Magnus E K Magnus E K skrev:
Utomhussiren lär inte bli så populärt när varnarna falsklarmar mitt i natten...
”Riktiga” rökdetektorer ska normalt inte börja falsklarma.
Dom rökdetektorer som vi har nu är ca åtta-nio år å inte ett enda falsklarm, tidigare hade hade vi vanliga villabrandvarnare å dessa falsklarmade.

På jobbet har vi haft ett antal ”brandlarm utan synbar anledning”, flera av dom har visat sig vara små insekter som har kommit in i mätkammaren. Brandlarmen som jag har haft hand om består av 16 brandlamscentralgrupper med totalt över 5000 rökdetektorer.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Jo. Det där med direktlarm till räddningstjänsten är praktiskt. Och smart. Grannen hade en elbrand i tvättmaskinen när de var hemma. Samtidigt som det upptäcktes var redan brandkåren på väg. Vad jag förstod var tvättstugan rökfylld så det fanns ingen möjlighet att själv gå in och släcka. Rökdykarna fixade biffen på ett par minuter. De släckte och vädrade sedan ut hela källaren på en halvtimme med en stor fläkt. Det enda som skadades tack vare det snabba förloppet var tvättmaskinen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Skånepöjk
optimum optimum skrev:
Här diskuterar vi brandlarm.
Det larm vi har behövs inga väktare utan de larmar brandkår direkt vid behov vilket vårt larm meddelar.
Detta behöver vi inte agera på själva och det händer att vi inte kan nås på våra mobiler.


Här diskuterar vi brandvarnare. Inbrott får du skapa en egen tråd för.

Vårt larm behöver ingen väktare som ska komma ut för att larma brandkår.
Dessutom behöver vi själva inte agera larmcentral utan sådant ingår i vårt larm.
Det händer då och då att ingen är kontaktbar via våra mobiler men sådant sköter sig självt.
Bara olika grad av servicenivå. Vi har valt att ha högre grad av service för att slippa bevaka våra mobiler.
Rätt så skönt att kunna slappna av från sådant.
Ovanligt med automatlarm hos privatpersoner.
Är du säker på att du inte har ett brandlarm med kamera till något vaktbolag?

Jag har 2 Brandvarnare som Sector Alarm satt utt.
Går dem i gång börjat det tjuta, då aktiveras kameror hos mig och ser dem någon rök/eld larmas räddningstjänsten.

Borde fixa några till Brandvarnare men har inte blivit av.

Har någon pulversläckare i garaget samt brandfilt.

2 våningshus ca 180m2
 
optimum optimum skrev:
Här diskuterar vi brandlarm.
Det larm vi har behövs inga väktare utan de larmar brandkår direkt vid behov vilket vårt larm meddelar.
Vad kostar det att ha ett automatlarm direktkopplad till räddningstjänsten/SOS/etc per år för en privatperson?
Vad kostar utrustningen?
Får vem som helst pilla med larmet?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vi har i dagsläget sju rökdetektorer och en rök- & värmedetektor, planen är att utöka med tre eller fyra rökdetektorer.

För en vanlig brandvarnare är rekommendationen max 60kvm per brandvarnare.
Det rekommenderas även att det ska vara en brandvarnare i varje sovrum.


På markplan har vi en rök i varje sovrum samt en i hallen vid trappan, planerar en rök vid matplatsen (mellan kök & vardagsrum, öppen planlösning), i källaren har vi en rök i varje hörnrum (förutom i tvättstugan som har rök & värme), planerar en rök där vi har elcentralen, planerar även en rök i förrådet (som hänger ihop med garaget) samt eventuellt en rök i garaget. Huset är 100+100 kvm.
Inga problem med rökdetektorn som sitter tre meter från kaminen.
Provar rökdetektorerna årligen med rökpenna [länk] så att vi verkligen vet att rökdetektorerna fungerar.
Blir lätt lite ”nördig” när man håller på med brandlarmssystem minst en gång i veckan på jobbet.

Edit: två brandfiltar (köket uppe & kaminen i gillestugan), fyra brandsläckare varav tre pulver, hall uppe, hall nere & källarförrådet mot garaget samt en liten kolsyresläckare (i köket) [länk] (svensk uppfinning) laddad med aga’s kolsyrepatron för ”sodastream”.

Hur funkar det egentligen att ha rökdetektor i garage?
Jag svetsar och slipar en del i garaget.
Skulle dock vara skönt att ha någon varnare, eftersom att en brand ändå kan komma långt efter att man gått därifrån.
 
