Finns det ingen som går emot strömmen och byter från vattenburen värme till direktverkande el?
Vi har ett litet hus (80 kvm, ca 2m takhöjd) med vattenburen värme. Då det inte finns plats för någon större panna har vi en elkasset (1982) som värmer vattnet. Rören och elementen är från 40-50-talet.
Alla hantverkare som sett det tycker att vi skall byta ut systemet mot nyare prylar.
Däremot har ingen föreslagit att riva ut allt och sätta in elradiatorer.
Givetvis skall vi komplettera med en braskamin eller kanske luft-luft-värmepump.

Eftersom vi ändå måste värma upp värmevattnet med el (kasset) kan man väl lika gärna köra med direktverkande el(-element). Eller??
Daniel
 
Jag hade ju inte bytt till direkt-el. Och värmesystement behöver du inte byta ut om det är i gott skick. Eventuellt kanske man kan montera nya termostater.

Har du en separat varmvattenberedare till varmvattnet?
 
Japp, en separat varmvattenberedare har vi.
Givetvis skall man inte byta ut så länge systemet fungerar.
Men, vi skall renovera kåken och då behöver en del av dessa gamla värmeledningar bytas ut vilket rörmokaren inte var glad över. Han hade svårt att fatta hur man kunde skruva ihop så många rör i ett system förr i tiden.
Rören är rätt rostiga på sina håll och tjocka (för tidigare självcirkulation).

Elementen är av den bulliga fläns-typen och utan termostater (fast med ett vred för varmt till kallt).

Dessutom sitter elkassetten i köket och tar upp plats som vi gärna vill åt.
Antar att vi annars snart måste investera i en ny kasset eller en med kombinerad varmvattenberedare.

Daniel
 
När vi nu har byggt till kan jag i efterhand säga att på den på ett sätt billigaste investeringen hade varit att slänga ut det gamla hemmasmidda radiatorsystemet, slänga in centralstyrd direktel och kombinera det med eldning i den befintliga kaminen. Investeringskostnden hade blivit en bråkdel av de c:a 125000 kr vi lagt ner på nya rör, golvvärme i tillbygget, acktank och ny kökspanna. Mycket el att bränna för de pengarna.

MEN å andra sidan är eluppvärmning ingen framtidssatsning. Priserna lär fortsätta att stiga till dess vi får billiga och effektiva fissionskraftverk (vilket lär dröja bra länge). Dessutom hamnar man helt i händerna på kraftbolagen vilket skulle få mig att sova dåligt om nätterna.

En annan lösning för oss, vilket hade blivit något billigare, hade varit att ställa en vattenmantlad pelletskamin där kökspannan nu står, strunta i acktanken med allt vad tekniska lösningar den för med sig och köra direkt mot värmesystemet. Men eftersom vi vill kunna köra med solvärme hade det inte varit en bra lösning. Solvärmen blir ur det perspektivet rätt kostsamt för oss trots att inköpskostnaden för själva solpanelerna var relativt låg. Dessutom var jag inte så pigg på pelletsleveranser, dels p g a stigande priser, dels för att pelletsbilen skulle har svårt att ta sig ram på vår framfart/skogsväg.

Mitt råd är att ni ändå ser över och behåller vattensystemet och kombinerar det med någon form av biobränsleuppvärmning eller, beroende på övriga förutsättningar med skorsten/utrymme osv, i värsta fall vattenvärmepump om elementen är tillräckligt väldimensionerade (luft-vattenpump?). Era gamla sektionsradiatorer är en tillgång om de bra är i hyfsat skick. Ni kan ju komplettera dem med moderna termostater.

Bestämmer ni er ändå för direktel är det nog bättre med en kakelugn eller stor täljstenskamin som lagrar värme än en braskamin. Men även det är ju en ganska stor investering.

Lycka till!
 
Jag kan väl inte säga att jag tycker lösningen är underbart bra precis. Men vi är ändå i händerna på elbolagen via elkasset och varmvattenberedaren.

Någon större panna har vi tyvärr inte plats för.

Saken är den att behåller vi värmesystemet kommer vi behöva anlita en rörpulare att ändra en del av ledningarna vilket kan kosta en hel del om man har otur.
Om vi då också tvingas värma (värme)vattnet med el borde det inte vara dyrare att köra med direktverkande el.
Vi tänker ju komplettera med någon typ av kamin, men man får nog elda rätt mycket för att minska värmekostnaderna.

Frånluftsvärmepump eller dylikt trodde inte rörsnubbarna skulle löna sig i vårt lilla hus (golvytan är bara 66kvm).

All info nu för tiden handlar ju om att byta från direktel men är det sämre än indirekt-el?
 
Med den elsituation vi befinner oss i, så är det inte framtiden att använda el för uppvärmning. Inte i någon form.

Som du beskriver er situation, så skulle mitt förstahandsförslag vara en vattenmantlad pelletskamin.

De problem du beskriver med era ledningar är svåra att komma ifrån att åtgärda, hur ni än gör.

 
Daniel_I skrev:
Finns det ingen som går emot strömmen och byter från vattenburen värme till direktverkande el?
Vi har ett litet hus (80 kvm, ca 2m takhöjd) med vattenburen värme. Då det inte finns plats för någon större panna har vi en elkasset (1982) som värmer vattnet. Rören och elementen är från 40-50-talet.
Alla hantverkare som sett det tycker att vi skall byta ut systemet mot nyare prylar.
Däremot har ingen föreslagit att riva ut allt och sätta in elradiatorer.
Givetvis skall vi komplettera med en braskamin eller kanske luft-luft-värmepump.

Eftersom vi ändå måste värma upp värmevattnet med el (kasset) kan man väl lika gärna köra med direktverkande el(-element). Eller??
Daniel
Hmm, 80 kvm, ett litet hus......jag bara spånar lite nu.....
Släng ut det gamla systemet, köp en luft-luft pump å komplettera med el-element i de rum som "känns" kalla.

Btw vart bor du?

 
Litet hus kan man säga, men naggande gott (förhoppningsvis).
Ligger i Vänersborg.
Istället för luft-luft pump har vi tänkt på någon typ av kamin (kanske pellets).

Snackade med en energirådgivare som faktiskt inte skällde ut mitt förslag på el-element utan tyckte att jag just skulle komplettera med luft-luft, kamin, solvärme (till acctank eller beredare) och lämplig tilläggsisolering.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.