Har ett hus från -70 talet med inredd källare. Det är påreglat golv med först byggplast, 195mm reglar med glasull, spånskiva och parkettgolv.
Har nu tänkt installera vattenburen golvvärme men är lite osäker hur jag ska isolera på rätt sätt.
En idé jag har är att sätta Platon, cellplast, spånskiva med golvvärme och parkett.

Vad tror ni? Idéer?
 
Spännande projekt!

Lite svårt att råda dig utan att veta ditt hus förutsättningar i övrigt.
Därför undrar jag om du har en isolerad platta lr om den är oisolerad platta på mark. Ävenså hur det är med dränering och ev. isolering.

Tänker att detta avgör lite hur tillvägagångssättet blir bäst för dig.
 
  • Gilla
Iceqold
  • Laddar…
Plattan är oisolerad men med fuktspärr under enligt bygghandlingar. Huset är dränerat men grunden är ej isolerad från utsidan men detta skall göras.
 
Förstår. Det har skrivits om ämnet i tidigare trådar, tror att det kan finnas en vinst i att reda ut hur fuktspärren och det uppreglade golvet fungerar.

"Platta på mark med uppreglat isolerat golv har historiskt varit den mest skadedrabbade i Sverige. Problemet uppstår då fukt från marken vandrar upp genom betongplattan och skadar ovanliggande golv. För att förhindra detta försågs ibland konstruktionen med en fuktspärr, oftast en platsfolie. Trots denna åtgärd kvarstod många gånger problemet då plattan inte hade rengjorts från byggspill, exempelvis spånrester, som utgör en grogrund för mikrobiell (mögel, bakterier och röta) tillväxt i ett fuktigt klimat. Problemet blev liknande som när fuktspärren saknades helt." urklipp 191112, länkhänvisning: https://www.anticimex.com/sv-se/fuktproblem/misstanker-du-fukt-eller-mogelskada/platta-pa-mark/

Så jag tänker att kanske börja med att kontrollera husets förutsättningar. Hade själv förutsättningar med en oisolerad platta på mark, dock utan varken fuktspärr eller upprelat golv med iso. Blev en hel del att studera innan åtgärder med dränering med iso och invändigt arbete vidtogs...

Tror säkert någon här sitter med mer kunskap och erfarenhet kring dina förutsättningar mm!
 
  • Gilla
Iceqold
  • Laddar…
Låt golvet vara som det är.
Förstår inte varför alla måste ha golvvärme överallt. Läser man alla frågeställningar om golvvärme som inte funkar så borde man fullständigt tänka bort den tanken.
Är väl inget fel med radiatorer och trägolv, blir aldrig något kallt. Skall man ha keramiska plattor på golvet kan jag förstå behovet.
Men om du nu skall riva bort ett fungerande golv så är ju din tanke med Platon och cellplast för golvvärmeplåtar med flytande golv uppepå en väl fungerande konstruktion.
 
En följdfråga: om man har en radonfläkt som suger under plattan. Försvinner problemet med omvänd fuktvandring då?
 
Tack för svar!
Tanken varför jag vill sätta golvvärme är att jag ska konvertera huset från direkt el till vattenburen system. Då tänkte jag att det är lika bra att se över källargolvet och installera golvvärme.
Jag behöver nog inte gräva ur eftersom jag har över 200mm bygghöjd för golver.
Ska man regla på platonmattan för att få golvet stabilare?
 
I Iceqold skrev:
Tack för svar!
Tanken varför jag vill sätta golvvärme är att jag ska konvertera huset från direkt el till vattenburen system. Då tänkte jag att det är lika bra att se över källargolvet och installera golvvärme.
Jag behöver nog inte gräva ur eftersom jag har över 200mm bygghöjd för golver.
Ska man regla på platonmattan för att få golvet stabilare?
Nej, du lägger ett flytande golv. Finns frigolit med plats för golvvärmeslang och plåtar. Uppe på det kan du sedan lägga en tjockare parkett, dvs skippa spånskivan.
Men du lär behöva flytspackla betongplattan innan du lägger platonmattan.
 
  • Gilla
Iceqold
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.