Hej, hoppas jag kommit till någorlunda rätt forum.
Någon som vet hur jag fixar detta på snyggast (och enklast) sätt, listen sitter inte intill väggen när vi spikat i den.
Spackel? Vitt silikon? Trä? Alla lösningar mottaga förutom att göra om hela dörrkarmen.
 
  • List som inte sitter flush mot vägg vid dörröppning, med synlig glipa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • List som sticker ut från vägg vid dörrkarm, synlig glipa behöver fixas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O Olivia Mikaelsson skrev:
Hej, hoppas jag kommit till någorlunda rätt forum.
Någon som vet hur jag fixar detta på snyggast (och enklast) sätt, listen sitter inte intill väggen när vi spikat i den.
Spackel? Vitt silikon? Trä? Alla lösningar mottaga förutom att göra om hela dörrkarmen.
Ska självklart måla karm och list inom snar framtid
 
Kvartslist? Akrylfog?
 
Hur är den spikad ser lite ut som din sitter lite snett. Hade de inte gått och fixa så hade jag bottnat med en list som spikas fast genom fodret och sen täckt de sista med latexfog.
Bara en fråga när du lägger, listen på ett golv är den då helt rak? Ganska ofta slår sig lister vi målning.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Prova att spika närmare karmen fast ändå i ytterkant på listen,
Det är antagligen inget trä som spiken får fäste i där ni har spikat.
Får den bara fäste i trä så kan du böja in listen men med bekostnad att jernkngen öppnar sig, så du kommer ändå inte ifrån att ta fram spackel/ latex fogen.
Använd absolut inte silicon då det inte är övermålningsbart.
 
T topmount skrev:
Hur är den spikad ser lite ut som din sitter lite snett. Hade de inte gått och fixa så hade jag bottnat med en list som spikas fast genom fodret och sen täckt de sista med latexfog.
Bara en fråga när du lägger, listen på ett golv är den då helt rak? Ganska ofta slår sig lister vi målning.
T topmount skrev:
Hur är den spikad ser lite ut som din sitter lite snett. Hade de inte gått och fixa så hade jag bottnat med en list som spikas fast genom fodret och sen täckt de sista med latexfog.
Bara en fråga när du lägger, listen på ett golv är den då helt rak? Ganska ofta slår sig lister vi målning.
ska vara rak, däremot sitter spiken ganska långt in mot öppningen, då det är betong längre ut.

Denna list satt uppe innan och var lite samma sak då, därav min gissning att det är väggen som är ojämn (gammalt hus) det är samma sak på andra sidan väggen på samma sida också
 
L L-OFast skrev:
Prova att spika närmare karmen fast ändå i ytterkant på listen,
Det är antagligen inget trä som spiken får fäste i där ni har spikat.
Får den bara fäste i trä så kan du böja in listen men med bekostnad att jernkngen öppnar sig, så du kommer ändå inte ifrån att ta fram spackel/ latex fogen.
Använd absolut inte silicon då det inte är övermålningsbart.
Tack för svar. Kan dessvärre inte spik i ytterkant då det är betong.
Det är sannolikt dörrkarmen och väggens konstruktion som gör detta.
 
Ifall det inte bara räcker att spika i yttre kanten av den så är nog enda lösningen att ta bort den igen och hyvla ner kanten så att den inte vilar i mitten av listen utan i båda kanterna.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Tips! Borra och slå i en träplugg i betongväggen som du sedan spikar listen i.
Brukar använda 7,5mm borr o 8mm rundstav.
 
  • Gilla
ulfben och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag har kört med spikplugg(för klammer) när jag limmade lister, för att få lite press. Vilket fungerade fint, dock lite bökigt då man lär träffa rätt.
En annan gång körde jag på små spikplugg avsedda för list, som jag försänkte och spacklade igen, funkade väldigt bra.
 
Latexfog, målarfog.
 
Ett alternativ om du inte vill använda träplugg är sättlim på listen innan den spikas. Sätt tryck mot listen en stund med hjälp av en stötta/gammal regel/gardinstång, tja vad du har. Sedan använder du latexfog i kanten
 
Tycker det ser ut som karmen inte sitter i nivå med väggen utan är lite innanför väggen
Bättre att karmen är lite utanför väggen.
Kan nog ordnas genom att "bygga ut" karmen med en smyglist, förslagsvis 8x21 mm, mellan karm och foder så fodret inte "rider" på väggkanten. Kompletteras lämpligen med lim mellan vägg och foder när man fäster fodret med spik/dyckert genom smyglist in i karmen
https://www.byggmax.se/smyglist-p08668015
 
Jag har renoverat min hall med putsade väggar på lättbetong där dörrkarmarna var monterade innan putsnig. För att få ihop det fick jag fräsa ur extra på baksidan av listen och använda kombinerat lim och spik samt sätta i press medans limmet torkade.
Trälist med urfräst spår på baksidan för montering mot putsad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.