Jag har en brandvarnare centralt placerad i huset. Den testas ibland när jag steker pannkakor. Den har omedelbar närhet till husets båda eldstäder och till spisen. Sedan finns det en brandfilt och en brandsläckare i hallen.
 
  • Gilla
Hourences och 1 till
  • Laddar…
Jag har en i varje sovrum (4st) samt en centralt placerad i hall på varje plan (2st). Dessa är anslutna till larmet. Brandvarnare bör man ha minst i alla sovrum. Det är en billig livförsäkring. Dessutom ska de sitta i tak, minst 50cm från vägg.
 
Två stycken här, en på varje bovåning. Aldrig varit med om någon som haft ens nära tvåsiffrigt, blir väldigt förvånad över antalet folk här i tråden har uppsatta. Är man däremot orolig av sig är det väl ett relativt enkelt sätt att lugna ned sig.
Å andra sidan har vi endast två invändiga dörrar som någonsin är stängda, till källaren och till vinden.

Så ja, lite onormalt är det nog. Men det är ju absolut inte negativt i det här fallet.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Himax Himax skrev:
Är det någon som har utvändig siren kopplat till sitt brandlarm, som inte är en del av ett larmsystem typ verisure
Japp. Spcs larm. Utomhussiren, inomhussiren samt givetvis koppling till våra mobiler. Dock ej koppling till larmcentral då jag inte ser vilken nytta det skulle ge oss.
 
Redigerat:
  • Gilla
Himax
  • Laddar…
Jag har två pulversläckare och 8st brandvarnare, de är inget onormalt, bara sunt. Allt som kan spara sekunder vid en begynnande eldsvåda är väl bra? Vad som är normalt saknar betydelse om du känner dig trygg. Har aldrig varit med om att någon besökt oss och uttryckt sig - "shit, vad många brandvarnare ni har!"
 
  • Gilla
Schwen92 och 1 till
  • Laddar…
Jag har,
2.st brandvarnare kopplade till larmet.
2.st vanliga brandvarnare.
3.st pulversläckare.
1.st brandfilt.
 
Tre brandvarnare, en i hallen nere, en i hallen uppe och en i vardagsrummet. 4 brandsläckare, en 6kg precis innanför dörren, en 6kg brevid kaminen, en 2kg brevid soffan och en 6kg i hallen uppe. Brandfilt brevid spisen. 86m² boyta.
 
Vi har i dagsläget sju rökdetektorer och en rök- & värmedetektor, planen är att utöka med tre eller fyra rökdetektorer.

För en vanlig brandvarnare är rekommendationen max 60kvm per brandvarnare.
Det rekommenderas även att det ska vara en brandvarnare i varje sovrum.


På markplan har vi en rök i varje sovrum samt en i hallen vid trappan, planerar en rök vid matplatsen (mellan kök & vardagsrum, öppen planlösning), i källaren har vi en rök i varje hörnrum (förutom i tvättstugan som har rök & värme), planerar en rök där vi har elcentralen, planerar även en rök i förrådet (som hänger ihop med garaget) samt eventuellt en rök i garaget. Huset är 100+100 kvm.
Inga problem med rökdetektorn som sitter tre meter från kaminen.
Provar rökdetektorerna årligen med rökpenna https://www.nordtec.se/produkter/ovriga-artiklar/rok/bjornax-rokpenna så att vi verkligen vet att rökdetektorerna fungerar.
Blir lätt lite ”nördig” när man håller på med brandlarmssystem minst en gång i veckan på jobbet.

Edit: två brandfiltar (köket uppe & kaminen i gillestugan), fyra brandsläckare varav tre pulver, hall uppe, hall nere & källarförrådet mot garaget samt en liten kolsyresläckare (i köket) https://firemill.se/ (svensk uppfinning) laddad med aga’s kolsyrepatron för ”sodastream”.
Svart brandsläckare av modellen Firemill på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Andsu2 och 6 till
  • Laddar…
Kör med 5st än så länge. 1st i båda ungarnas sovrum som kommuniserar med den i hallen på nere våningen brevid vårat sovrum. Sen 2st som är kopplade till larmcentral. Ena i köket och den andra på övervåningen i vardagsrummet ganska centralt mot ungarnas rum. Sen en släckare och brandfilt.

Kommer nog kompletara men en släckare till på övervåningen samt 2 brandvarnare till som kommuniserar lokalt med dom andra 3. En i tvättstugan samt en på vinden. Kan vara bra att ha en på vinden känner jag då man bor i ett radhus.
 
optimum
R Robin Wahlman skrev:
Japp. Spcs larm. Utomhussiren, inomhussiren samt givetvis koppling till våra mobiler. Dock ej koppling till larmcentral då jag inte ser vilken nytta det skulle ge oss.
De hjälper dig då du inte själv är kontaktbar.
Om du har ett riktigt larm kan de larma och de kommer förhoppningsvis fram i tid för lämplig åtgärd.
 
Magnus E K
Utomhussiren lär inte bli så populärt när varnarna falsklarmar mitt i natten...

Jag har i nuläget bara en per våning (dvs en här uppe och en i källaren); hade ytterligare en i gästrummet i källaren men den började falsklarma så är avstängd för tillfället. Batterierna byts bara när de är slut; har satt i sådana som ska hålla i uppåt 10 år.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
De hjälper dig då du inte själv är kontaktbar.
Om du har ett riktigt larm kan de larma och de kommer förhoppningsvis fram i tid för lämplig åtgärd.
Nja... Där har vi ju som lite olika åsikter helt enkelt.

