Hej,
Jag blev lite fundersam på var jag skulle ta denna fråga, men tänkte prova om det finns någon bilvårdare som har ögona förbi här.

Innan vi fick hus var jag tvungen att ha bilen ute och när den under förra vintern inte användes slängde jag på ett bilkapell då jag samtidigt hade problem med att det läckte in vatten i bakluckan (trasig packning).

När kapellet sen åkte av var det en hel del konstiga fläckar, som om lacken blivit blekt. Tvätt både för hand och i automat har inte gjort någon skillnad.

Antar att det borde kunna poleras bort?
 
  • Röd bilpanel med blekta fläckar och repor intill en fönstertätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd bil med blekta fläckar på lacken efter borttaget bilkapell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bradgard skrev:
Hej,
Jag blev lite fundersam på var jag skulle ta denna fråga, men tänkte prova om det finns någon bilvårdare som har ögona förbi här.

Innan vi fick hus var jag tvungen att ha bilen ute och när den under förra vintern inte användes slängde jag på ett bilkapell då jag samtidigt hade problem med att det läckte in vatten i bakluckan (trasig packning).

När kapellet sen åkte av var det en hel del konstiga fläckar, som om lacken blivit blekt. Tvätt både för hand och i automat har inte gjort någon skillnad.

Antar att det borde kunna poleras bort?
Lacken har oxiderat.

Riktig polering med maskin, eller ett frenetiskt gnuggande för hand, med efterföljande lackskydd (alltså inte nå waxpolish) och den blir som ny. Vanligt på röda solida lacker.
 
sunnis
Ser ut som klarlacksläpp, det är permanenta skador som inte går att fixa utan en omlackering. Lite för dåliga bilder att avgöra exakt. Klarlacksläpp brukar klarlacken flagna direkt med en tydlig kant men ibland har jag sett att den ligger som en hinna.

Kan ju även vara oxid som kommit från att den varit under presenning. Den där lacken skulle verkligen behöva en polering (Såvida det inte är klarlacken som släppt då är det ingen mening)..

Rent generellt så håller sig lacken bättre utan kapell. Kapell på bil är mest av ondo.
 
sunnis sunnis skrev:
Ser ut som klarlacksläpp, det är permanenta skador som inte går att fixa utan en omlackering. Lite för dåliga bilder att avgöra exakt. Klarlacksläpp brukar klarlacken flagna av men ibland har jag sett att den ligger som en hinna som separerat.

Kan ju även vara någon form av oxid som kommit från att den varit under presenning. Den där lacken skulle verkligen behöva en polering (Såvida det inte är klarlacken som släppt då är det ingen mening)..

Rent generellt så håller sig lacken bättre utan kapell. Kapell på bil är mest av ondo.
Hej, klarlacken borde inte kunna ha några skador eftersom det ser ut att vara en äldre bil med solidlack som inte har någon klarlack.
 
sunnis
franzke franzke skrev:
Hej, klarlacken borde inte kunna ha några skador eftersom det ser ut att vara en äldre bil med solidlack som inte har någon klarlack.
Röd dessutom. Den är säkert solid, det har du nog rätt i.
 
  • Gilla
franzke
  • Laddar…
Många nyare bilar har klarlack oberoende färg, men ts får återkomma med vad som gäller.
Ser mysko ut och ungefär som klarlackproblem men lacken ser ut som solid.
Inte bra med kapell som ligger emot lacken under längre tid utomhus om det läcker in vatten och blir konstant fuktigt.
 
MultiMan
Som sagt, många nyare bilar har klarlack utanpå även vanliga färger och då kan detta vara klarlackssläpp pga stenskottskada och sedan kapell där fukten legat under utan att kunna torka upp. Måste slipas och klarlackas om isf.

Saknas det klarlack är det vanlig oxidering som en polering och vaxning löser men det brukar aldrig bli så illa om man underhåller lacken regelbundet. Hur ofta vaxar ni bilen? En gång om året är minimum. Dessutom alltid titta över och fylla i stenskott regelbundet.
 
Vad är det för bil? Många märken var tidigt ute med vattenbaserade färger och då är det klarlack på oavsett. Det ser helt klat ut som begynnande oxidation under klarlack orsakat av instängd fukt. En del billiga kapell är rent av skadliga på det viset. alldeles för täta och så ligger det smetade direkt på lack.......
 
Den är från - 93 bilen. Jag vet att manualen nämnt något om klarlack och inte klarlack. Jag vet att jag kliade mig i huvudet när jag tog över bilen och försökte förstå mig på den. Men har för mig någon sagt att det är solidlack.

Nu såg jag att bilderna såg lite otydliga ut. Fotade när det var mörkt ute..
 
Jo men märke? En del var väldigt tidigt ute med vattenbaserat och andra inte.
 
S Stefan1972 skrev:
Jo men märke? En del var väldigt tidigt ute med vattenbaserat och andra inte.
Honda Accord är det.

Ska det lackas om lär den nog lämnas in, det fixar jaf jag inte själv. Polera borde nog gå. Den är nytvättad sen jag körde in den i garaget.
 
Ok, om Honda vet jag ingenting. Kan inte säga när de började med vare sig det ena eller andra.
Det ska dock poängteras att om det är klarlack på det hela så är det mellan bottenfärgen och klarlacken det oxiderar. Går alltså inte att polera bort om det är så.
 
S Stefan1972 skrev:
Ok, om Honda vet jag ingenting. Kan inte säga när de började med vare sig det ena eller andra.
Det ska dock poängteras att om det är klarlack på det hela så är det mellan bottenfärgen och klarlacken det oxiderar. Går alltså inte att polera bort om det är så.
Hur kan man kolla säkrast vad det är för typ av lack?
 
Det är till 99,95% en solid lack, klarlack på solida färger är ett senare påfund.
Testar gör man genom att gnugga med vax eller polermedel, blir trasan röd finns ingen klarlack.
 
Vattenfläckar är det till 99% säkerhet, du måste polera för att bli av med dom. Finns några medel som sägs ha bort dom men en polering funkar bäst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.