Eftersom jag normalt inte gör något dammande jobb i garaget så tror jag att det kommer fungera bra, ställer alltid in bilen i garaget.
Vid eventuella dammande jobb så går det att täcka rökdetektorn.
 
  • Gilla
Campar
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Hur många har ni andra? För mig ser det ut såhär. En i varje sovrum, 5st. En centralt placerad i hallen ovanför källartrappan som är kopplad till gsm-larmet. En i ”gillestugan”, en i hobbyrummet, en ovanför elcentralen och slutligen en i garaget.
Jag resonerar att dom flesta utrymmena är avgränsade med stängda dörrar, och är utrymmet slutet och det börjar brinna så kan det ju få fäste ganska friskt innan röken sprider sig till nästa utrymme och om det är där först som brandvarnaren sitter så är det ju tack o hej om man inte blir varnad förrän då.
Du resonerar helt rätt med stängda dörrar och så vidare. Möjligen kan det finnas fler utrymmen med hög brandbelastning som kan tänkas behöva skyddas? Tvättstuga har nämnts i tråden, kök är ett annat.

Tittar man på SBF-reglerna för brandlarm (nu snackar jag offentliga och kommersiella lokaler av olika slag; skolor, sjukhus, hotell, kontor, lager och så vidare) så skall man i princip skydda all utrymmen som går att stänga. Finns undantag för mindre nischer, lanterniner och så vidare, men alla rum ska ha detektorer.
Sen kan man ha ett begränsat skydd, där man placerar detektorer i utrymningsvägar, vilket i ett privat hem oftast innebär hall, korridorer, överst i trappan och så vidare. Det är väl oftast så här vi skyddar våra hem, vilket är helt okej. Förhoppningsvis har sovrummet den lägsta brandbelastningen (risken) i huset, åtminstone om man undviker levande ljus när man sover, inte röker i sängen och inte laddar sin telefon på nattduksbordet.... Börjar det brinna någon annanstans i huset reagerar förhoppningsvis detektorn i hallen utanför sovrummet långt innan hallen inte går att ta sig ut genom.

Finns också ett par viktiga regler för hur detektorn ska placeras. Någon nämnde 50cm från vägg - Bra! - och som vägg räknas även nedstickande balkar, armaturer, ventilationskanaler och dylikt som sticker ner mer än 15cm. En sak som inte nämnts och som kanske inte tänks på är att man ska inte placera detektorn närmare tilluftsdon än 1m, och definitivt inte rakt framför ett väggutsläpp.

Campar Campar skrev:
Hur funkar det egentligen att ha rökdetektor i garage?
Jag svetsar och slipar en del i garaget.
Skulle dock vara skönt att ha någon varnare, eftersom att en brand ändå kan komma långt efter att man gått därifrån.
Svetsning och slipning är säkra sätt att aktivera en rökdetektor, det lär komma som ett brev på posten... (ett uttryck som förlorat sin glans på senare år... :rofl:) och i garage är det definitivt en risk. Vi sätter sällan eller aldrig upp rökdetektorer i garage eftersom det mycket väl kan räcka med avgaserna från bilen innan du kommit ur garaget för att deckaren ska reagera. I en svetsverkstad är det än mer sällan, och OM det hamnar rökdeckare där så är det i kombination med någon form av timer- eller automatiskt frånställning av rökdetektorer, och oftast då med kombideckare (rök+värme).
Det enklaste är att helt enkelt sätta rena värmedetektorer i sådana utrymmen. Nu ska jag ärligt erkänna att hemlarm har jag INGEN koll på, jag vet inte om det går att köpa rena värmedetektorer... OM det går att köpa rena värmedetektorer så ska man tänka på att värmedeckare har sina begränsningar. De reagerar myyyyycket långsammare än en rökdetektor. De detekterar en betydligt mer begränsad yta. Rökdeckare får täcka 100kvm och/eller 10 meters avstånd, medans en värme täcker 30kvm / 5 meter. Oftast är ett garage kanske inte mer än 30kvm så då räcker det med en... Siffrorna kommer från SBF-reglerna, möjligen kan de skilja i rekommendationer för privata hem, jag vet inte.

