ställen, eller andra värmekällor tex som går på samma, som blir påsatta i samma veva nu när det börjar bli kallt ute ?
 
K
E elmont skrev:
Har du mätt upp hur mycket ström golvvärmen tar? 30m2 borde vara bortåt 3 kW. Hur stor är säkringen för värmen.
Har inte mätt själv utan var elektrikern som mätte. Sitter vanlig 10A.
 
K
Himax Himax skrev:
Låter som det blir överbelastning. Har du golvvärme på fler ställen, eller andra värmekällor tex som går på samma, som blir påsatta i samma veva nu när det börjar bli kallt ute ?
På denna säkring är det golvvärme samt handukstork, men den är aldrig igång.
 
Installationskablarna som försörjer termostat och golvvärme ska inte bli så varma att de skadas och behövs bytas ut.
Jag hade personligen inte använt dessa grejor innan en noggrannare kontroll hade gjorts.
 
Är det inte märkligt att elektrikern som kollade inte tyckte att det var något konstigt? Jag skulle ha tagit dit en annan elektriker för att överpröva den slutsatsen. Blir det så varmt någonstans att kablar smälter så är det alltid fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.