Att inte jag, min sambo eller min far är kontaktbar på mobilen händer ju inte.

Då kan jag snabb själv direkt på mobilen se vilket larmområde som är draget, Om den ligger och fortsätter att dra eller tex en dörr har stängts igen =larmslingan är åter sluten.
Vidare kan jag själv kolla mina kameror via mobilen, både invändigt och utvändigt.

Att larmbolaget skulle komma fram i tid för något alls är ju bara ett skämt. Jag uppskattar att hem till mig skulle det ta ca 20-30 för larmbolaget att komma.

Då har 1. Antingen huset börja brinna så mkt att en stackars väktare inte kan göra något annat än att larma brandkåren.

2. Inbrottet är redan fullbordat och förövarna långt borta. Även om dom är kvar kommer ju inte väktaren gå in och gripa dem utan endast larma och vänta på polis.

3. Tejpa igen en trasig fönsterruta. Det här är väl det enda som ser att larmbolaget verkligen skulle kunna hjälpa mig med. Men att betala 400-500 i månaden för den tjänsten tycker jag är att kasta pengar i sjön. Då köper jag hellre en flaska whiskey och bjuder mina grannar på en trevlig kväll så har jag direkt någon som kan tejpa igen rutan om det skulle behövas.

Detta är mina åsikter, hur någon annan resonerar får stå för denna person.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Har 5st brandvarnare som är kopplade till hemlarmet, dock bara en brandsläckare och brandfilt. Jag ska komplettera med en släckare och filt till så man har en per våningsplan iaf.
 
En i varje sovrum och en centralt på övervåningen (där alla sover)
 
optimum
R Robin Wahlman skrev:
Nja... Där har vi ju som lite olika åsikter helt enkelt.

Att inte jag, min sambo eller min far är kontaktbar på mobilen händer ju inte.

Då kan jag snabb själv direkt på mobilen se vilket larmområde som är draget, Om den ligger och fortsätter att dra eller tex en dörr har stängts igen =larmslingan är åter sluten.
Vidare kan jag själv kolla mina kameror via mobilen, både invändigt och utvändigt.

Att larmbolaget skulle komma fram i tid för något alls är ju bara ett skämt. Jag uppskattar att hem till mig skulle det ta ca 20-30 för larmbolaget att komma.

Då har 1. Antingen huset börja brinna så mkt att en stackars väktare inte kan göra något annat än att larma brandkåren.

2. Inbrottet är redan fullbordat och förövarna långt borta. Även om dom är kvar kommer ju inte väktaren gå in och gripa dem utan endast larma och vänta på polis.

3. Tejpa igen en trasig fönsterruta. Det här är väl det enda som ser att larmbolaget verkligen skulle kunna hjälpa mig med. Men att betala 400-500 i månaden för den tjänsten tycker jag är att kasta pengar i sjön. Då köper jag hellre en flaska whiskey och bjuder mina grannar på en trevlig kväll så har jag direkt någon som kan tejpa igen rutan om det skulle behövas.

Detta är mina åsikter, hur någon annan resonerar får stå för denna person.
Här diskuterar vi brandlarm.
Det larm vi har behövs inga väktare utan de larmar brandkår direkt vid behov vilket vårt larm meddelar.
Detta behöver vi inte agera på själva och det händer att vi inte kan nås på våra mobiler.
R Robin Wahlman skrev:
Nja... Där har vi ju som lite olika åsikter helt enkelt.

Att inte jag, min sambo eller min far är kontaktbar på mobilen händer ju inte.

Då kan jag snabb själv direkt på mobilen se vilket larmområde som är draget, Om den ligger och fortsätter att dra eller tex en dörr har stängts igen =larmslingan är åter sluten.
Vidare kan jag själv kolla mina kameror via mobilen, både invändigt och utvändigt.

Att larmbolaget skulle komma fram i tid för något alls är ju bara ett skämt. Jag uppskattar att hem till mig skulle det ta ca 20-30 för larmbolaget att komma.

Då har 1. Antingen huset börja brinna så mkt att en stackars väktare inte kan göra något annat än att larma brandkåren.

2. Inbrottet är redan fullbordat och förövarna långt borta. Även om dom är kvar kommer ju inte väktaren gå in och gripa dem utan endast larma och vänta på polis.

3. Tejpa igen en trasig fönsterruta. Det här är väl det enda som ser att larmbolaget verkligen skulle kunna hjälpa mig med. Men att betala 400-500 i månaden för den tjänsten tycker jag är att kasta pengar i sjön. Då köper jag hellre en flaska whiskey och bjuder mina grannar på en trevlig kväll så har jag direkt någon som kan tejpa igen rutan om det skulle behövas.

Detta är mina åsikter, hur någon annan resonerar får stå för denna person.
Här diskuterar vi brandvarnare. Inbrott får du skapa en egen tråd för.

Vårt larm behöver ingen väktare som ska komma ut för att larma brandkår.
Dessutom behöver vi själva inte agera larmcentral utan sådant ingår i vårt larm.
Det händer då och då att ingen är kontaktbar via våra mobiler men sådant sköter sig självt.
Bara olika grad av servicenivå. Vi har valt att ha högre grad av service för att slippa bevaka våra mobiler.
Rätt så skönt att kunna slappna av från sådant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.