Har vid några tillfällen brutit strömmen i mitt hus då jag har mixtrat med elen ;)

Vid dessa tillfällen så har jag märkt att vissa element kallnar medan vissa blir brännheta. Fjärrvärmecentral och cirkulationspump har alltså varit strömlösa då.

Är det något självcirkulationsfenomen? Gratis värme? :cool: Eller är det kanske batteribackup i mätaren?

Edit: rättstavning
 
Redigerat:
Reglerventilen i fjärrvärmeväxlaren måste stängas manuellt vid strömavbrott. Måste bero på självcirkulation i vissa radiatorer.
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Vid strömavbrott så stannar allt i ett läge med behovet av värme just då, det kommer då att bli en självcirk på den den som är högst upp från FJV , returen ökar i värme och FJV späder på tills det är nästan samma temp som FJV-nätet levererar, kan var så högt som 95 - 110 C, så vid jobb så stäng någon utgående ventil till elementkretsen eller en av FJV-ventilerna
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Inte mkt info när man googlar detta

Vad händer i större fastigheter med hundratals lägenheter med fjärrvärme?

Hur långa elavbrott klarar fjärrvärmeproducenten?

Förväntas villaägare med endast fjärrvärme ha backup? Gaskaminer?
 
wd41 wd41 skrev:
Inte mkt info när man googlar detta

Vad händer i större fastigheter med hundratals lägenheter med fjärrvärme?

Hur långa elavbrott klarar fjärrvärmeproducenten?

Förväntas villaägare med endast fjärrvärme ha backup? Gaskaminer?
Du kan nog ha samma backup som villor med värmepumpar. Elavbrott stoppar värmen i de flesta hus. Tur att elavbrott inte är vanliga. Ännu ovanligare i tätort där fjärrvärme finns.
 
Gammal tråd men denna tråd dök upp när jag googlade fenomenet.

Precis detta: stängt av fjv-centralen med strömbrytaren, cirkulationspump stannar. Väntar en timme för att lufta elementen ordentligt enligt instruktioner för detta.

Men lustigt nog stiger frammatningstemperaturen på sekundärkretsen till radiatorsystemet i huset till en rätt hög nivå bortåt 60 grader (vid typ 8 grader plus ute), vissa element på övre våningsplan fortsatt varma och blir varmare. "Av sig själva" så att säga, ingen cirkulationspump är igång.

Intressant fenomen detta, står inget om detta i div anvisningar för hur man luftar element i fjv-anläggningar.

Ingen skada skedd iofs. Kanske kan vara en bra grej till och med om det nu blir självcirkulation vid strömavbrott och fjärrvärmen fortsatt funkar, att man kan ha det hyfsat varmt ett antal timmar eller tom dygn utan el?
 
Jepp och det blir självcirk då, FJV kommer att värma på hela tiden så självcirken kommer att öka, samt det med att FJV hela tiden fyller på returen med värme. ett hus med FJV i käkkaren gör att höjden uppåt blir som ett extra drag i rören och blir hela tiden varmare. Ett lite plus vid strömavbrott, då FJV har backupp på elen och pumpar vidare i sitt system. För att minska värmen så blir det till att stänga en del på inkommande ventiler för FJV.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.