Jag bor i ett radhus och har en alliancefläkt i mitt kök. Den har gått sönder och jag tänkte byta ut den. Alliancefunktionen fungerar inte och har aldrig gjort det vad jag vet. Inget händer när jag slår på "alliance-läget" på fläkten. Det kan vara så att det kopplades bort vid ombyggnaden av badrummet. Jag har för mig att det var något snack om alliance, men jag visste inte vad det var så det kanske aldrig har varit inkopplat?
Jag tänkte köpa en likadan fläkt som den gamla men utan alliancefunktion då den blir mycket billigare.
Den nya fläkten har en stickpropp, men så enkelt är det inte på den gamla då den hämtar strömmen från en elinstallation under en kåpa i väggen.
Fläkt utan alliance: https://www.cylinda.se/produkt/kok/koksflaktar/9004049
Fläkt med alliance: https://www.cylinda.se/produkt/kok/flaktar/9004183
Är det viktigt med inställning av luftflödet? Kan man göra sådan inställning på en utan alliance?
Frågan är kortfattat kan jag byta till fläkten utan alliance?
 
Åsa Lund
Alliance styr frånluften för hela huset. Fungerar din ventilation?
 
Ja, ventilationen fungerar. Köksfläkten fungerar egentligen också. Problemet är ljusknappen som inte fungerar och att fläkten skramlar ibland.
Jag har läst på lite mer och förstått att man inte utan vidare kan byta ut alliance-fläkten.
Jag har lyssnat för att se om det blir någon skillnad i varvtal på takfläkten när jag kör igång köksfläkten. Det märks ingen skillnad i varvtal, men det låter som att det är någon ventil eller liknande som ändras när jag slår igång köksfläkten. Så det kanske är så att alliance-funktionen är ok ändå?
Det finns ett extra läge på vredet på köksfläkten som ska göra att takfläkten suger extra från badrummet (t.ex. när man duschat och vill få bort fukten). Inget verkar hända när jag sätter vredet i det läget, så det är kanske bara den funktionen som saknas. (Det var detta läge som jag från början trodde var själva alliance-funktionen. Jag visste inte att takfläkten påverkas av köksfläktens hastighet)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.