Mvh,
ToRy
(Med 20+ år som service- och driftsättningstekniker för brandlarm.)

edit: Glömde ange alternativ lösning för garage/svets. Demmpa hann med det iofs.
Det är en bra lösning att som Demmpa skriver helt enkelt täcka över detektorn när man orsakar någon form av rök. Se bara till att inte glömma ta bort skyddet! Ett tips kan vara att helt enkelt hänga någon form av påminnelse på dörren/porten om att detektorn är täckt.
 
  • Gilla
Fotografen och 6 till
  • Laddar…
tommib
Bra inlägg av ToRy där....

Vi har sex brandvarnare hemma. En i varje sovrum (4 st) och två i hallen uppe och nere. Det ska upp minst två till, i matrum och vardagsrum. I tvättstugan har jag ingen men borde ha. Jag har verkligen försökt hitta en temperaturdetektor men det är svårt som privatperson. De man hittar är dessutom rätt fula.

Tanken är att de flesta av brandvarnarna ska bytas ut till sådana som är kopplade till larmet men jag har inte kommit så långt än. Jag vill helst ha trådade detektorer eftersom jag inte vill byta batterier i onödan.

@Johan456, vilka varnare har du? Trådbundna eller trådlösa?
 
Hmm har ingen alls i villan men en brandsläckare har ja sett nånstans i förrådet :crysmile: Är nog lite för avslappnad:crysmile:
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Förhoppningsvis har sovrummet den lägsta brandbelastningen (risken) i huset, åtminstone om man undviker levande ljus när man sover, inte röker i sängen och inte laddar sin telefon på nattduksbordet.... Börjar det brinna någon annanstans i huset reagerar förhoppningsvis detektorn i hallen utanför sovrummet långt innan hallen inte går att ta sig ut genom.
MEN om man sover med sovrumsdörren stängd så är det inte säkert att man vaknar när brandvarnaren i i hallen 10m bort börjar tjuta.
 
Magnus E K
Det är fördelen med falsklarm mitt i natten; nu vet jag att jag vaknar när det tjuter nere i källaren.

Har gott om spindlar i källaren så kan tänkas att det är någon sån som varit i farten och lämnat rester i den varnare som nu faksklarmar. Får skaffa nya/fler.
 
Vi har två, en per våning. Jag försökte placera dom på strategiska ställen dit röken kommer att samlas. Vi sover alltid med öppna dörrar. Ifall det verkligen börjar brinna så är det nog inte så roligt med tio brandvarnare och ljudnivån dom trycker ur sig. Det går knappast att tänka klart i det oljudet.
 
Vi har idag totalt 4st,
1st vid elcentralen
1st i vardagsrummet vid kaminen
1st i tvättstugan
1st i trapphuset centralt på övreplan utanför sovrummen

Bör nog också sätta inne i sovrummen och i köket.

Någon med tips på bra brandvärnare? De vi har idag köpte vi på Clas Olsson, hade visst fått bäst i test någonstans. Är dock ganska fula...
 
Jag har 8st sammankopplade. Blir iaf ett jävla liv när jag testkör och alla drar igång samtidigt. Aldrig behövt prova dem skarpt som tur är.

T-format hus med källare så det blir många skrymslen och vrår. Framför allt källaren med mycket dörrar som i normalfallet är stängda så vill vi såklart ha en så tidig indikation som möjligt från husets alla hörn. Har också i källaren en liten tv-hörna och ett stort allrum som är superbt till långbord med lite flera gäster men där alternativa utrymningsvägarna kräver en del klättring och smidighet så kändes det dumt att snåla in på brandvarnare.

Entreplan
1 st centralt placerat vid kök och trapphus
1 st i korridor utanför de två gästrummen
1 st inne i stora sovrummet där vi ofta sover med dörren stängd
1st inne i vardagsrummet där majoriteten av våra levande ljus eldas.

Källaren:
1 st centralt placerad i gillestuga (med tv-hörna och kamin)
1 st i angränsande allrum
1 st i förråd där bland annat elcentralen sitter
1 st i tvättstugan där tvättmaskin och tork ofta jobbar bakom stängda dörrar.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
MEN om man sover med sovrumsdörren stängd så är det inte säkert att man vaknar när brandvarnaren i i hallen 10m bort börjar tjuta.
Finns ju en risk för det iofs, men oftast är det så sanslöst genomträngande ljud i de där brandvarnarna att det går igenom både avstånd, dörr och drömska dimmor. :sleep: Sover man tungt kan det ju vara idé att investera i såna därna varnare som talar om för sina kompisar att de ska tjuta de också, och helt enkelt sätta en av dem i sovrummet. (y)
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.